Dubbele nummer bij gebruik van DMax

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucsBran

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2011
Berichten
17
Ik gebruik de functie DMax("Veld";"Tabel")+1
Dit werkt prima en mijn nummering volgt mooi elkaar op, HELAAS ...
Mijn database wordt door meerdere mensen gebruikt om data in te geven. Als nu iemand bezig is aan een invoer (vb. record 294) en een andere persoon gaat op dat moment ook een record aanmaken, dan is de nummer van dit record OOK 294.
Bij autonummering was dit geen probleem, maar nu ik met de DMax functie werk krijg ik meerdere records met dezelfde nummer.
Kan ik dit ergens oplossen zodat er voor elke record toch een andere nummer is indien er meerdere personen in de database werken?

Dank
 
Je zou de optie <Standaardrecordvergrendeling> misschien op <Alle records> kunnen zetten; daarmee voorkom je dat meerdere gebruikers tegelijkertijd in dezelfde tabel kunnen werken. Of gebruikers daar heel vrolijk van worden is een ander verhaal ;)
 
Bedankt OctaFish maar dit gaan ze zeker en vast niet leuk vinden.
Ik heb de tabel terug op autonummering gezet, maar indien er nog een oplossing moest komen dan hoor ik het graag.
Zal deze post op opgelost zetten na de wettelijke tijd.
 
Er is nog wel een oplossing, die misschien bruikbaar kan zijn. En die is, dat je het autonummer opslaat in een ini bestandje. (uiteraard op een lokatie die voor alle gebruikers toegankelijk is). Het idee is, dat elke gebruiker die een nieuw record aanmaakt, de laatste code uitleest uit het ini bestand, dan een nieuwe code genereert, en direct het ini bestand bijwerkt en opslaat. De volgende gebruiker die een nieuw nummer nodig heeft, pakt dan automatisch het eerstvolgende beschikbare nummer. De enige bottleneck daarbij is, dat twee personen tegelijkertijd proberen het ini bestand te openen, maar dat zal in de praktijk wel meevallen. Het openen, uitlezen, aanmaken van een nieuw nummer, opslaan en sluiten van het ini-bestand zal nog geen twee seconden duren.
 
Een alternatief kan ook nog zijn om een aparte tabel in je backend te maken voor je nummering. Dan kun je voor alle tabellen waarvoor je een nummering wilt kunnen instellen een record maken, dat je steeds opnieuw uitleest en wegschrijft. Ongeveer op de manier zoals hierboven beschreven. Ook dit is een handeling die binnen een seconde gebeurd kan zijn, dus zal je gebruikers redelijk ongestuurd kunnen laten werken. Een aparte tabel is ook makkelijker te benaderen dan een los ini bestand.
 
OctaFish,

man, je weet nu al dat ik je hoog aanschrijf, hoe jij dit toch allemaal weet.
Is het niet mogelijk om een kleine basis database te posten hoe je dit moet doen. Ik ben, vergeleken met jou, een complete leek.
Ik weet zeker dat er nog meerdere leden dit zouden waarderen.

alvast bedankt,
Luc
 
Ik heb niks klaarliggen op dat gebied, maar ik frutsel wel wat in elkaar met een FE-BE systeempje. Gooi ik 't principe ook maar gelijk in de cursus, voor algemeen nut.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan