Dualboot probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBeanstra

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2001
Ik heb sinds kort zowel Windows 98 SE als Windows 2000 op mijn computer geinstalleerd. Beide op een eigen partitie en bij het opstarten kn je keurig kiezen welk besturingssysteem je wilde gebruiken. Met het programma Power Quest Drive Image heb ik van de Windows 2000 partitie een image gemaakt. Toen ik deze image (volgens het programma met succes) had terug gezet en de computer opnieuw opstartte was het keuze menu echter verdwenen. Windows 98 (die op de c:\ partitie staat) werd automatisch opgestart en ik kan nu dus niet meer kiezen voor windows 2000. Als ik in de windows verkenner kijk lijken alle windows 2000 bestanden wel aanwezig te zijn.

Hoe krijg ik nu het opstartmenu weer terug zodat ik weer kan kiezen welk besturingssysteem ik wil gebruiken? Hoe kan ik uberhaupt windows 2000 opstarten zonder opstartmenu, want ik zie geen win.exe of iets dergelijks in de WINNT directory...

En na hier wat op het forum te hebben gezocht kom ik er wel achter dat het waarschijnlijk aan de file boot.ini ligt. Hierin staat inderdaad alleen maar windows 98 meer...

--------------------------
[boot loader]
timeout=30
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows"
--------------------------

Wat moet ik toevoegen om ook Windows 2000 te kunnen opstarten?

Voor de duidelijkheid:
Harde schijf 1:
- Windows 98 se (c:\ FAT32)
- Win 2000 (e:\ FAT32)
- Documenten (f:\ FAT32)
Harde schijf 2:
- Video (d:\ NTFS)
- Mp3 (g:\ FAT32)

Alvast bedankt voor eventueel reacties.

In Boot.ini ontbreekt inderdaad de verwijzing naar Win2000.

Gebruik het commando bootcfg /rebuild .

Groetjes,
Bennie

Kan ik dat commando wel gebruiken als ik win2000 niet kan opstarten?

Hoeft gelukkig ook niet meer, want ik kwam op deze microsoft pagina tegen wat alle regels betekenen in de boot.ini Aan de hand daarvan heb ik handmatig aangepast en 't werkt ook nog :D

[boot loader]
timeout=30
default=C:\
[operating systems]
C:\="Microsoft Windows"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\winnt="Windows 2000" /NODEBUG

De laatste regel heb ik dus toegevoegd.

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie.

Dat kan wel, maar dan moet je opstarten van de CD (verdere uitleg op de Microsoft-site).

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan