Dualboot opheffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

big leo

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2001
Ik lees in div vragen "hoe kan ik dualbooten".
MMMAAARRR ik wil, na XP naast 98SE geprobeerd te hebben, JUIST van de dualboot (lees 98SE) af omdat XP mij goed bevalt. Dus mijn vraag/comp.info is als volgt:

Mijn computer heeft 2 HD's van ieders 80 Gb. Ik heb nu Windows 98SE op de C-partitie van HD 1 en Windows XP op de D-partitie van HD 2 geinstalleerd. Kan ik nu ongestraft mbv bv Norton Ghost partitie D van HD 2 kan clonen naar de C-partitie van HD 1?? (waar op dit moment nog Windows 98SE opstaat).
PS. Beide HD's zijn verdeeld in ieders 2 partities (HD1 C+E en HD 2 in D+F).
Moet ik handmatig nog wat veranderen??
Alvast bedankt voor jullie evt. reacties.

Het probleem is natuurlijk dat de opstartbestanden van xp op c: staan, dus als je d: cloont en op c: zet, kan je niet meer opstarten. Je zou dit kunnen oplossen door na d: op c: te hebben gezet, met de windows xp cdrom op te starten en dan een installatie herstellen kiezen en dan het commamdo fixboot te geven, zodat de opstartbestanden op c: geschreven worden.

Ik moet toegeven dat ik het zelf nog nooit geprobeerd heb, dus als iemand een betere oplossing heeft of op- of aanmerkingen: graag

Formatteren en werken met images zijn geen optie, omdat daarmee de master boot record op C: wordt overschreven. Het kan wel via een omweg.

Pas je boot.ini aan als volgt, zet de timeout op 0 en zet het default os op xp.
Verwijder dan (niet formatteren) alle bestanden en mappen van c: behalve ntldr, ntdetect en boot.ini (en eventueel ntbootdd als je die hebt).

De vrije ruimte op C: kan je dan gebruiken. Het nadeel van deze methode is dat xp op D: staat en niet op C:.

Daarna zou xp alleen moeten opstarten. Je bent overigens een van de weinigen die zo tevreden zijn met xp dat ze win98 niet meer willen gebruiken.

Sarvo & Hangmat bedankt voor jullie snelle reactie.
Vandaag lukt mij het "uitproberen" van jullie
oplossingen niet meer maar zo gauw ik wat heb geprobeerd laat ik jullie dat horen.

Big Leo

Succes!

Denk eraan, formatteren van c: resulteert in het niet meer opstarten van xp op d:. Tenzij je programma's als fixboot of fixmbr probeert zoals sarvo al zei, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

(tussentijdse) oplossing

Hangmat & Sarvo

Het volgende heb ik gedaan, om toch (zoals jij zei Hangmat) het oude vertrouwde Windows 98 SE ooit nog weer te kunnen gebruiken en het onbekende (van Sarvo) niet te tarren heb ik 1e. alle programma's van de de C-partitie op HD1 verwijderd met uitzondering van Windows 98 SE en als 2e. deze partitie max verkleind met Partition Magic 8 en de daarbij vrij gekomen ruimte verdeeld over de andere partities van HD1.
Na aanleiding van jullie reactie leek mij dit de gemakkelijkste en minst gevaarlikste manier.
Gezien de grote van de 2 HD's heb ruimte genoeg over.

Bedanks nogmaals.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan