• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbel getal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Allemachtig, in wat voor wereld leven we?

Ik zou er niet zomaar weer mee over straat gaan als ik jou was.
De gegevens die je nodig hebt kun je misschien wel van internet halen.
Daarna met die gegevens een vraag stellen op helpmij.nl.
Kom je daar niet uit kun altijd nog overwegen om naar de winkel te gaan.

Succes Huib.

Hallo Harry,

Het probleem is opgelost. Een onjuiste verbinding met Skydrive (backup) was het probleem.

Ik ben lang bezig geweest om een fout te vinden in het Excel bestand dat heb ik niet.
Geweldig hoe je alles hebt opgelost.

Er rest mij nog één vraag, omdat ik het niet snap:

Waarom staan er op elk werkblad in kolom S2 een formule? en waarom is kolom B overgeslagen hij staat er wel, met xjes

Groet, Huib

Hallo Huib,

Mooi dat dat probleem is opgelost.

De formule was een probeersel van me.
Deze kun je verwijderen.

Je vraag over kolom B.
Dit is denk ik zo gebleven na talloze veranderingen aan het bestand.
Toen ik nog handmatig sorteerde op het grootste getal in kolom D, verwisselen de getallen niet mee in kolom A.

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Omdat ik probeer in excel thuis te raken en jou excel sheet daar voor gebruik merk ik op dat in sommige tabbladen de kolom "Plaats" soms in kolom I en soms in J staan. Er staat namelijk het één en ander verschoven.

Ik heb niet kunnen ontdekken dat dit fouten oplevert maar omdat alles in excel consistent moet zijn meld ik het toch maar even.

Groet, Huib

Ik zie het Huib.

Je kan blad '1e avond' even met de rechtermuisknop (Blad verplaatsen of kopiëren) een kopie maken en voor blad '2e avond' zetten.
Daarna '2e avond verwijderen', en de kopie de naam 2e avond geven.
Allemaal onder de rechtermuisknop.

Beste Harry,

Ik zit niet met een schuldgevoel achter de computer,maar wil dit ook niet zomaar voorbij laten gaan, nu ik de "buit"binnen heb
Je hebt mij geweldig geholpen en de klaverjasvereniging zal je zeer dankbaar zijn.
Ik kan allerlei superlatieven aandragen maar ik meen het oprecht!!!
Het is het lot van de computer media (heb ik begrepen) dat contacten zeer vluchtig zijn. In mijn tijd was het wat persoonlijker en schudde je elkaarde hand
Helaas is dat niet meer zo. "DE MODERNE TIJD"

Als blijkt in de praktijk dat de sheet niet helemaal werkt zoals behoord dan hoop ik toch nog een beroep op je te mogen doen.
Maar onderschat me niet ik ben volop bezig het te doorgronden

Harry het gaat je goed,

Huib

Hallo Huib,

Bedankt voor je leuke reactie.

Mijn manier van opvoeding verschilt denk ik niet veel van de jouwe (vooral als ik nu naar mijn kinderen kijk).
Vrienden aanroepen, mijn ouders meehelpen in het bedrijf, de telefoon opnemen met voorgeschreven vragen op een sigarendoos, banden lappen op m'n achtste, enz, enz.
Maar ik ben er niet minder door geworden denk ik. ;)

Je kan altijd op deze vraag terug komen door in je geabonneerde vragen te kijken.
Ik krijg dan een mail dat er een reactie is.
Uiteraard wil ik niet met een schuldgevoel zitten dat het niet werkt zoals het behoort.

Succes Huib, en het gaat je evengoed.

Macro

Hallo Harry,

Helaas kan ik nog steeds niet zonder de meesterhand.
Wel ben ik veel meer gaan snappen hoe het in elkaar steekt.
Maar niet alles, en vandaar nog een vraag.

Alle tabbladen zijn gevuld met het gescoorde aantal punten.
De macro gaat direct aan het werk en dat vergt veel tijd.
jouw Excel sheet staat nu ook op de computers van het bestuur van de kaartclub en die zijn niet allemaal even snel.

Volgens mij is het probleem dat bij elke notatie de macro alles opnieuw berekend. Met alle acht de avonden gevuld is dat zeer langdurig op sommige computers.
Wanneer de macro ingeschakeld is begint het al bij de eerste notatie van het eerste getal dat is al duidelijk te zien als er drie avonden zijn gevuld.
Aan je macro durf ik "nog" niet te komen want die snap ik nog niet zo goed (mijn IQ) hoop dat je iets uit de hoge hoed kan toveren.

Binnen kort zal ik je zeker weer nodig hebben, tenminste als dat mag.

Er is een vergadering geweest bij de kaartclub en daar is de volgende vraag gerezen.
Er zijn nogal wat oudere mensen met allemaal zo hun eigen gebreken (slecht zien,horen en tellen)
Nu is het idee om tablet's aan te schaffen met daarop een Excelsheet waarop men de standen noteert
Dus als je aan de "wij" kant schrijft dan moet automatisch de "zij" kant gevuld worden de roem moet apart en op het eind automatisch opgeteld worden.
Wanneer een koppel nat gaat moet automatisch de roem en de 162 punten naar de tegenpartij gaan.
Mijn vraag is kan ik dit maken zonder een moeilijke macro of kan het niet op een tablet en moet het op een computer.

Alvast bedankt Harry.

Met vriendelijke groet, Huib

Dag Huib,

Het vertragen zit denk ik niet zozeer in de macro, maar in de nogal zware formules.
De macro neemt natuurlijk elke verandering waar per tabblad, maar berekend niet alles opnieuw (de snelheid van de macro blijft gelijk).
De formules worden wel elke keer opnieuw berekend.

Wat je zou kunnen doen is:
Zet in de opties van Excel "automatisch berekenen" uit, en schakel "handmatig" in.
Hier in onderstaand bestand heb ik het al voor je gedaan.
Met de knop "Bijwerken van scores" gaat het pas calculeren (op elk tabblad staat zo'n knop).

Test maar eens of het beter gaat.

Je vraag over tablets of Pc kan ik je helaas geen antwoord op geven.
Wij noteren alles op papier en zetten de uitslagen per ronde in de Pc.

Maak eens t.z.t. een voorbeeldje met hoe je het zou willen hebben, dan kunnen we eens kijken wat we er van kunnen maken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie Harry,

Is het moeilijk dat wat jij hebt gemaakt te implanteren in mijn huidige sheet die ik wat heb opgeleukt met wat kleurtjes enz.
Natuurlijk is het eenvoudig om jou het bestandje te sturen zodat jij het er inzet (als je dat al wilt doen)
Maar ik wil graag zelf weten hoe dit in elkaar steekt.
Lukt het mij niet dan wil ik wederom een beroep op je doen.

Harry je hoeft het niet te verklaren of uitte leggen hoor, maar gek is wel dat als ik de macro uitschakel dan is het allemaal super snel.

Vriendelijke groet, Huib

Huib,

Een knop maak je middels Menu "Ontwikkelaars → invoegen → ActiveX-besturingselementen" en dan het rechthoekig symbool.
Je kan de grootte aanpassen met de muis.
Eens het knopje op het blad kun je met een rechtermuisklik de eigenschap "caption" aanpassen met de tekst die jij wilt.
De code haal je op met een rechtermuisklik onderaan op de tabbladnaam "programmacode weergeven", en daar staat in mijn bestand.....
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Application.Calculate
End Sub
Als alle knoppen er staan klik je op het het symbool "driehoek, potlood, lineaal", dit is de "Ontwerpmodus".
Nu zouden de knoppen moeten werken.

Oudere Pc's kunnen inderdaad vertragend werken.

Dag Harry,

Ik heb even niets van mij laten horen, het zit even niet mee met de gezondheid, vandaar.
Harry het lukt mij maar niet om de snelheid er in te houden wat de Excel Sheet betreft.
Wel ben ik er achter wat en waardoor het komt maar ik kan het niet oplossen.
Het bestand heb ik op verschillende computers gezet en het reageren overal het zelfde.

Als jij mij via mail een bestand (Excel met Macro)op stuurt krijg ik de melding dat het bestand macro"s bevat dat is dus normaal lijkt mij.
Als het vertrouwd is kun je dat uitschakelen. Hier zit het probleem. Wanneer ik deze melding laat staat is alles gewoon lekker snel.
Maar wanneer ik de regel uitschakel dus ik vertrouw de afzender dan is het zeer traag.
Wat er gebeurd, is dat de schuifbalk zowel vertikaal als horizontaal op en neer gaan dan verschijnt even een mededeling dat Excel niet reageert en dan komt hij met een exacte berekening. die helemaal goed is.

Help!

Met vriendelijke groet,

Huib

Dag Huib,

Ik ben even een klein weekje weggeweest met mijn gezin, vandaar de verlate reactie.

Zet onderstaande eens in ThisWorkbook.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
 Application.Calculation = xlCalculationManual
End Sub
En verander deze code eens van deze beforeclose_event.
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
[COLOR=#ff0000] Application.CalculateBeforeSave = True
   ActiveWorkbook.close true
 Application.Calculation = xlCalculationAutomatic[/COLOR]
End Sub

Misschien gaat het beter zo.

Laatst bewerkt:
Macro

Hallo Harry,

Dank voor je reactie en ik hoop dat je fijne dagen hebt gehad.
Harry ik blijf worstelen met Excel ik heb gedaan wat je hebt gezegd maar weinig resultaat.
Wel gebeurd er nu iets anders namelijk dat de ingegeven getallen direct zichtbaar zijn en de cursor gaat draaien en hij bezig is om te laden (duur 15 sec)
Natuurlijk ben ik zelf ook aan het sleutelen geweest met als resultaat dat wanneer ik het tabblad "Wijzigingen"er uit sloop alles als een zonnetje loopt.

Misschien kun jij iets ontdekken als ik het bestandje terugstuur omdat ik het met een paar cijfertjes heb bewerkt.Bekijk bijlage Kaverjassen met macro.zip

groet, Huib

Hallo Huib,

Het was weer gezellig, dank je.
Ik hoop dat het weer goed gaat met je gezondheid :thumb: (door meerdere fora-vragen erbij ingeschoten in mijn vorig bericht).

De macro die alle wijzigingen waarneemt doet er inderdaad erg lang over.
De code moet door elk tabblad heen voor de beste en het slechtste koppel, en dat is het euvel denk ik.

Ik had onderstaande macro in mijn vorig bericht gezet, en ook had ik op elk tabblad knoppen gemaakt voor het berekenen.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
 Application.Calculation = xlCalculationManual
End Sub
In deze macro wordt het berekenen uitgeschakeld, en d.m.v. de knoppen en de bijbehorende macro wordt het herberekend, of je drukt sneltoets F9.
Ook voor het afsluiten wordt het bestand herberekend en opgeslagen, en daarna wordt je standaard instelling weer teruggezet op automatisch berekenen.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat er iets verkeerd gaat.

Ander optie is om van de code van de koppels af te zien.

Hallo Harry,

Sorry ik had natuurlijk de laatste nieuwe moeten sturen.
Helaas is het zo dat het eigenlijk geen verschil maakt. Ook de allereerste waar een macro en het tabblad "wijzigen" zit is traag.
Het per tabblad laten berekenen maakt geen verschil omdat volgens mij het tabblad "Wijzigen"dan ook gevuld moet worden.
En hoe voller het tabblad met cijfertjes wordt des te trager het is.
Ik begrijp niet dat het bij jou wel goed loopt, op zich prima natuurlijk maar ik zoek mij rot waar het bij mij en enkele andere computers in kan zitten.
Want het is natuurlijk buiten kijf dat het programma voor ons geweldig is.
Wat mij betreft heb je er genoeg tijd aan besteed en gaan we terug naar de basis.

Groet, Huib

- waarom moet hij door alle werkbladen ploeteren, enkel je huidige werkblad "Xe avond" en "standen" lijkt me voldoende ?
- Daarnaast het aantal schrijfbewerkingen verminderen kan ook helpen.
Code:
   Sheets("Wijzigingen").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 5).Value = Array(sh.Name, Target.Address, Target.Value, Date & " " & Time, Application.UserName)
- ook nog eenmalig beveiligen met userinterfaceonly, daarna moet je niet telkens protect en unprotect doen
- in standen matrixformules tot 1000 is ook wat overdreven.

Laatst bewerkt:
Huib,

Ik geef het nog niet op (nog een laatste poging). :)
Als je de beste koppels nu eens via een knop laat lopen, dan loopt het niet steeds bij elke wijziging.
In het bestand staan de codes in ThisWorkbook en Moduleblad "standen".

Ik verwacht dat het zo beter moet gaan.

Bijlagen

Harry,

Super!!!

Nog één klein dingetje, althans denk ik.
Als ik Excel afsluit via het kruisje rechts boven in, alles wordt dan opgeslagen wat er is genoteerd dan sluit Excel niet goed af.
Er blijft dan een deel van Excel staan wat moeilijk is weg te klikken.
Ik hoop dat je dat nog kunt oplossen.

Groet, Huib

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan