Duidelijkheid over de server

Status
Niet open voor verdere reacties.

RikXP

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2009
Hoi helpmij'ers,

Ik hoop dat ik deze vraag hier goed stel. Het gaat namelijk over mijn server die ik gister kocht op de jaarbeurs. Het is een server van het merk Rackable. Nu zou ik graag wat meer duidelijkheid hebben over wat goed voor hem is:

- Is het erg als de stroom eraf gaat, of vaak herstart wordt? Bij de eerste keer opstarten gaat hij naar zoveel seconden uit. Nadat ik hem voor de tweede keer opstart sinds stroomuitval, werkt hij gewoon.

- Mijn toestenbord en muis stoppen na een paar seconden. Kan dit door te weinig geheugen? Ik heb twee processors waarvan er een in gebruik is, omdat daar alleen maar geheugen in zit. 512 MB. Kan dit een oorzaak zijn?

Een kennis van mij heeft dezelfde server gekocht, en heeft ook dat hij na stroomuitval de eerste keer uit gaat. Daarna werkt hij gewoon.

Hij heeft 2 GIG RAM en de muis en toestenbord zijn nog maar een keer vastgelopen.

Weet iemand of deze dingen die ik noemde kwaad kan?

Alvast bedankt.

RikXP.

Is de server nieuw of tweedehands?

Een tweedehands server die jaren aan heeft gestaan, vind het meestal niet prettig om regelmatig uit en aan gezet te worden. Mijn ervaring is dat de voeding dan snel plof zegt.

Maar waarom zou je een server uit zetten? Een server is juist gemaakt om aan te staan.

Bedankt voor je recatie.

De server is 2e hands, maar getest op 17/9/2009.

Hij moet aan en uit omdat ik er nu nog erg veel mee bezig ben. Er komt waarschijnlijk nog meer werkgeheugen bij. Hij staat nu op m'n kamer, en maakt zoveel lawaai dat hij 's nachts nog uit gaat. Maar zodra hij een andere plek heeft moet ik het nog even bekijken.

Waar ga je hem voor gebruiken? Voor thuis gebruik kun je beter iets anders in elkaar zetten wat minder stroom verbruikt en minder herrie maakt.

Maar je zegt dat hij aan gaat en dan weer uit. Is dat als je de stekkers er in steekt of als je de aan knop indrukt?

Ik ken servers waarvan het voedingsgedeelte/ventilators even aan gaan zodra je de stekker in er insteekt en dan weer uit. Hij start pas op zodra je hem dan via de aan/uit knop aan zet.

Start hij wel gewoon door nu? Je zegt dat toetsenbord en muis vast lopen. Waar gebeurd dat precies? Wat voor besturingssysteem gebruik je?

Als ik echt met de binnenkant bezig ga (met de hardware) dan gaat voor de veiligheid de stekker eruit.

-De server is bedoelt voor het hosten van een website.

-Er staat ubuntu Desktop op. Dit voor de gebruiksvriendelijkheid en de
stabiliteit.

-Vaak start hij de eerste keer wel gewoon op, dan gaat hij naar de networkboot, en zegt hij: Operating System not found. Ik verwacht dat de schuld is dat er geen sata schijf in zit. Die moet ik namelijk configureren. De IDE harddisk is er maar zo 'ingeplugd'.CTRL+ALT+DEL voor herstart. Hij laad dat de GRUB. Ik kan in Ubuntu. Network boot staat onderaan in de BIOS. Dit gebeurde met een IDE harddisk.

-Muis en toetsenbord blijven hangen, onafhankelijk van wat ik doe. 1e kaar was in in PROFTPD bezig. 2e keer in Firefox.

Op het moment zitten er geen schijven meer in. Ik ga straks een s-ata harddisk bestellen. Die kan ik zo in de server schuiven. Daar komt weer ubuntu op. Ik ga kijken wat hij dan doet.

Groetjes, RikXP.

Laatst bewerkt:
Als hij van netwerk probeert te booten, dan kan hij je schijf niet vinden of staat de opstartvolgorde in de bios verkeerd. Als hij na een herstart wel van schijf boot, lijkt me dit een brakke schijf. Dat verklaart misschien ook het vastlopen.

Waarom huur je geen virtuele server in een datacenter om een site te hosten? Dat is veel sneller en veel stabieler dan vanuit huis hosten. Zeker als hij onder Linux draait, er zijn genoeg aanbieders die voor 5 a 10 euro per maand zo'n virtuele server aanbieden.

De schijf is idd oud.

Ik ga binnenkort een sata kopen, kijken of dat werkt.

Ik huur geen server, omdat ik het leuk vindt om zélf ermee te prutsen. Ik heb ook een goedkope 2e hands gekocht, zodat ik er niet te veel aan uitgeef.

Bedankt voor je hulp!:thumb:

Groetjes, RikXP.

Ik heb weer wat ontdekt.

Zonder internet is toetsenbord en muis probleemloos.
Met internet loopt toetsenbord. muis vast. BEELDSCHERM BEVRIEST!!

Hoe kan dit?

Zie je foutmeldingen in het eventlog terug? (/var/log/messages en /var/log/syslog)

Ik ken de Rackable servers niet maar HP en Dell hebben hele mooie tools om het systemlog uit te lezen. Als het een hardware probleem is, kun je dat vrijwel altijd uit een log terug lezen. Misschien dat Rackable ook zo'n tool heeft?

Ik beb geen cd bij de server gekregen, dus heb ik geen tooltje. Maar is zal eens in de logs kijken.

Ondertussen heb ik een SATA schrijf in de server gedaan, ubuntu server erop gezet, alles geinstalleerd, ProFTPd, Apache2, Samba, PHP, Webalizer en MySQL.

De server werkt nu bijna naar verwachtingen... Maar de server klapt er op onverwachte momenten zomaar uit. Het beeldscherm en toetsenbord werken dan niet meer, en er is geen andere keus dan handmatig herstarten. Hij houdt het ongeveer 3,5 uur vol. Dat was het hoogste.

De eerste storing was gisteravond toen ik Webmin aan het installeren was.
De tweede storing was toen ik via webmin ProFTPD herstartte.
De derde storing was nu net toen ik met FTP aan het inloggen was.

Er zit 512 MB werkgeheugen in en een 500gb SATA.

Kan het werkgeheugen het misschien niet aan?

Wat zie je terug in de logboeken rond die tijden?

Geheugen lijkt me meestal niet het probleem in een server, dat is normaal gesproken volledig gebufferd en maakt gebruik van ECC foutcorrectie.

Kun je ergens de temperaturen van alle sensors mee uitlezen?

Onder het zoeken klapte hij er weer uit. Dus heb ik rond die tijd gekeken, en wat ik vond heeft betrekking tot het volgende:

Code:
Clock souce tsc unstable
Code:
tty1 main process ended, respawing
Code:
root cmd ( [ -x /usr/lib/php5/maxlifetime ] && [ -d var/lib/php5 ] && [find /var/lib ..... .....

Dus eigenlijk moet ik er gewoon windows opzetten?

Ik heb even snel een paar pagina's op bovenstaand forum doorgelezen maar upgraden naar de laatste nieuwe versie blijkt voor veel mensen te werken.

Ik ben zelf meer voorstander van Debian ipv Ubuntu. Ik installeer ook geen grafische omgeving op een server.

Oke, bedankt voor je hulp. Ik heb nu even een andere pc omgetovert tot server, en ik denk dat ik maar eens ga kijken naar een nieuwe server.
Mede omdat internet nog wel eens weg wil vallen, en de server absurd veel lawaai maakt.

Groeten, RikXP.

Misschien dat het wegvallen van internet ook wel aan die Ubuntu versie ligt, dat zie ik ook veel terug komen op bovenstaand forum.

Kun je in de bios van de server niet instellen of hij op acoustic of performance moet draaien? Vaak staat hij standaard op performance en blijven de fans vol gas draaien. Als je hem dan op accoustic zet, wordt hij vaak een heel stuk stiller.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan