• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele invoer beperken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rostie-rostelli

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2005
Hallo,

Ik heb nog een vraagje, ik heb in een werkblad verschillende groepen van cellen,
vb: A1 tot E10, A12 tot E22, A25 tot E35 enz...(zie bijlage)
In deze groepen onderling, en ook in dezelfde groep mogen gegevens slechts 1 maal ingevoerd worden, indien een gegeven dubbel ingevoerd word moet er een waarschuwing getoond worden, maar het moet wel mogelijk zijn in dit geval om te aanvaarden dat het gegeven ingevoerd word (dus de waarschuwing dat een bepaald gegeven reeds bestaat is belangrijk!!) vb: in A1 staat "101" wanneer ik "101" nogmaals binnen deze groep cellen of in een andere groep cellen invoer moet ik de waarschuwing krijgen.

Alvast bedankt voor de moeite,
Rostie

Bijlagen

Valideren

Dat gaat het beste met validatie:

Geef eerst de reeksen een naam. Doe dat door de reeks (bijv A1:E10) te selecteren en dan in het vakje boven kolom, waar A1 in staat, een naam in te typen, bijv. Reeks1.
Laat de selectie van de cellen staan (dus A:E10).
Ga dan naar Data - Valideren - Kies bij Toestaan voor Aangepast en typ in het vakje bij Formule: <>Reeks1.
Selecteer op het tabblad Foutmelding bij Stijl voor Waarschuwing. Typ een zelfgekozen tekst bij Titel en Foutbericht en klik op OK.
Dan is het voor elkaar.

:thumb:

Hallo,

Bedankt voor de info, maar ik krijg de waarschuwing al vanaf de eerste invoer !! dit is niet de bedoeling !! enkel wanneer een waarde reeds is ingevoerd moet ik de waarschuwing krijgen. vb: ik voer in A1 "101" in => geen melding, ik voer in C10 nogmaals "101" in, dan pas een waarschuwing...
Is dit mogelijk !!

Alvast bedankt
Rostie

Goed dan doen we het anders

Oké, dan pakken we het anders aan. Kijk in de bijlage en je ziet hoe ik de gegevens nu heb gevalideerd. Je komt er verder dan wel uit denk ik.

Laatst bewerkt:
Validatie

Dit doen we met validatie. Ik weet niet hoeveel tekeningnummers er komen, maar ik heb de eerste 1000 rijen een validatie gegeven in kolom H. Hij controleert nu of een nummer al voorkomt en zo ja, dan komt er een pop-up-scherm en moet je nieuwe invoer geven.
Is dit een beetje wat je wilt?

Laatst bewerkt:
Sorry

Dit doen we met validatie. Ik weet niet hoeveel tekeningnummers er komen, maar ik heb de eerste 1000 rijen een validatie gegeven in kolom H. Hij controleert nu of een nummer al voorkomt en zo ja, dan komt er een pop-up-scherm en moet je nieuwe invoer geven.
Is dit een beetje wat je wilt?

Sorry, deze is niet voor jou bedoeld. Met twee dingen tegelijk bezig en dan krijg je dat.
:shocked: :)

Hallo,

Sorry voor de late reactie van mij !! ik was gisteren dringend weggeroepen en heb de kans niet meer gehad om te reageren.
Dit is inderdaad al voor een groot gedeelte wat ik wil, maar de gegevens van groep 1 mogen ook niet in de andere groepen voorkomen, het zijn verschillende niet aan elkaar grenzende groepen van cellen waar geen enkel dubbel gegeven mag inkomen, tenzij ik het toelaat (dit lukt wel aardig voor 1 afzonderlijke groep met jouw formule)

Alvast bedankt en hopelijk heb je hier ook een oplossing voor.
Rostie

Aanpassing van bereik

Dan moet het bereik in de validatie worden aangepast. Zoals in de bijlage

Laatst bewerkt:
Opgelost

Beste Rostie,

Als je tevreden bent en de vraag is opgelost, verander dan ook even de status van de vraag in 'Opgelost'

:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan