• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele teksten horizontaal markeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vossie75

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Goedendag,
Ik heb een bestand met meerdere kolommen.
in die kolommen staan productomschrijvingen in meerdere talen.
Enkel als een omschrijving niet in een taal beschikbaar is staat het er in het engels.
Zie bijlage.

nu wil ik de kolommen D t/m J vergelijken op dubbele waardes.
Dit vergelijken moet dus echt per rij gebeuren en niet dat een waarde op rij 1 wordt vergeleken met een waarde op een andere rij. enkel kolommen onderling dus.

Nu werkt dat prima op b.v. regel 7 als ik die rij selecteer en ia voorwaardelijke opmaak dubbele waardes selecteer.
Maar bij regel 3 en veel andere regels werkt het niet. kennelijk het verschil tussen een korte tekst en een langere tekst.
Kunnen jullie zien waarom dit bij regel 3 niet werkt en hoe dat op te lossen is?

En hoe kan ik dat voor alle regels dus instellen dat die vergelijking gedaan wordt (zonder dat dus verschillende regels met elkaar vergeleken worden).
Het bestand heeft 7500 regels en dat dus stuk voor stuk selecteren en via voorwaardelijke opmaak te doen gaat nogal wat tijd inzitten.
hopelijk weten jullie dus waarom bepaalde rijen niet werken en hoe ik dat snel voor volledig bestand kan doen.

Bijlagen

Bij een tekst van 256 tekens of meer werkt het niet. zie regel 3 en 4 in bestand. In kolom L staat het aantal tekens.....

Een idee is om de lengte van de cellen te vergelijken in een VO-formule. Kans is klein volgens mij dat een tekst in een andere taal een gelijk aantal tekens zal hebben.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@SjonR bedankt, dat zou mogelijk kunnen werken. voor elke omschrijvingskolom een telling doen en dan de tellingen vergelijken.
Dan moet ik enkel nog steeds per regels die voorwaardelijke opmaak selecteren. is daar nog oplossing voor?

@sylvester-ponte ik kan je bestand niet openen, klopt de extentie .xlsm wel? er gebeurd namelijk gewoon niks als ik probeer te openen.

Vossie, ik heb met vba een function gemaakt die ook met lange teksten werkt om te kijken of een cel vaker voorkomt in een gebied.
en die function heb in in de voorwaardelijke opmaak gebruikt.

ps voorwaardelijke opmaak met veel data geeft veel vertraging.
misschien is het handiger om een vba subje te maken met een knop. die rekent alleen als er op de knop gedrukt wordt.

Ik heb gevonden waar je dat gedaan hebt. (voorwaardelijke opmaak en regels beheren)
de volgende waardes zijn dus van belang:

=heeftDubbelen(D3;$D3:$J3)

=$D$3:$J$104

Ik heb dus in mijn eigen file nu op die plek die 2 waardes ingevuld maar bij opslaan of toepassen wordt de regel weer verwijderd.

Of mis ik nog ergens wat?

je moet macro's toestaan. en die macro (udf) toevoegen.

als je je bestand hier plaatst zijn er zat mensen die dat voor je doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan