• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele Som.Als

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laevid

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Hallo,

ik kwam per toeval op dit (erg handige) forum terecht, hopenlijk kan iemand van jullie mij helpen.:) Ik ben bezig met excel en zoek een (samengestelde) formule voor een dubbele Som.Als.

Voor de duidelijkheid: Ik wil uit 1 kolom de daarin genoteerde getallen optellen. Alleen deze moeten dus aan 2 voorwaardes voldoen die op hun beurt dus in 2 afzonderlijke bereiken (kolommen) staan en de criteria-waarde staan dus ook op 2 afzonderlijke plaatsen.

Iemand een idee over een goede formulering hiervan?
Alvast bedankt!

Wellicht is jouw vraag op te lossen met Somproduct. Kun je en voorbeeld bestandje hier neerzetten zodat we weten waar het precies over gaat en we een passende oplossing kunnen maken.

Nou het echt bestand zet ik niet on-line (ik ben bezig met afstudeeropdracht, denk niet dat het bedrijf daar blij mee is) :)

Maar ik kan het duidelijker proberen te maken met een voorbeeld.

Kolom A (Truck): Truck 29, Truck 30, Truck 29
Kolom B (Plaats): Magazijn, Magazijn, A-Lijn
Kolom C (Tijdsgebruik): 3 min, 4 min, 5 min

Nu wil ik dus een overzicht creeeren (met behulp van formule's) waardoor de totaaltijden van een bepaalde truck op een bepaalde plaats, erin terecht komen.

Straks wil ik dat ook nog gaan uitbreiden met dat je bijvoorbeeld alleen in de maand mei krijgt o.i.d. Wat denk ik op hetzelfde probleem neerkomt (?)

Laevid,

Bedoel je zoiets:=SOMPRODUCT((A2:A10="truck 29")*(B2:B10="magazijn");(C2:C10))
Let op deze formule kun je niet voor een hele kolom gebruiken, dus van A1 : A65536

Ad.

Ik kom er vooralsnog niet uit met die formule. Ik denk dat ik er vandaag even mee stop. Van zo'n hele dag Excel-puzzelen wordt je ook niet echt scherper :)

Ik denk dat ik het morgen via een omweg ga proberen, met nieuwe kolommen, met "simpelere" IF-functies. En daar dan totalen van nemen. (Het worden dan wel een hoop kolommen vrees ik, maar met een "snellere" functie kom ik er nog niet uit).

Mocht er nog iemand zijn met een ingeving dan hoor/lees ik het graag.

IIG hartelijk bedankt voor de medewerking :thumb:

Beste Laevid en Ad,

In de bijlage heb ik een klein voorbeeldje gezet van de somproduct-formule. Met alleen Als/IF formules kom je er in dit geval niet.
Een alternatief is een draaitabel maken wanneer je erg veel rijen met gegevens hebt.

Groeten,

Richard

Bijlagen

Dit is precies wat ik zoek :)

Heel erg bedankt voor al de moeite. :thumb:

Vraag op opgelost zetten. wel zo handig!!!. (rechtsonder op pagina)

Groet,
Ferenc

OK zal ik doen :)

(Sorry dat ik dat niet gezien had, maar zoals al aangegeven in de OP ben ik nieuw op dit forum)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan