dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

kamacho24

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2002
Berichten
57
Ik heb 98SE op mijn C partitie draaien
Ik wil nu XP op een ander partitie installeren.
Mijn XP CD is niet bootable. dus ik start de installatie vanaf 98 en daarna geef ik een ander partitie aan voor de installatie, waarna Xp automatisch een dualboot aanmaakt maar dat wil ik niet.
Als ik bijv een image van 98 terugzet, dan start XP niet meer op .. --NTLDR-- is missing luidt de melding.
De vraag is dus: hoe kan ik XP laten draaien zonder dat 98 invloed heeft op de opstart procedure.
(een image van 98 terugzetten zonder dat XP daar last van heeft).
thanks.
 
W98 niet via een image terugzetten, dan overschrijf je de hele bende weer.
 
Na installatie kopieer je de volgende bestanden van C: naar flop:

boot.ini, bootsect.dos, bootfont, ntldr, ntdetect.com, ntbootdd.sys, arcsetup.com , arcl.com (voor zover aanwezig)

Als je een 98 image terugzet, kopieer ook de bestanden van flop weer naar c:. Er moeten bootbestanden van xp op c: staan. Er is 1 alternatief en dat is XP opstarten vanaf de flop met de bootbestanden.
 
Nee, dit lost allemaal het probleem niet op. Nog afgezien van het feit dat je ook met de WinXP bootbestanden op een diskette echt nog geen WinXP kunt opstarten. Daarvoor zou de diskette de bootsector voor WinXP moeten bevatten, zoals de opstartdiskettes van Microsoft deze bevat.

Om een dualboot te krijgen die niet van elkaar afhankelijk zijn moet je een tweede primaire partitie maken, deze op Actief zetten en vervolgens WinXP installeren. Dan de Win98 partitie weer activeren, opstarten en een bootmanager (bv BootMagic) installeren. Deze zorgt voor het wisselen tussen de 2 systemen.

EDIT: Overigens heb je het probleem helemaal niet als je een image van Win98 maakt nadat je de dualboot hebt gemaakt. Maar je vraag ging een andere richting uit, en dat is ook een prima oplossing (gebruik ik immers zelf ook).

Probleem is nog wel dat je nu niet de installatie kunt starten vanuit Win98. Dit zul je dus nu moeten doen met de opstartdiskettes: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q310994
 
Laatst bewerkt:
Geplaatst door Binary
NNog afgezien van het feit dat je ook met de WinXP bootbestanden op een diskette echt nog geen WinXP kunt opstarten.

Oh, kom maar kijken dan ;).
 
Binary bedankt!
Ik heb 98 & xp geïnstalleerd zoals hierboven is aangegeven en het werkt perfect!!
Onafhankelijk van elkaar dus.
Nogmaals thanks.
 
Geplaatst door caveman

Oh, kom maar kijken dan ;).

Je hebt gelijk. Ik had dat vaak genoeg geprobeerd, maar gebruikte daarvoor een opstartdiskette. Na formatteren en plaatsen van de bootbestanden lukt het nu wel. Weer wat geleerd, dat kan beslist handig zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan