dubbele rijen verwijderen access 2013

Status
Niet open voor verdere reacties.

annetiti

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
195
Dag

Een probleempje in access met dubbele rijen:
- via een query de dubbele records gevonden maar kan ze niet verwijderen via een verwijderquery

Voorbeeld: database TEST.accdb
- de basistabel bevat dubbele rijen behalve het id_veld.
- via de query "Duplicaten zoeken voor basistabel" --> dubbele rijen gevonden en een tabelmaakquery gemaakt --> "dubbele records." Deze tabel gebruik ik voor mijn deletequery samen met de basistabel.

via een deletequery (verwijder uit basistabel dubbel) zou ik deze dubbele records willen verwijderen --> maar dit lukt niet. Krijg telkens een foutmelding "kan geen gegevens verwijderen".

Heeft iemand ervaring met het verwijderen van dubbele records in access? Kan iemand mij hierbij helpen?

In bijlage een kleine test van mijn probleem.

Alvast bedankt
Anne
Bekijk bijlage test.zip
 
Je kan ook een doorlopend formulier maken obv de dubbele rijen query.

Na het selecteren van een doubleur kan je op een knop klikken waarna hij verwijderd wordt.

Code:
Private Sub knpverwijder_Click()
On Error GoTo Err_knpverwijder_Click


    DoCmd.RunCommand acCmdSelectRecord
    DoCmd.RunCommand acCmdDeleteRecord

Exit_knpverwijder_Click:
    Exit Sub

Err_knpverwijder_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_knpverwijder_Click
    
End Sub
 
Je kunt een query of tabel niet echt gebruiken in een verwijderquery, omdat op het moment dat je een record verwijdert de koppeling tussen de twee tabellen niet meer bestaat. En dan crasht de query. Wat wél kan, is de data uit de tabel filteren op de selectie die je met de Dubbele records query hebt gemaakt. Dan krijg je zoiets:
Code:
DELETE Tdatarangeinvoer.*, Tdatarangeinvoer.Id
FROM Tdatarangeinvoer 
WHERE (Tdatarangeinvoer.Id In (select [LaatsteVanId] from [Duplicaten zoeken voor Tdatarangeinvoer]))
 
verwijderen dubbele records

Dag Octafish

Hartelijk dank voor deze sqlcode. Ik heb deze geïmplementeerd in mijn query en het werkt. :d

Zou deze nooit gevonden hebben!

Ben heel tevreden.

groeten Annetiti
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan