dualboot met xp/windows 7, kan geen OS kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pontoe

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2008
ey all,
ik heb vandaag net windows 7 geinstalleerd, maar als ik mijn pc nu opstart vraagt hij niet of ik windows 7 of xp wil starten.
ik heb 2 schijven in mijn pc, 1 van 500 gb (met windows 7), en 1 van 320 gb (windows xp). ik had die van 500 gb als eerst ingesteld in de bios, maar hij vraagt dan niet wat ik wil starten, dus moet ik handmatig steeds de boot sequence aanpassen. is er een manier hoe ik alsnog zo'n kiesscherm (heet volgens mij de grub?) kan krijgen? dit is een beetje een omslachtige manier ;) alvast bedankt!

rechtermuisknop op deze computer, eigenschappen, laatste tab, daar zie je iets staan over opstarten,klik daarop en danzie je een vinkvakje waarin staat: laat lijst zien van ....

oke, bedankt. ik zal er even naar kijken ;)

edit: oke, ik zie wat je bedoelt, maar ik heb net weer niet zóveel verstand van dit soort dingen ben ik bang... als ik kijk bij dat scherm ziet alles er goed uit, maar bij standaardbesturingssysteem kan ik alleen xp kiezen. en als ik op bewerken druk, krijg ik dit:

Code:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Ik denk dat ik hier ergens windows 7 erbij kan zetten, maar hoe precies? alvast bedankt!

edit: ik denk dat het iets te maken heeft met dat multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)? want toen ik win7 installeerde zag ik ook een lijst met van die nummers bij de schijven... moet ik iets als rdisk(1) ervan maken voor de 2e schijf in de bootsequence ofzo?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan