• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele waardes omzetten naar unieke lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hammers

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2010
Goedenavond,

Via de zoekfunctie ben ik al een paar keer in de buurt gekomen van een antwoord wat ik kan implementeren, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Vandaar een nieuw bericht.

In bijgaand bestand vind je tabblad Data na conversie, dit zijn de geanonimiseerde factuurregels aan in dit geval 4 klanten. Om toe te werken naar een import bestand voor de administratie, zou ik graag in tabblad Details per factuur, in kolom C, alle unieke Verkoopfactuurnummers laten verschijnen doormiddel van een formule. Niet doormiddel van een Macro, omdat ik deze moeilijk zelf zou kunnen aanpassen.

Wie zou mij kunnen helpen ?

Bijlagen

Excel heeft een functie om dubbele records te verwijderen. Probeer die eens.

Die ken ik zeker en die gebruik ik nu ook, maar het moet uiteindelijk een document worden met zo min mogelijk handelingen voor de eind gebruiker, die moet de data dumpen en een aantal tabbladen verder de output eruit halen.

Het enige wat je nodig hebt is een draaitabel. Waarom een tab met geaggregeerde gegevens 'Details per factuur' heet is wel een een beetje vreemd.

Bijlagen

De draaitabel moet de eindgebruiker verversen, daarnaast moet de data nog verder geconverteerd worden naar een format we in kunnen lezen.

ik ben "gewoon" op zoek naar een formule om van alle waardes alleen de unieke waardes over te houden.

De eindgebruiker ben je zelf? Wat is er moeilijk aan een draaitabel verversen. Kan ook met 1 regel code. Blijkbaar is de vraag niet compleet want je moet er nog wat mee doen om tot het juiste format te komen.

Dan maar een formule.
Voor een Nederlandse versie (matrixformule).
Voor de Engelse versie de K??? veranderen in C???
Code:
=ALS.FOUT(INDIRECT("'Data na conversie'!"&TEKST(MIN(ALS(ISLEEG('Data na Conversie'!$A$2:$A$5000)+AANTAL.ALS($C$1:C1;'Data na Conversie'!$A$2:$A$5000);"";RIJ('Data na Conversie'!$2:$5000)*1000+1));"R0\K???");0);"")

Misschien snap ik het niet goed, maar deze voor Excel 365 geeft alle unieke factuurnummers op tabblad Details per Factuur:
Code:
=UNIEK('Details per factuur'!C2:C5)

Een ander voor alle versies en simpeler (ook matrix).

Even vertalen als je een Engelse versie hebt.

Code:
=ALS.FOUT(INDEX('Data na Conversie'!A$2:A$5000;VERGELIJKEN(0;AANTAL.ALS($C$1:C1;'Data na Conversie'!A$2:A$5000);0));"")

Dank allen !

Uiteindelijk heb ik de laatste formule van HSV gebruikt.

Excel 365 heb ik helaas niet (meer).

@VenA: Nu ben ik nog de eindgebruiker, maar mijn collega moet het gaan gebruiken. De stappen voor mijn vraagstuk en erna heb ik onder de knie, alleen hier had ik hulp bij nodig en het is gelukt.

Mijn dank is nogmaals groot !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan