Dualboot Vista - XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rickezz

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
46
Hallo!

Ik heb een probleempje met de dualboot van Vista en XP.
Toen ik hiermee begon had ik eerst Vista en toen XP geinstalleerd, er werd toen geen XP gevonden. Dit heb ik toen opgelost met VistaBootPro.

Nu zit ik met een ander probleem....
Ik werk altijd met Norton Save & Restore en ik zet zeer regelmatig mijn C schijf (Vista) terug met een backup.
Hierna krijg ik XP (e) niet meer opgestart. Ik krijg wel zo'n dual boot scherm waar ik kan kiezen voor XP maar dan krijg ik de melding dat het bestand \ntldr ontbreekt, status 0xc000000f.

Ik ben eens gaan googlen en daar kwam ik 2 opties tegen om dit probleem op te lossen.
Ik moet dan naar de reparatieconsole via de XP cd-rom.

Optie 1. fixboot e:
Optie 2. (X: staat voor de cd-rom van XP)
x:
cd i386
copy ntldr e:

Geen van beide opties werkt, het probleem blijft. Ook valt me op dat boot.ini niet bestaat op de e schijf.
Eerder heb ik ditzelfde probleem opgelost door chkdsk /r te gebruiken en hierna was de boot.ini terug en kon ik weer in XP komen, deze keer lukt het dus niet.....

Is er misschien iemand die me hiermee op weg kan helpen?

Vriendelijke groet,

Ricky
 
Ik heb ook nog ontdekt dat als ik het bestand BOOTSECT.BAK in de root directory van Vista open dat dit tussen een heleboel onleesbare tekens staat:

Schijffout
bootmgr ontbreekt
bootmgr gecomprimeerd
Druk Ctrl+Alt+Delete om opnieuw te starten

Deze melding heb ik niet gehad met het opstarten ofzo, weet niet of het wel iets hiermee te maken heeft. Het lijkt er wel op in ieder geval....
 
Hoi !

Probeer nog eens op te starten, ga naar de repair-console en trommel:

bootcfg /list achter de prompt, dan enter

Wordt de boot.ini nu gevonden ?

Zo nee: bootcfg /repair enter.

Als het goed is wordt de boot.ini nu overschreven, cq aangemaakt.

Na je laatste post gelezen te hebben zou ik daarna ook fixmbr intrommelen !


Succes,

Harry.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb het geprobeerd, bij /list kwam niks tevoorschijn en /repair herkent ie niet als een commando.
Ik heb wel /rebuild geprobeerd maar dat werkte ook niet.
Ik moest een identificatie voor opstarten en een optie voor opstarten van het besturingssysteem invoeren. Ik heb 2x help ingetoets maar help kwam niet en toen ie klaar was is er ook niks veranderd, weet niet wat ik hier invoeren moet.

Jammer maar wel bedankt! Kan even niet meer reageren moet weg nu......
 
Nog even snel voordat ik weg ga!

Als ik fixmbr intoets krijg ik de volgende melding:



**Waarschuwing**

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige mbr heeft.

Fixmbr kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.

Hierdoor kunnen alle partitietabellen beschadigen als u doorgaat.



Toen ben ik maar niet meer verder gegaan, werd me een beetje link!!!!

Heb ook nog bootcfg /default geprobeerd maar ook weer zonder resultaat......
 
Nog even snel voordat ik weg ga!

Als ik fixmbr intoets krijg ik de volgende melding:



**Waarschuwing**

Het lijkt erop dat deze computer een niet-standaard of ongeldige mbr heeft.

Fixmbr kan de partitietabellen beschadigen als u doorgaat.

Hierdoor kunnen alle partitietabellen beschadigen als u doorgaat.



Toen ben ik maar niet meer verder gegaan, werd me een beetje link!!!!

Heb ook nog bootcfg /default geprobeerd maar ook weer zonder resultaat......

Hey hintje: maak een backup en maak een bootcd om die backup terug te zetten. Als het dan toch moest misgaan kan je de nodige dingen herstellen en je backup terugzetten.
 
Hoi !

Tja, op een of andere manier is waarschijnlijk toch je mbr beschadigd geraakt !

Normaliter vindt VistaBootPro je boot.ini zonder problemen.....


Die waarschuwing die je krijgt is standard na intoetsen van fixmbr.

Kijk anders eerst eens met Testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download hoe de XP-partitie er voor staat, evenals je partitietabel.




Greetz,

Harry.
 
Hey hintje: maak een backup en maak een bootcd om die backup terug te zetten. Als het dan toch moest misgaan kan je de nodige dingen herstellen en je backup terugzetten.

Is het een verschil dan of je de backup op de pc hebt staan of op een cdtje?
Dat zou dan wel betekenen dat iedere keer als ik een backup terugzet op de C schijf waar Vista op staat, ik ook van tevoren een backup moet maken van de E schijf en die hierna weer terug moet zetten.
Als het werkt tenminste......Of bedoel je misschien dat je de MBR kan herstellen met die backup? Nee toch?
 
Hoi !

Tja, op een of andere manier is waarschijnlijk toch je mbr beschadigd geraakt !

Normaliter vindt VistaBootPro je boot.ini zonder problemen.....


Die waarschuwing die je krijgt is standard na intoetsen van fixmbr.

Kijk anders eerst eens met Testdisk: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download hoe de XP-partitie er voor staat, evenals je partitietabel.




Greetz,

Harry.

Bij VistaBootPro kon ik niks vinden over een boot.ini maar wel over de BCD Registry Settings. Dit is de boot.ini van Vista, toch?
Dit staat er in:

Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=C:
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
displayorder {current}
{bdc0929d-2a26-11dc-af54-0019db5d376c}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 10

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Microsoft Windows Vista
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {c98da671-2a0c-11dc-ae92-0019db5d376c}
nx AlwaysOff
numproc 2
detecthal No
usefirmwarepcisettings No

Windows Legacy OS Loader
------------------------
identifier {bdc0929d-2a26-11dc-af54-0019db5d376c}
device partition=E:
path \ntldr
description Windows XP SP 2


Ook lukt het backuppen van de BCD ook niet in VistaBootPro, rare dingen gebeuren hier.....
 
Laatst bewerkt:
In testdisk geeft ie aan dat de boot sector van E OK zou moeten zijn.

A valid NTFS Boot sector must be present in order to accesss any data; even if the partition is not bootable (dat is ie dus niet)

Nu kan ik kiezen voor Rebuild "boot sector", "repair MFT" of "dump boot sector and backup boot sector".

En nu? Ik heb hier echt geen kaas van gegeten.....:rolleyes:
 
Is het een verschil dan of je de backup op de pc hebt staan of op een cdtje?
Dat zou dan wel betekenen dat iedere keer als ik een backup terugzet op de C schijf waar Vista op staat, ik ook van tevoren een backup moet maken van de E schijf en die hierna weer terug moet zetten.
Als het werkt tenminste......Of bedoel je misschien dat je de MBR kan herstellen met die backup? Nee toch?

Ik bedoel gewoon: als je begint te proberen met dualbootsystems enzo en je weet niet zeker of wat je doet 'ok' is. Dan kan je met zo'n backup altijd alles goed zetten.
Of je zo'n backup dan maakt up een andere partitie van je eigen pc, of op cd/dvdtjes of op een externe harde schijf of op een andere harde schijf in je pc dat maakt eigenlijk helemaal niks uit.
Met acronis bijvoorbeeld, kan je een bootcdtje maken en als je je computer daarmee opnieuw opstart om je backup terug te zetten dan wordt het programma in het ramgeheugen geladen en heb je van zodra dat is gebeurd de cd niet meer nodig, je kan dan gerust die cd eruit halen en je dvd met de backup erinsteken.
 
Ik bedoel gewoon: als je begint te proberen met dualbootsystems enzo en je weet niet zeker of wat je doet 'ok' is. Dan kan je met zo'n backup altijd alles goed zetten.
Of je zo'n backup dan maakt up een andere partitie van je eigen pc, of op cd/dvdtjes of op een externe harde schijf of op een andere harde schijf in je pc dat maakt eigenlijk helemaal niks uit.
Met acronis bijvoorbeeld, kan je een bootcdtje maken en als je je computer daarmee opnieuw opstart om je backup terug te zetten dan wordt het programma in het ramgeheugen geladen en heb je van zodra dat is gebeurd de cd niet meer nodig, je kan dan gerust die cd eruit halen en je dvd met de backup erinsteken.

Ok, maar dat doe ik ook. Als ik een backup van de XP partitie terug zet blijft hetzelfde probleem.
Dit snap ik zelf ook niet eigenlijk......

Misschien is het wel dat de backups van de 2 systemen niet tegenlijkertijd zijn gemaakt.
Als ik dan 1 van de 2 backups terugzet komt hij niet meer overeen met de andere partitie ofzo.
Maar dan nog zou dit toch op te lossen moeten zijn door iets te veranderen in de boot.ini of ergens anders.
 
Boot.ini zal wsl niet meer helpen, aangezien windows vista daar geen gebruik meer van maakt. Wat je wel kan doen is je belangrijkste bestanden in vista apart backupen of in een gekopieerde backup. En dan de 'vistapartitie' formatteren. Dan zullen wijzigingen in boot.ini opnieuw zin hebben. Vista opnieuw installeren en bestanden terugzetten.;-)
 
Hoi !

Als XP op E: staat: kiezen voor: rebuild boot sector.


Greetz,

Harry.
 
Hoi !

Als XP op E: staat: kiezen voor: rebuild boot sector.


Greetz,

Harry.

Hallo,

Ik heb het geprobeerd en dan krijg ik de volgende info te zien:

filesystem size 102430377
sectors per cluster 8
mft lcn 786432
mftmirr lcn 6401898
clusters per mft record -10
clusters per index record 1
extrapolated boot sector and current boot sector are identical.

Ik kan vervolgens alleen nog maar kiezen tussen "dump", "list" en "quit".

Zoals ik het interpreteer (ook al weet ik toch niet waar ik over praat) is er niks mis met de boot sector, dit gaf testdisk eerder ook al aan.

Ik weet het ook niet meer....:confused:
Denk dat ik morgen maar helemaal opnieuw begin met XP te installeren, er voor te zorgen dat beide partities booten en dan tegelijk van allebei een backup te maken.

Dan hoop ik dat ik in de toekomst backups van Vista terug kan zetten zonder dat hierna XP niet meer boot.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp er niet veel meer van!!!!!

XP heb ik opnieuw geinstalleerd en dan boot ie alleen nog maar naar XP.
Dit is een bekend probleem, je moet dan de Vista DVD erin duwen en dan de hersteloptie gebruiken. Hierna boot ie Vista weer.

Het rare is dat als ik nu XP wil booten ik weer precies dezelfde melding krijg van het missende ntldr bestand, grrrrrr!!!!!!
Als ik ga kijken op de XP partitie is de boot.ini weer verdwenen, ik heb de boot.ini van vista op de xp partitie geplakt maar nog werkt het niet. (Vista werkt dus toch nog met een boot.ini)

Dit is de boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Vista bevind zich op de 1ste partitie van de 1ste harde schijf en XP bevind zich op de 1ste partitie van de 2de harde schijf.
Dit zou toch goed moeten zijn?
Ik heb ook met EasyBCD een extra bootentry ingegeven voor XP.
 
Laatst bewerkt:
JAAAAAAAAAAAAA!!!!!! HET IS GELUKT!!!!!!!!!!!

Heel stom, maar ik heb in Vista zelf het bestand ntldr vanaf de XP cd geplakt in de partitie van XP en nu doet ie het. Via de repairconsole van XP lukte het niet.

Af en toe snap ik echt helemaal niks van die computers, zo onlogisch soms!

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie interesse en hulp!!!!

:thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb: :thumb:
 
Hoi !

Goed zo !!

Zet je de vraag ook even op "opgelost " ?

Greetz,

Harry.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan