• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbele zoekopdracht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keyzer

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2004
Ik zoek de waarde uit een veld met als voorwaarde een waarde uit kolom A + een waarde uit kolom B.
In het veld is er slechts 1 resultaat dat voldoet aan deze 2 voorwaarden.
Zie voorbeeld

Bijlagen

Zijn dit alle keuzes? Zo ja, dan zou ik het met een dubbele als formule oplossen:

= Als(A8=1;Als(A9="A";C1;Als(A9="B";C3;C2));Als(A9="A";C5;Als(A9="B";C4;C6)))

Zoeken op twee termen weet ik even niet. Wellicht is het mogelijk om een hulpkolom te gebruiken waarin je de kolommen a en b samenvoegt. Dan kun je daarop zoeken.
Hoe je die kolommen samenvoegt weet ik niet meer precies. Dat heb ik hier op het forum laatst wel ergens gelezen.

Succes

dubbele zoelopdracht

De lijst is inderdaad langer dan in het voorbeeld.
Ongeveer ± 1000 rijen

Dat zou betekenen dat je alleen met de formule tot volgende week zaterdag bezig bent. Niet zo handig dus. Dan moet je dus denk ik een hulpkolom aanmaken.

Maak een extra kolom aan (liefst op de plek van kolom A) met deze formule:
=TEKST.SAMENVOEGEN(B3;C3)

Daarin komen dan waarden 1A, 1B etc... te staan. Vul dit in als zoekwaarde.

Hey lucb. Mooie oplossing. Ik snap er alleen helemaal niets van.:o . Zou je deze formule kunnen uitleggen? Zo zie ik bijvoorbeeld dat de componenten matrix 2, matrix 3 etc niet zijn ingevuld.

dubbele zoekopdract voor tekst

Thanks Luc B.
Lost mijn probleem gedeeltelijk op.
Blijkt niet te werken indien kolom C geen getallen maar tekst bevat
SUMPRODUKT geen als rsultaat #VALUE!

Zal mijn bestand ff uploaden

Laatst bewerkt:
Hoi Keyzer,

Je probleem is op te lossen door tekst om te zetten in 0 in de formule:

=SOMPRODUCT(($A$1:$A$6=$A$8)*($B$1:$B$6=$A$9)*Als(isgetal($C$1:$C$6);$C$1:$C$6;0))
Nu invoeren als matrix-formule (Shift & Ctrl & Enter)

Wat doet de formule, eigenlijk heel simpel wat er staat
(A1=A8)*(B1=A9)*Als(isgetal(C1);C1;0)+(A2=A8)*(B2=A9)*Als(isgetal(C2);C2;0)+....

Als A1 gelijk is aan A8 levert dat WAAR of 1 als resultaat, anders ONWAAR of 0. Hetzelfde geldt voor B1=A9 dat wordt 0 of 1. Stel beide waar en C1 is een getal dan is het resultaat 1*1*C1.

Je kunt de matrix zien als deze niet te groot is door in A13 het gedeelte tussen de haken van somproduct te zetten:
=(($A$1:$A$6=$A$8)*($B$1:$B$6=$A$9)*Als(isgetal($C$1:$C$6);$C$1:$C$6;0))

Het resultaat is een foutmelding, maar bekijk je het resultaat met F2->F9 dan zie je de matrix.

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan