Dualboot met windows xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

nielsh12

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2013
Hoi.

Ik heb Windows 7 op mijn desktop staan, maar hij heeft maar 1GB ram, dus ik wil Windows XP weer proberen.
Maar dan kan ik Windows XP niet meer opstarten als ik het geinstalleert heb.
Ik heb gehoord dat je met EasyBCD de bootloader weer kan maken?

Ik ben hier vrij nieuw mee :p

Ja klopt
Als je windows xp hebt geinstalleerd op een andere partitie kan je daarna de boot repareren met de windows 7 dvd.
Mocht XP niet in de boot voorkomen, dan kan je easybcd in windows 7 installeren en daar de boot instellen.
Of gaat windows 7 er helemaal af?
In dat geval kan je de partitie van windows 7 formateren en daar XP op installeren en je hebt gewoon een XP boot.
Als je XP op een andere partitie installeerd zal daarna eerst alleen XP opstarten.
Je zou dan ook easybcd in xp kunnen installeren en de partitie van windows 7 toevoegen aan de boot.
Maar als je niet van bent beide te gebruiken kan je XP installeren en die daarna opstarten.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen windows 7 cd meer, maar ik heb in turtials gelezen dat je gewoon xp kan installeren op een andere partitie, en dat je dan easyBCD op xp moet installeren, en dan de bootloader repareren

Gaat dit goed?
Ik heb namelijk geen zin in een kapotte windows 7 :|

Je hebt geen windows 7 dvd?
dus een recovery systeem?
de bootbestanden van windows 7 staan op de partitie waar windows 7 op staat geinstalleerd.
Je wil windows 7 behouden zeg je.
installeer easy bcd dan in windows 7 voor je xp gaat installeren.
dan installeer windows xp op een andere partitie.
welke er dan op start zal je zien als je xp hebt geinstalleerd.
als er dan geen windows meer opstart, zou je de windows 7 boot kunnen repareren met de windows dvd, maar die heb je niet.
KLIK HIER
Mikeon had een probleem met het opstarten van windows toen hij per ongeluk de bootbestanden van de hdd had verwijdert.
In het bericht van de link die ik gaf verteld hij hoe hij dat deed met een tooltje, waar hij de naam even van kwijt was.

Vraag aan mikeon of hij in zijn geheugen nog op die naam kan komen, dan zou je dat op die manier kunnen doen in geval windows niet meer opstart.

Ik lees heel veel op internet dat als je al windows 7 hebt, en dan windows xp installeert, dat je dan alleen windows xp kan booten, en dat je dan in win xp easybcd moet installeren en daarmee windows 7 aan de bootloader moet toevoegen..

Klopt dit?

klopt, in easybcd kan je het station waar windows 7 op staat aan de boot toevoegen.
Het is mij een keer gelukt windows xp te installeren toen windows 7 er al op stond, en met de windows 7 dvd de boot te herstellen waarna windows xp en windows 7 in de boot stonden, wel had ik die partitie van 100 MB daarvoor verwijderd.
Maar je hebt die dvd niet, en ik raad het ook niet zo snel aan.
Toch zou in de geval ook weer easybcd uitkomst kunnen bieden.

Wat ik wel merkte op een laptop met easybdc, dat als je windows xp afsluit en direct 7 opstart, 7 in de opstart kan blijven hangen, en je opnieuw op moet starten.
Wat ik dan doe is als de boot start na het afsluiten van XP op ctrl alt delete toetsen, en de boot voor de 2de maal start.
Mocht het zo zijn dat je dat tegen komt in de toekomst, en windows 7 blijft zwart, start dan op via F8 en gebruik de laatst juist werkende configuratie.

Laatst bewerkt:
Ik zal het proberen!
Bedankt voor de tips

Eerst even de iso op een dvd branden :p

Het is gelukt! Ik heb gewoon windows xp geinstalleert, en toen easyBCD gebruikt om de bootloader te herstellen ;D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan