Dubbele Records verwijderen in Access 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpieters95

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
Ik heb een vraag wat betreft Access 2007:
Klanten in mijn Database hebben een klant ID die is voor dubbele 2 records gelijk, omdat hij persoonsgebonden is.
Echter de ID(dus de id van elk afzonderlijk record) is steeds anders.
Nu moet ik waar de id het hoogst is de record behouden de andere moet ik verwijderen, hoe doe ik dat?

Alvast hartelijk bedankt!

Mike Pieters

Daarvoor maak je het beste eerst een Totalenquery waarbij je groepeert op KlantID, en met Max(ID] de hoogste ID-waarde in de tabel selecteert. Je hebt ook nog (denk ik) een derde veld nodig, waarin je met Aantal([KlantID]) het aantal records van de KlantID's telt. Dit veld gebruik je als Criterium: in het criteriumveld zet je daarom >=2. Dat is voor het geval je niet van elke klant meer dan één record hebt; in dat geval wil je natuurlijk de klanten die maar één record hebben niet verwijderen...
Deze query gebruik je als een Tabelmaakquery, die een tabel maakt met de naam tDubbeleRecords. Als het goed is heb je nu een tabel met alleen maar KlantID's die meer dan één keer in je tabel zitten, met het hoogste ID veld.
Vervolgens maak je een verwijderquery, waarbij je de hoofdtabel als bron gebruikt, en de tabel tDubbeleRecords. De twee tabellen koppel je op het ID veld uit de één, en het veld MaxVanID uit de ander. Nu heb je alle records geselecteerd die je wilt verwijderen. Haal uit de hoofdtabel het veld Sterretje (*) en controleer voor de zekerheid nog even je recordset; je wilt de query niet uivoeren als je de verkeerde records hebt.... Klopt alles, dan de query uitvoeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan