Dubbele records in tabel automatisch verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Latoflex

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2011
Hallo

Is het mogelijk om dubbele records in een tabel automatisch te verwijderen door een verwijderquery?

Alvast bedankt!

Ja

Ja, dat is mogelijk.

In mijn oude versie van Access kun je met een wizard vrij simpel een query maken die de dubbele records opspoort.
Met een beetje peuteren kun je van die 'select'-query ook een ' delete--query maken.

Een delete query maken van een z'n selectie query is niet zo eenvoudig omdat de argumenten veranderen enzo. Maar ik zou mijn probleem misschien ook via een andere manier kunnen oplossen:

Kan je een toevoeg query instellen dat hij niet toevoegt wat hij al eens heeft toegevoegd?

Of

Ik heb een button op mijn formulier dat deze toevoeg query uitvoert als je erop klikt, kan ik deze button aanpassen dat hij enkel de gegevens van het record toevoegt dat openstaat op het formulier?

Dank bij voorbaat!

Laatst bewerkt:
Dat is simpel te doen. Zet in de criteriumregel van je controleveld dat niet dubbel mag zijn het criterium:
Code:
Not In(SELECT [controleveld] FROM [Toevoegtabel])
Wat je daarmee doet, is records uitsluiten die er al in staan.
Voorbeeldje: ik heb een tabel Customers, en daar moeten uit een import records aan worden toegevoegd. In het importbestand heb ik een veld [KlantID], en in de tabel [Customers] heet dat veld [pkeyCustomerID]. Je zet dan het volgende criterium bij het veld [KlantID]:
Code:
Not In (select pkeyCustomerID from Customers)

Octafish, het is me gelukt met die criteriumregel.

Hartelijk dank voor alle reacties.

Mag je het draadje nog sluiten!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan