• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele waardes kolom in rij samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisMeest

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2016
Hallo allemaal,

ik wil jullie graag iets vragen. Ik ben bezig met een diabetes dagboek bij te houden.
Nu heb ik in de eerste kolommen vaak dezelfde datum en tijd staan, maar in de volgende kolommen heb ik lege cellen maar ook cellen met waardes.
Mijn vraag is of ik op een snelle en makkelijke manier de datum en tijd kan beperken tot een rij met daarin alle gegevens van diezelfde datum.

Ik weet niet of ik het zo goed uitleg, ik heb het bestand bijgevoegd en hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Dennis Meest

Bekijk bijlage Dagboek-definitief kopie.xlsx

Laatst bewerkt:
Dag Dennis,

Volgens mij kan dat wel met VBA, niet met een formule

Kees

Dag Dennis,

Volgens mij kan dat wel met VBA, niet met een formule

Kees

Dank voor u antwoord, ik heb alleen jammer genoeg niet genoeg verstand van VBA.
Misschien dat iemand mij het een beetje kan uitleggen, of een voorbeeld maakt met mijn bestandje als dat mogelijk zou kunnen zijn.
Ik vind het vervelend om vragen te stellen maar ik kom er zelf nog niet uit met mijn grote vriend google. :)

Hoi Dennis,

Stel dat elke unieke datum wordt samengevoegd tot 1 rij, hoe wil je dan precies dat de waarden worden weergegeven?
Voor vandaag bijvoorbeeld:

- gemiddelde waarde van Scan(Auto)?
- gemiddelde waarde van Scan(Man)?
- totale waarde of gemiddelde van Rapid?
- totaal van Koolhydraten?
- drank 2 x ?
- etc.

Hoi Dennis,

Stel dat elke unieke datum wordt samengevoegd tot 1 rij, hoe wil je dan precies dat de waarden worden weergegeven?
Voor vandaag bijvoorbeeld:

- gemiddelde waarde van Scan(Auto)?
- gemiddelde waarde van Scan(Man)?
- totale waarde of gemiddelde van Rapid?
- totaal van Koolhydraten?
- drank 2 x ?
- etc.

Hallo Rubenio,

inprenciepe hoef ik geen som te hebben, ik bedoel eerder dat de cellen van: Scan Auto,Scan Man ect verplaats worden naar de lege cellen van die datum zodat ik de overige datums kan verwijderen.

06-08-16 08:49 8,8 Drank Cappuccino
06-08-16 08:49 11
06-08-16 08:49 15
06-08-16 08:49 8,5

NAAR:

06-08-16 08:49 8,5 8,8 11 15 Drank Cappuccino

Sla het bestand op, klik er met rechts op, kies Eigenschappen en deblokkeer hem dan. Daarna kan je hem net zo openen als ieder ander Excel document.

Via advanced filter kun je de unieke datum tijd in een nieuwe kolom krijgen
Daarna met index/match of vertikaal zoeken kun je alles opzoeken.
Daarna nog even de 0 vervangen door niets en je krijg dit.

Bijlagen

Hallo Rubenio,

inprenciepe hoef ik geen som te hebben, ik bedoel eerder dat de cellen van: Scan Auto,Scan Man ect verplaats worden naar de lege cellen van die datum zodat ik de overige datums kan verwijderen.

06-08-16 08:49 8,8 Drank Cappuccino
06-08-16 08:49 11
06-08-16 08:49 15
06-08-16 08:49 8,5

NAAR:

06-08-16 08:49 8,5 8,8 11 15 Drank Cappuccino

Ah ik begrijp je. Het gaat dus niet om een regel per datum maar een regel per datum/tijd combi.
Op alle rijen in je huidige bestand zou dat ongeveer 10% schelen dus valt op zich ook weer mee.

Wat is het uiteindelijke doel van dit overzicht, wat wil je graag aflezen/weten, welke trend / correlatie / of iets anders is echt belangrijk? Ik heb het idee dat met bepaalde grafieken, sparklines, voorwaardelijke opmaak of draaitabellen gegevens meer bruikbaar kunnen worden voor je.

Sla het bestand op, klik er met rechts op, kies Eigenschappen en deblokkeer hem dan. Daarna kan je hem net zo openen als ieder ander Excel document.

Weet je toevallig ook nog hoe dit werkt op een macbook? Hier kan ik die optie niet vinden

Hij vraagt eerst macro's inschakelen en dit accepteer ik ook, en dan komt het bericht dat het bestand niet ondersteund word en kan ik alleen lezen.

Laatst bewerkt:
Ah ik begrijp je. Het gaat dus niet om een regel per datum maar een regel per datum/tijd combi.
Op alle rijen in je huidige bestand zou dat ongeveer 10% schelen dus valt op zich ook weer mee.

Wat is het uiteindelijke doel van dit overzicht, wat wil je graag aflezen/weten, welke trend / correlatie / of iets anders is echt belangrijk? Ik heb het idee dat met bepaalde grafieken, sparklines, voorwaardelijke opmaak of draaitabellen gegevens meer bruikbaar kunnen worden voor je.

Ja klopt, en ik wil er uiteindelijke graag een fatsoenlijke draaitabel mee maken zonder dat ik een hoop lege waardes heb.

Weet je toevallig ook nog hoe dit werkt op een macbook? Hier kan ik die optie niet vinden
Daar kan ik je helaas niet bij helpen. Maar in het voorbeeld dat ik maakte zijn alleen de dagen gecombineerd, niet de tijden.

Ik heb hetzelfde probleem, Activex elementen gaan niet op een Mac. Dat is knap vervelend, ik was erg benieuwd naar de oplossing van Edmoor. Bij het alleen-lezen-openen van het bestand kan ik wel de code zien en aanpassen, maar dat gaat me boven mijn pet. Bij een nieuwe combobox op het formulier, loopt de code vast.

Kees

De code is dan ook niet gemaakt voor een combobox. Het formulier bestaat uit een 2 tekstboxen en 1 combobox voor het kiezen van de datum.

Laatst bewerkt:
Op het userform staat toch combobox1 waarin ik de datum kan kiezen? Als ik een nieuwe combobox plaats met de naam combobox1, zoals het origineel, loopt de code vast. Dat kan ik niet zomaar oplossen, ben niet echt een VBA kenner.

Kees

De code in het originele document werkt prima. Ik kan hier vandaan uiteraard niet zien wat je doet en dat soort dingen luistert erg nauw.

Ja, dat weet ik, dat dat nauw luistert. De combobox liet ook goed de datums zien, maar de code erachter weigerde. Het is bekend dat VBA op een mac (veel) beperkter is dan voor een Windows- machine. Het zij zo.
Ik was voor ts bezig met een 'mac-oplossing', misschien ga ik daar nog even mee verder, al was het maar om zelf een oplossing te vinden.

Kees

Ok. Ik heb geen Mac en er geen enkele ervaring mee. Daar kan ik dus niet bij helpen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan