dualboot werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jth

Gebruiker
Lid geworden
30 nov 2003
Berichten
12
Begonnen met Win98SE op eerste schijf, later WInXP erbij op tweede schijf. Dualboot werkte normaal, Win98 een tijd niet gebruikt. Deze week weer eens wel, dus opgestart met Win98 zonder problemen. Bij opnieuw opstarten geen dualboot meer, maar telkens alleen Win98. Via de opstartdiskette van Win XP wel dualboot, dus keuze tussen Win98 en WinXP. Hoe terug naar een echte dualboot?
 
Opstarten met CD-rom XP, herstel kiezen. Via Help kun je diverse commando's vinden om e.e.a. te herstellen.
 
Als je met een WinXP bootdiskette kunt opstarten naar WinXP, dan kun je gewoon de bestanden die daar op moeten staan (NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI) naar de root van C: kopiëren. Gebruik van het commando FIXBOOT in Recovery Console zal niet zoveel helpen als het probleem wordt veroorzaakt door een onjuiste of ontbrekend boot.ini bestand. Dat zul je dus op bovenstaande manier of handmatig moeten corrigeren. Dit laatste kan natuurlijk in Win98 plaatsvinden, en anders ook in WinXP zelf.
Zou er zo ongeveer uit moeten zien:

[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Windows 98 Second Edition"
 
Laatst bewerkt:
dualboot werkt nog niet

Met excuses voor deze late reactie; omdat opstarten via bootdiskette wel werkte heb ik gisteren pas de oplossingen geprobeerd. Resultaat : geen verschil. Ik heb nog steeds de opstartdiskette nodig om dualboot te kunnen gebruiken. De genoemde bestanden (NTLDR, NTDETECT.COM en BOOT.INI) heb ik gekopieerd naar C en D. Boot.ini was eerder al aanwezig op C. Zou opnieuw installeren van Win98 een oplossing zijn ?(als dat tenminste kan, ik heb ergens gelezen dat de vogorde moet zijn eerst Win98, dan WinXP)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan