Dualboot Windows 8 met 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

femke98

Meubilair
Lid geworden
16 dec 2006
Ik heb een netbookje met Windows 8 en wil graag een dualboot met Windows 7.
Nu weet ik hoe ik partities moet maken en zo, want heb heel vaak dualboots gemaakt met Windows versus Linux.
Maar in dit geval heb ik een vraag, namelijk de volgende.
Ik lees op internet dat wanneer men een dualboot wilt met 2 versies van Windows, dat je dan de oudere windows versie eerst moet doen. Maar mijn netbook heeft Windows 8 al.

Hoe ga ik dit aanpakken? Of maakt het niet zo heel veel uit of moet ik dan gaan werken met VHD? En kan dat dan wel als je de nieuwste al hebt op het netbookje.

Ok, als je alles back up hebt (voor alle zekerheid) en je hebt de dvd van windows kan je het volgende doen.
Ik probeerde dit nooit uit op een laptop.
Ik deed dit op een PC met windows 7 en installeerde op deze wijze windows XP, maar in geval van windows 7 en 8 kan het zijn dat die in dezelfde boot geinstalleerd kunnen worden.
In ieder geval lukte het mij om op een windows 7 pc XP te installeren door die gewoon te installeren en daarna met de windows 7 dvd de boot te herstellen.
Daarna had ik windows 7 en windows xp in een boot.
Dus het kan wel als je de bootherstel kan gebruiken van de windows 7 of 8 dvd.
In principe zolang je geen systeembestanden van de windows 7 systeem partitie verwijdert kan je wat er ook gebeurd altijd weer de boot herstellen met de windows dvd.
Of je dat in dit geval met de windows 8 DVD moet doen, of dat het ook met de windows 7 DVD kan heb ik nooit geprobeerd, maar kan jij nu achter komen.

Hier (KLIK) kan je zien hoe een bootmenu van een systeem met 4 keer windows 7 in elkaar zit in windows.
Maar ook is de kans dat dat niet nodig is en dat je windows 7 installeerde je windows 7 en 8 direct al in de boot hebt, die kans is er ook.

Je weet ook vast wel dat je niet naar de stationsletter moet kijken maar naar de naam, grootte (data) en beschikbare data als je voor een partitie kiest. Dat je niet de verkeerde kiest omdat stationsletters anders kunnen zijn als je de windows dvd opstart dan hoe ze in windows getoont worden.

Laatst bewerkt:
Vind je het heel erg als ik zeg dat ik er geen hout van begrijp?
Je zegt in de eerste zin, je kan het volgende doen.................maar wat daarna komt, geen idee wat ik dan kan doen, want dat lees ik niet.

(moet zeggen, in Linux Ubuntu en Mint is het allemaal veel makkelijker, maar ja......dat zal jij wellicht moeilijker vinden.)

Op de vraag of je werkelijk de oudste Windows als eerste moet installeren, heb ik nog geen antwoord, Want waarom is dat eigenlijk als dat werkelijk moet?

Heb je een uefi bios met een gpt schijf?

Denkelijk is een virtuele machine te zwaar voor het bookje.

Laatst bewerkt:
Het is een Acer Aspire One BW150 waar ik eerder een dualboot Windows XP en Ubuntu op gehad heb. Hij is 2 en een half jaar oud.
De schijf is gewoon NTFS, de bios (volgens mij) is geen uefi.

Normaal hebben ze 1 GB geheugen, ik heb 2 GB geheugen.

Ow, dan is het niet moeilijk, maak eerst een vrije partitie aan, boot met de W7 DVD en installeer windows op die vrije partitie.

Mocht je geen dual-boot krijgen dan erna met de W8 dvd opstarten en een opstartherstel uitvoeren, nu kun je weer alleen naar W8.
Dan kun je met EasyBCD de W7 in de bootloader opnemen en heb je wel een dualboot.
http://tweakers.net/meuktracker/29315/easybcd-22.html

Kijk, dit is wat beter te begrijpen. (sorry erik777)

Dus in principe is het niet nodig om de oudste als eerste te installeren.
Ik zal met GParted een partitie aanmaken. Ik zal ook laten weten of het allemaal gelukt is! Bedankt zover.

Je hoeft geen sorry te zeggen omdat je iets niet begrijpt :)
Je moet gewoon doen wat jou het makkelijkst lijkt, omdat toch vrijwel iedereen er verschillend in is.

Net zoals de configuraties. :D

Laatst bewerkt:
Heb partities aangemaakt en Windows 7 is nu aan het installeren. Ben benieuwd of het daarna goed gaat met opstarten. Jullie horen nog.

Appeltje, eitje dus. Krijg keurig een opstartmenu en kan nu kiezen tussen 7 en 8. 7 staat bovenaan, daar ben ik niet helemaal blij mee, maar vooruit.
Nu min mail en alles nog instellen en ik ben een tevreden mens. (niet verkeerd begrijpen, heb dit alleen voor als mensen vragen stellen over windows wat nogal eens gebeurt.........ben en blijf een Linux mens hoor!)

Kun je veranderen welke als default opstart met EacyBCD of in msconfig.

Ach, zijn 2 verschillende OS'en, gebasserd op Unix, een bestands OS, zoals OS-X ook en windows als een vervolg op DOS, een disk OS.

Yep, in msconfig kan dat inderdaad ook, dat was ik zelf even vergeten. Bedankt !!

en ja, eigenlijk is het allemaal 1 pot nat toch.;) (niet slecht bedoeld overigens)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan