• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dubbele waarden in Excel laten opsporen

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Berichten
3.584
Hallootjes,

Ik heb een zeer groot excel bestand waar ik in 2 kolommen alleen maar getallen heb staan.

Hier mogen absoluut geen dubbele waarden in staan.

Hoe kan ik excel laten zoeken op dubbel waarden in beide kolommen?

Grtz Guido
 
Hoi,

Daar heb ik ooit eens een vba-script voor laten schrijven. Ik zoek het op en dan stuur ik het je toe. Even geduld a.u.b.
 
Heb ze gevonden. Het zijn 2 excel-files, die beiden anders werken. Zijn eigenlijk geschreven voor Excel 2000 en ik weer niet in welke versie jij werkt, maar volgens mij mag dat geen probleem zijn.

Het beste vond ik het script van 'vinddubbel2000.zip'. Even unzippen.

Als je de code in je eigen bestand wilt overzetten, kun je in je eigen bestand eerste een hele korte macro maken. Vervolgens uit het bestande 'vinddubbel2000' de macro editen, code kopieeren en dan plakken op de plaats van je macro ik je eigen bestand. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Succes

P.S. Werking: selecteer de kolom waar de waarden staan en voer de macro uit. Komen er rode waarden te staan, dan komen deze minimaal dubbel, wellicht zelfs vaker voor.
 

Bijlagen

  • vinddubbel2000.zip
    9,7 KB · Weergaven: 965
ben eruit..

even de zoekfunctie gebruikt....:eek::eek::eek:

toch bedankt hoor !!!
 
Ik ga er even van uit dat de getallen in kolom A en kolom B staan, dat mag ook anders zijn.

Voeg na kolom A een nieuwe kolom in. zet naast het eerste getal de formule
=(aantal.als(Ax:A$x;"="&Ax)=1)*RIJ()
Waarbij Ax bijvoorbeeld A5 is als op rij 5 de getallen beginnen). Kopieer deze formule in het gehele bereik van kolom A.

In deze formule vergelijkt de nieuwe kolom B hoevaak het getal in kolom A tot dus ver is voorgekomen. Als dat meer dan 1 is betekent dat het getal al een keer eerder in de rij stond. Het resultaat zal zijn dat bij het getal dat voor de tweede of derde keer in de lijst voorkomt er een 0 verschijnt, bij de unieke getallen verschijnt het regelnummer.

Blok kolom B geheel en kopieer de waarden van kolom B naar kolom B (Bewerken -> plakken speciaal kies voor waarden). De formules zijn verdwenen

Vervolgens sorteer je de kolommen A en B binnen het bereik op kolom B oplopend (data -> sorteren). De nullen staan nu boven. Verwijder de cellen waarin deze getallen staan voor zowel kolom A als B (bewerken -> verwijderen -> cellen naar boven plaatsen).

Verwijder kolom B.

Zo de dubbels zijn uit kolom A.

Nu kolom B, als alleen de dubbels uit kolom B gehaald moeten worden dan doe je hetzelfde als hierboven beschreven is voor kolom B. Als een getal uit kolom B ook niet voor mag komen in kolom A dan doe je bijna hetzelfde.

Voeg na kolom B een nieuwe kolom in en zet hierin de formule
=((aantal.als(A:A;"="&Bx)+(aantal.als(Bx:B$x;"="&Bx))=1)*RIJ()
Als een getal al in kolom A of eerder in kolom B voorkomt is het resultaat niet gelijk aan 1 en is de uitkomst van de formule 0. Bij een uniek getal verschijnt het regelnummer.

en voor de rest bekend verhaal.

Jeroen
 
Lijkt goed te werken, echter is de macro beveiligd met een wachtwoord... :-(


Heb ze gevonden. Het zijn 2 excel-files, die beiden anders werken. Zijn eigenlijk geschreven voor Excel 2000 en ik weer niet in welke versie jij werkt, maar volgens mij mag dat geen probleem zijn.

Het beste vond ik het script van 'vinddubbel2000.zip'. Even unzippen.

Als je de code in je eigen bestand wilt overzetten, kun je in je eigen bestand eerste een hele korte macro maken. Vervolgens uit het bestande 'vinddubbel2000' de macro editen, code kopieeren en dan plakken op de plaats van je macro ik je eigen bestand. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Succes

P.S. Werking: selecteer de kolom waar de waarden staan en voer de macro uit. Komen er rode waarden te staan, dan komen deze minimaal dubbel, wellicht zelfs vaker voor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan