• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordi91

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 sep 2013
Ik zou in mijn excel bestand graag gebruik willen maken van een dubbele validatie dit om invoerfouten te voorkomen (een stukje borging)
Een enkele validatie is mij met behulp van handleidingen gelukt. De dubbele validatie krijgt ik echter niet in de vingers.

Info blad:
Geslacht:
Man
Vrouw

Namen:
John
Peter
Klaas
Sanne
Clara
Manon

1e validatie is dan: Man, vrouw

en aan de hand van die keuze krijg je bij validatie 2 Man: John,peter,klaas; Vrouw:Sanne, Clara,Manon

Nu is mijn vraag hoe realiseer ik bovenstaande?
Wie kan mij hier bij helpen?

ps. Graag de uitleg zodat ik het zelf kan realiseren en niet jullie optie copie paste.

Mvg,
Jordi

dit noemen ze een getrapte validatie, even google en je bent een dag zoet

Zie de bijlage.

Als je er zonder uitleg in slaagt de code te analyseren en je eigen te maken heb je het in het vervolg in de vingers.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Jean Paul,

Als ik er met google uit was gekomen had ik helpmij nooit benaderd. Toch bedankt, met getrapte validatie kon ik gerichter zoeken. Helaas kom ik er nog steeds niet uit!
ps. dit is niet de eerste dag dat ik ermee aan het stoeien ben.

Hoi Snb,
Ik kom er aan de hand van de bijlage idd niet uit.

Er staat al een mooi VB op helpmij maar ik kom niet achter de functie/code van het voorbeeld
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/408495-Excel-vervolgkeuzelijsten?highlight=vervolgkeuzelijsten
het gaat om voorbeeld_2! dit is precies wat ik wil bereiken!
als ik op de 2e validatie klik staat er =INDIRECT(....). Kunnen jullie mij vertellen waar ik de functie/code hierachter kan vinden. Nu weet ik namlijk niet waar deze naar toe lijdt.

Alvast bedankt
Gr, Jordi

Je gaat me toch niet vertellen dat de (aangepaste) bijlage die ik plaatste niet exact doet wat jij beschreef in je vraag ?
Gelukkig is er van lijden in dit forum geen sprake; de aangereikte oplossing leidt je naar het gewenste resultaat.

Laatst bewerkt:
Snb

Het excelbestand doet idd excact wat ik beschreef. Excuses voor mijn spelfout, het moet inderdaad geen lijdensweg worden dit forum.

Je hebt me al voor een heel eind geholpen er is echter nog een punt waar ik niet uitkom. Hoe verbind je de validatie "naam" aan de validatie "geslacht"?
Als ik zelf experimenteer met de gegevens en de bron invul krijg ik namelijk twee losse validatie's

Die koppeling zit in de tabel.
Die gebruik je om om op basis van de eerste keuze (geslacht) de items in de tabel die aan die voorwaarde voldoen te selecteren. (zie de VBA-code van de Worksheet_change gebeurtenis).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan