Dualboot systeem maken win8.1 / win 8.1

• Onderwerp starter Onderwerp starter buick
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Hallo,

Ik heb een PC waarop ik een dualboot probeer te maken met 2x een Windows 8.1 OS. Elk OS heeft een eigen SSD. Ik wil dit zodat ik mijn game windows gescheiden kan houden van mijn normale windows waarop ik ook serieuzere zaken doe.

Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om beide te laten werken. Ik heb eerst op SSD1 Windows 8.1 geïnstalleerd, zonder problemen. Daarna Windows 8.1 geïnstalleerd op SSD2 (beide keren vanaf de originele dvd) .

Zodra ik echter een bootmenu installeer zoals Grub of de BCD van Windows, wil een van de 2 versies niet meer booten en krijg ik een error. Vreemd genoeg kan ik, als ik vanaf de originele dvd opstart, beide versies probleemloos starten.

Heeft iemand een tip/idee hoe ik die het beste voor elkaar kan krijgen?

Problemen weaar ik tegenaan liep :

Grub2Win : herkent bij scan geen OS en wil alleen laatst grbeuikte OS accepteren als menu optie
BCD : Laat mij kiezen uit beide windows versies maar alleen de versie op de SSD waarvanaf geboot is, werkt. De andere weigert en geeft een foutmelding.

Het is weer zo laat.
Ik kom het iedere dag wel een keer tegen, als het niet vaker is.
De kreet: "..dan krijg ik een foutmelding"
En dan blijft het verder stil...

Lange Pier: de laatste link werkt niet en de home site van deze tool werkt ook al niet..
Ik vond deze nog: EasyBCD, ook UEFI werkende.
https://neosmart.net/EasyBCD/#comparison
Er is een gratis versie zonder support.

Zelf gebruik ik jouw eerst genoemde methode het vaakst: .... boot menu key...

Het is weer zo laat.
Ik kom het iedere dag wel een keer tegen, als het niet vaker is.
De kreet: "..dan krijg ik een foutmelding"
En dan blijft het verder stil...

Hij geeft een foutmelding 0xc000000e op windows\system32\winload.exe

"The application or operating system couldn't be loaded because a required file is missing or contains errors"

Bestand is niks mis mee. sfc /scannow levert geen fouten op en als ik vanaf de originele windows cd opstart en kies voor het starten van deze partitie, start hij probleemloos op. Ik vermoed dat de driveletters het probleem veroorzaken.

@Lange Pier, ik kan het proberen maar liever niet, tenzij het absoluut nodig is. Ik heb nl alleen de originele versie van windows 8 en installatie + updates + upgrade naar 8,1 en weer updates hebben gisteren ruim 3.5 uur geduurd.

edit : ik heb easybcd gedownload en kan de menu opties bewerken, maar ook dan start hij alleen de windows versie waar ook de bootmanager staat.

Laatst bewerkt:
Kun je gewoon ophalen hoor.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows8ISO

Driveletters lijkt me sterk, de Windows die opstart krijgt de C: via de bootmanager, de tweede krijgt een andere en indien 2 schijven met een eigen W8.1 heeft zowel de Windows die gestart is en die op de andere schijf de schijfletter C:.

Snap overigens niet dat er nog niet is upgradet naar W10.
En daarnaast vind ik het vreemd om 2 dezelfde Windows te gebruiken, een goede incrementele back-up hebben bij problemen lijkt mij handig en voldoende, welke problemen die je kunt krijgen als je gamed ontgaat mij ook.

Draai hier diverse OS'en die ik kan starten met het bootmenu, overigens.

Ik had oorspronkelijk 1 windows (8.1) waarop ik zowel games als mijn studiosoftware (after effects, Audition, cubase) draaide, maar dankzij een rotte game install moest ik mijn windows "opfrissen" waardoor ik al mijn software kwijt was.
Om dat te voorkomen wil ik beide nu gescheiden houden. Waarom geen windows 10? Omdat dat na installatie meer latencyproblemen bleek te geven op zowel mijn audio apparatuur, als gaming.

Zit me inmiddels af te vragen of het dan misschien een issue is die door UEFI wordt veroorzaakt. sfc/scannow vindt op beide OS niets verkeerd.

Laatst bewerkt:
Ik draai hier 2 Win 10 Pro versies ( 1 upgrade van Win 7 en 1 verse installatie ) en een Win 7 Pro allemaal vanaf een eigen SSD ( M2 en SATA ) via EasyBCD en dat geeft geen enkel probleem.
Vraag mij dus af wat jij verkeerd doet want het kan dus wel....
Moederbord is 2 jaar oud en heeft dus UEFI dus dat het daar in zou zitten lijkt mij zeer onwaarschijnlijk...
Wel alles geïnstalleerd met alle andere schijven afgekoppeld zodat de bootmanager niet op een andere schijf kan worden weggeschreven..

Ben ooit eens met deze bootmanager begonnen van Data Becker (ca 1998).
Werkte super. Moest men ik zo uit mijn hoofd op een FAT16 partitie staan (of floppy, maar dat vond ik te riskant).
Je kon dan een OS-partitie verbergen en vervolgens een 2e OS installeren.
Moederborden had in mijn beleving toen nog geen handig bios snel menu, iig die van mij niet en rond mij heen kende ik ze ook niet.
Of dit nog zou werken icm NTFS heb ik nooit meer getest, met de bios snel menus lijkt de behoefte nu minimaal... (
11EN_BM_600.gif

Andere bootmanager: XOLS werkte ook best goed.
https://en.wikipedia.org/wiki/XOSL
Met NTFS zie ik net.

Nog meer:
http://www.multibooters.co.uk/managers.html

Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet precies wat er aan de hand is. Wat wel vreemd is, is dat ik gisteren een bios update heb uitgevoerd en dat daarna de dualboot via Windows werkt, zij het op een omslachtige manier (als ik de tweede versie selecteer dan reboot eerst het systeem).
Misschien dat er iets in de uefi settings is gereset waardoor het nu werkt, want op de ssd's heb ik niets aangepast.
Ik ben in ieder geval blij dat ik na een paar dagen weer een werkend systeem heb waar ik mijn software weer op kan installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan