Dualboot Win2K en winXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

ojan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
16 apr 2001
Berichten
1.566
ok, men heeft mij al verteld dat om een dual boot systeem te krijgen met een menutje je eerst win2K erop zet in een aparte partitie en dan XP installeren... Dus elk op hun eigen partitie! Daarna heb je een mooi bootschermpje.

Nu is mijn vraag: als je eerst win2K installeert, neemt die dan niet aan automatisch op de C partitie te staan? Zou graag:
C partitie WinXP
D partitie Win2K
E partitie Storage

Hoe krijg ik de partitietoewijzing ok? Gewoon tijdens installatie Win2K de D toewijzen???
 
Jep, met Win2k kan je gewoon in de setup kiezen op welke partitie je hem wilt installeren.
 
De opstartbestanden komen wel op c:. Als je XP eerst installeert moet je die bestanden backuppen en terugzetten nadat je w2k hebt geïnstalleerd. Wxp gebruikt namelijk een andere versie van de opstartbestanden, die wel backwards compatible zijn.
 
En als ik het nu eens zo doe?

Nu staat op de C winXP.
D is storage.
Met partition magic verminder ik de ruimte van D met 10 Gb en dan hernoem ik D naar E en de nieuwe ruimte noem ik D
Nu installeer ik eerst Win2K op D
Dan C formatteren
WinXP terug op C

Zou dat zo een beetje lukken???
 
Ja, maar let er wel op dat als de nieuwe d: achter de hernoemde d: staat, dit e: wordt in verband met de volgorde. Om dit in wxp en w2k hetzelfde te houden moet je de partities in elk systeem zelf hernoemen.

Met de opmerking dat de partitie toewijzing van de partitie waar w2k of wxp op staat niet hernoemd kan worden.
 
Laatst bewerkt:
Het lukt helemaal niet! Win2K wil zelfs geen drives tonen in het installatiescherm... Weet iemand of het uberhaubt wel mgl is win2k en XK in dual boot te draaien?
Moet het misschien via boot magic?

Als randinfo: De reden waarom win2k nodig is, is dat dvd2svcd niet correct werkt op XP, heb al de compatibility modus en al geprobeerd... Als iemand aan de andere kant dat probleem kan oplossen, dan hoeft dual boot niet meer...
 
De w2k setup laat niets zien? Geen partities, geen HD?
 
laat maar... Denk dat ik weet wat ik VAUT doe... Was ff vergeten dat deze pc 2HD in raid gebruikt, en heb dan ook vergeten de raid drivers tijdens de installatie vergeten te laden...

Ga het nu nog eens proberen...
 
en nu werkt het wel! Hoef zelfs de winxp niet opnieuw te formatteren. Het bootmenu en al staat erop. Wel spijtig dat Win2K standaard staat om op te starten...

Hoe kan ik dit veranderen???
 
Dit kan je in de boot.ini veranderen of in XP via eigenschappen Mijn Computer>Geavanceerd>1 der verdere knoppen naar mega-geavanceerd...

Dus,

start>uitvoeren>cmd [enter]
cd\ [enter]
c: [enter]
edit boot.ini [enter]
 
Geplaatst door caveman
Dus,

start>uitvoeren>cmd [enter]
cd\ [enter]
c: [enter]
edit boot.ini [enter]
of je kan gewoon naar windows verkenner gaan, dubbelklikken op boot.ini en het dan bewerken :D (wel dat hele standaard gezeur over bestanden verbergen uitzetten ;))
 
ojan ,

Wat voor problemen had je dan met dvd2svcd.

Ik heb hem op 3 pc's met xp-pro , en ik heb totaal geen problemen.

groet speedtouch
 
Wel, ik heb volgens de handleiding op de site van DOOM9.ORG de instellingen voor dvd2svcd ingegeven (met CCE). Het werkte! correct op win2K, maar nu als ik een dvd wil rippen, dan krijg je het schermwaar hij de audiostreams weergeeft, en dan kan ik nog wel op rip & comvert klikken, maar er blijft altijd een scherm staan... Ik zal straks of morgen eens de exacte tekst van dat scherm opgeven, want ik moet het programma nog opnieuw installeren. Hij blijft eigenlijk steken juist voor je de subtitles moet gaan aanduiden en eventueel bewerken...
 
voila, in bijlage een printscreen foto van waar hij blijft steken... PLSE help mij ermee, want ik gebruik(te) dit regelmatig!
 

Bijlagen

  • fout.jpg
    fout.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 18
En voor alle zekerheid alle settings die ik erin gezet heb in bijlage als txtfile. Wil je ze direct testen op jou dvd2svcd, vanander dan de txt extentie in ini en dan kan je ze laden.

Programmaversies:
DVD2SVCD: 113 build 2
CCE: 2.50.01.00
ASPI driver: Adaptec 4.7

Ik gebruik WinXP pro.
Wie o wie weet raad...
 

Bijlagen

  • dvd2svcd setting by wonderboy.txt
    7 KB · Weergaven: 74
Kijk eens in mijn bijlage of je de zelfde aspi drivers gebruik.

Volgens je bijlage blijft hij hangen bij de subtitels.

Probeer het eens met verschillende dvd , er zijn nml dvd vooral vaak bij een videotheek die hun eigen copién gebruiken en vaak zijn hiervan de subtitels moeilijk te pakken , dit kan bij dit soort wel eens 10 min duren.

Kijk ook eens of dat de dma aanstaat onder xp

En zoals je weet kan je het beste eerst de dvd een stukje afspelen met powerdvd , voor dat je dvd2svcd opstart.

Ik hoor de uitslag nog wel.

groetjes speedtouch.
 

Bijlagen

  • aspi.jpg
    aspi.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 20
Ik heb ter info de vergelijking van de 2 in bijlage gepost, maar ik denk dat ze op het eerste zicht dezelfde zijn...
De film die ik daarstraks gebruikt heb was niet van de videotheek, maar een koopdvd. Ik heb zojuist gemerkt dat het wel een Regio 1 was, dus heb ik opnieuw getest met een Regio 2. En nu werkt het perfect. Kan je eigenlijk softwarematig de regiocode veranderen in dvd2svcd, want ik veronderstel dat een extern programma niet zal werken...
Ik ben nu bij wijze van test eens "Die another day", de laatste 007 aan het SVCD'en om morgen eens te kijken of het volledig gewerkt heeft. Deze film is eveneens een koopdvd van mij, en dus zeker geen dvd kopie of zo.

Ik gebruik meestal permanente subtitles in het nederlands, en als geluid een 48Khz stereo. Heb jij ervaring met DD5.1 SVCD's? Ik krijg het geluid nooit deftig dan...
 

Bijlagen

  • aspivgl.jpg
    aspivgl.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 16
De aspi is óke.

De regio-code kan je ook wat aan doen , surf ff naar doom9 voor een regio-killer voor de dvd-rom.

Het geluid is bij mij altijd perfect , ik gebruik de zelfde instelling als jij.

Audio bitrate 192
Audio downsample 48->44.1
Output mode stereo.

Het 5.1 heb ik nog nooit geprobeerd , ik speel hem altijd via de dolby prologic wat een van de eerste was.
Ik zal het eens proberen met 5.1

vraagje: zie jij verschil tussen 2 - 3 en 4 pass.
snelle actie films doe ik meestal 4 pass
langzame actie op 1 of 2 pass.

groetjes speedtouch
 
Doe altijd 5 pass... Maakt mij toch niet veel uit, daar ik de film laat afwerken terwijl ik slaap...

Volgens die guide op doom9 mag je die "Audio downsample 48->44.1" gerust afzetten, zodat hij op 48khz blijft. 99% van de dvd spelers kan SVCD 48khz aan. Bovendien neemt heeft hij meer tijd nodig om de downsampling te doen...

Die regiokiller, heb dat vroeger eens geprobeerd en dat werkte niet. Ga straks nog eens kijken. Moet je geen FIRMWARE update doen van je dvd??? (merk = BTC)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan