Dualboot problemen (SuSE 8.2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Saviola

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2002
Hallo,

Ik zal even uitleggen wat mijn setup is:

Schijf 1: 3 partities. C, D E. E bevat Windows XP pro.
Schijf 2: 3 partities. Linux (met SuSE) Swap en F (FAT32

IDE kabel 1: Schijf 1 (primary master)
IDE kabel 2: Schijf 2 (secundary master) (jumper op master) + CD ROM.

Schijf 1 had ik al. Schijf 2 zit in een bracket, dat moet ik hebben voor m'n opleiding. Vandaag hebben we op school de partities hierop aangemaakt. En SuSE 8.2 geinstalleerd. Ik heb er een FAT32 partitie erbij gemaakt voor eventueel wat andere zaken.

Op school kon ik met SuSE werken, maar als ik schijf 2 er thuis in doet start hij XP gewoon op.
Toen ben ik gaan rommelen in m'n BIOS. De resultaten: XP starte gewoon op. Ik kreeg Grub, waar ik iets kon intikken, maar geen idee wat ik moest doen, of ik kreeg de foutmelding NTLDR is missing.

Over die foutmelding heb ik al wat informatie opgezocht, maar in mijn geval zal het misschien iets anders liggen doordat ik 2 schijven heb.

Wat ik nu eigenlijk wil is dat ik op school gewoon Linux kan opstarten, maar thuis kan kiezen tussen XP en Linux. Hoeft niet per se met een bootloader, mag ook met een verandering in de BIOS.

Ik hoop dat jullie een oplossing voor mij hebben :) Ik zou namelijk erg graag al SuSE kunnen draaien, anders moet ik hopen dat m'n leraar een oplossing heeft. Maar die spreek ik pas volgende week.

Alvast bedankt :thumb:

Jeffrey

ik heb zoiets eens geprobeerd met windows maar dat lukte niet
volgens mij omdat je het programma instaleerd op de configuratie van dat systeem. (school bij jou dan)
en thuis heb je waarschijnlijk niet precie het zelfde systeem, en daar gaat het fout volgens mij.
ik ben benieuwd op verdere reacties.

Geplaatst door nightrider
ik heb zoiets eens geprobeerd met windows maar dat lukte niet
volgens mij omdat je het programma instaleerd op de configuratie van dat systeem. (school bij jou dan)
en thuis heb je waarschijnlijk niet precie het zelfde systeem, en daar gaat het fout volgens mij.
ik ben benieuwd op verdere reacties.

Bedankt voor je reactie.

Dat ik niet precies hetzelfde systeem hebt klopt. Maar bij een paar andere klasgenoten (die ook niet precies hetzelfde hebben) werkt het wel. Maar hun hebben weer een compleet ander BIOS etc. als mij.

Ik kan dus wel booten vanaf schijf 2, maar dan krijg ik Grub. Wat een bootmanager zou zijn (dat las ik ergens geloof ik). Maar ik snap niet wat ik daar in moet voeren o.i.d.

Nog nooit gedaan of getest maar een mogelijke oplossing Aangezien ik niet met grub draai:
Evt anderen kunnen dit bevestigen of tegenspreken.

Via een rescuedisk van SUSE op je 1e HD de bootloader in de MBR laten wijzigen in GRUB. hierin de volgende 2 partities laten zetten (tenzij hij ze zelf al detecteerd natuurlijk) /dev/hda3 (je WinXP partitie) en /dev/hdb1 (Suse)
(mits je de schijven zoals je al aangegeven aangesloten hebt)

Zou je ze omdraaien dan word /dev/hda1 suse en /dev/hdb3 XP

(ik ga meteen ff een rescue disk aanmaken en proberen: als ik geen post binnen een uur plaats.... niet proberen totdat ik wel post :) )

[edit]Kom er net achter dat ik nooit meer met floppen werk :( maar de CD Heeft die mogelijkheid vast ook. wacht ff tot volgende edit [/edit]

Laatst bewerkt:
ik kan grub niet.
maar als je startx intikt of startkde
en dan inloggen
probeer dat eens

Krijg niet jou situatie nagebootst (draai geen grub)
Kga dat ff doen... zal wel morgen worden dat ik weer post...

heb hier nog wel een HaDeetje liggen

Geplaatst door Ellasar
Krijg niet jou situatie nagebootst (draai geen grub)
Kga dat ff doen... zal wel morgen worden dat ik weer post...

heb hier nog wel een HaDeetje liggen

Bedankt voor je moeite :) Ik wacht nog even af. Op school werd mijn disk aangegeven als hdc.

Ik heb hier nog Knoppix 3.2 liggen. Zal vanuit daar wel even kijken hoe m'n tweede schijf heet.

@ nightrider

Ik zal het proberen :)

[edit] Werkt niet. Ik krijg de melding command not recognized.

Ik wist niet hoe ik een screenshot kon maken, dus heb ik maar even wat foto's gemaakt van wat ik precies krijg (Grub).

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Als ik boot invoer zegt ie dat de Linux kernel eerst geladen moet worden, maar als ik kernel invoer vraagt ie om een path naar het bestand.

[/edit]

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Ellasar
Zit nu op mijn Werk en kan dus niet testen zoek ik het maar op internet op...

Bootloader recover howto

Ik wat zitten rommelen met die link, maar ik gebrijp niet echt welke schijf ik nu moet kiezen.

Ik had ingevoerd: root (hd0) Ik kreeg terug: Unknown filesystem, using whole disk.
Dus ik daarna geprobeerd met setup maar ik kreeg steeds: cannot mount selected partition.

Volgens Knoppix waren m'n schijven als volgt:

hda1
hda5
hda6
hdc2
hdc5

waarschijnlijk zal je dan root (hdc,0) invoeren en anders tel je de schijven en partities hd0,0 is eerste schijf eerste partitie dus probeer dat eens

Geplaatst door nightrider
waarschijnlijk zal je dan root (hdc,0) invoeren en anders tel je de schijven en partities hd0,0 is eerste schijf eerste partitie dus probeer dat eens

Oke, resultaat: Error while parsing number.

Hij pakt helemaal niks behalve als ik root (hd0) invoer. Maar als ik daarna setup (hd0) doen krijg ik de melding dat ie de partitie niet kan mounten.

Ik heb het op school aan m'n leraar laten zien, de installatie was helemaal verziekt door al m'n gerommel :D

Nu is ie weer opnieuw geinstalled (SuSE dus). Nu begint het booten goed, maar dan krijg ik een Grub error 17. Met google vond ik dat error 17 te maken heeft met het bestandstype. Ik heb er een Swap, XFS en FAT op zitten, ik denk dat het wat met m'n XFS partitie te maken heeft.

Iemand een oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan