• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele rijen via voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Petesch2

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2023
Hallo,

Ik zou graag de dubbele rijen aanduiden in een kleur via voorwaardelijke opmaak.
Wanneer ik via voorwaardelijke opmaak de dubbele waarden selecteer binnen mijn bereik dat zie ik alle waarden gekleurd. Ik wil echter enkel een rij gekleurd zien wanneer deze identiek overeenkomen met elkaar.
In mijn voorbeeldbestand heb ik de dubbele rijen handmatig gekleurd.

Kan iemand mij helpen?

mvg

Peter

Bijlagen

Hallo,

Ik heb een vermoeden dat het met voorwaardelijke opmaak niet gaat lukken tenzij je met hulpkolommen gaat werken.
Je hebt n.l. div kolommen verborgen welke je niet wilt meenemen in de dubbellingen.
Ik weet niet welke versie van Excel je gebruikt maar het zou eventueel met power query kunnen.
De dubbele rijen worden nu afzonderlijk getoond.

Bijlagen

Hallo,

Ik kende Power Query nog niet en heb me er een beetje trachten in te verdiepen.
Ik weet nu dat je een tal van handelingen automatisch kan doen verlopen, maar ik raak er nog niet aan uit hoe je de dubbele rijen verwijdert via power query.
Ik zag iets van index toevoegen, maar dat is me nog niet echt duidelijk.

Kan je me dit juist wat verduidelijken? Ik werk met Microsoft 365

alvast bedankt

mvg

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo,

Zie nieuwe bijlage.
Ik heb nu de dubbele rijen verwijderd dus er blijft een "cleane" tabel over.
D.m.v. power query de niet van toepassing zijnde kolommen verwijderd.
Index toegevoegd voor het aangeven van de rijnummers in Excel.
Hierna alles geselecteerd ex. de kolom Index.
Dan de dubbele rijen verwijderd.

Ik ben helaas zeer slecht in iets onder woorden te brengen en/of iets uit te leggen.
Ik hoop dat het nieuwe voorbeeldje het ietsjes duidelijker maakt.

Bijlagen

Zoals het nog voor Office 365 ging zonder hulpkolom.
Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$26=$A2)*($B$2:$B$26=$B2)*($C$2:$C$26=$C2)*($F$2:$F$26=$F2)*($G$2:$G$26=$G2)*($H$2:$H$26=$H2))>1

Bijlagen

@peter59

Bedankt voor de uitleg! Het is me zeker duidelijk geworden!

@AD1957 en @HSV

Dank voor jullie antwoord! Dit was oorspronkelijk het antwoord op mijn vraag, maar ik zal toch verder gaan met power query :)

groeten,
Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan