dualboot met XP op 2 verschillende schijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strickx

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2007
Berichten
14
Ik heb 2 versies van xp geïnstalleerd op 2 verschillende harde schijven in mijn pc. Het lukt maar niet om een werkend bootmenu te krijgen.

de situatie zit zo:

ik heb 1 versie van xp staan op mijn C: op een eerste partitie, op die schijf heb ik ook een 2e partitie gemaakt voor data (station D:)

E: en F: zijn 2 dvd spelers

dan staat op de andere harde schijf op de G: mijn 2e XP installatie en een 2e partitie van die schijf (station H:) is ook gewoon data

Ik heb wa zitten zoeken op dit forum en wat zitten experimenteren in de boot.ini file maar het lukt niet echt om de 2e versie te laten booten. Als ik de 2e xp versie selecteer in het boot menu geeft hij een foutmelding.

dit is mijn probeersel van de boot.ini

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Iemand enig idee wat fout is en hoe ik het kan doen werken?
 
Die 2 even omdraaien, nu staat de default onderop.

Met msconfig kun je de opstartpaden nalopen en controleren.

Of van de cd opstarten, naar de herstelconsole gaan en daar bootcfg ingeven en de opties bekijken, met bootcfg /rebuild worden ze opgezocht, alleen zul je zelf de text moeten maken eventueel later aanpassen.
 
de 2 zijn nu omgewisseld maar als ik de 2e selecteer krijg ik nog steeds de foutmelding

<windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer. Kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen. Controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur.>

heb dan dienen msconfig bekeken maar daar vind ik toch niet direct iets waar ik de opstartpaden zou kunnen nalopen en controleren. Enkel in de boot.ini tab

als ik naar de tab boot.ini ga krijg ik wel te zien wat ik in mijn boot.ini ingevuld heb en als ik daar dan op opstartpaden controleren duw krijg ik de boodschap

<de volgende regel in het bestand boot.ini refereert niet aan een geldig besturingsysteem: "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn" Wilt u deze regel uit het bestand boot.ini verwijderen?>

ik heb de xp pro versie maar dat er in die regel Microsoft Windows XP Home Edition staat zal er waarschijnlijk weinig mee te maken hebben, veronderstel dat dat gewoon de naam is die ge te zien krijgt in uw boot menu.
 
Hoi !

Gewoon opstarten van de XP-CD, naar de recovery-console gaan, achter de prompt bootcfg /list intrommelen.

Daarna bootcfg /rebuild en de aanwijzingen op het scherm volgen !

Dat heeft @L.P.; je toch ook al verteld zie ik nu ?

http://support.microsoft.com/kb/307654

Greetz,

arry.
 
Volgens mij moet het geen "disk(1)" zijn,maar "rdisk(1)" en de 2e schijf in de 2e regel,dus zo.

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Greetz
 
thx, dienen bootcfg /rebuild heeft het gedaan. Uiteindelijk makkelijker dan die externe programma's:D
 
Ga hier geen nieuwe post voor maken.
Heb nu de dual boot gedaan maar als de XP cd-rom niet in de dvd-drive zit geeft hij steeds een foutmelding en wil hij geen van beide systemen booten. Kan ik er iets aan doen dat hij de cd van XP niet nodig heeft om te booten?
 
Misschien wel handig als je de foutmelding ook even hier plaatst?

Greetz
 
dit is de foutmelding:

windows kan niet worden gestart vanwege een schijfconfiguratieprobleem in de computer.
kan de geselecteerde opstartdiskette niet lezen.
controleer het pad naar de opstartlocatie en controleer de schijfapparatuur.
controleer de windowsdocumentatie over schijfconfiguratie en uw hardwarehandleidingen voor meer informatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan