Duitstalige Windows 10 naar Nederlands

Status
Niet open voor verdere reacties.

luvene

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2015
Hallo allemaal,

Ik kan bij Mediamarkt Duitsland, ik woon vlak aan de grens, een mooie laptop kopen voor een goede prijs maar er zit wel een Duitstalige Windows 10 Home 64 bits op. Dat moet eraf. Ik wil niet een of andere vertalingstool gebruiken, gewoon eraf en NL erop. Nu dacht ik aan het volgende maar ben niet zeker of dat ook werkt. Ik weet dat de Key op het motherboard word opgeslagen, dus een herinstallatie zou moeten lukken zonder weer opnieuw de key te moeten opgeven.

Maar...... is die key ook onafhankelijk van de taal? Dus kan ik gewoon een NL Windows 10 Home 64 bits opnieuw installeren of??????

Graag uw reactie, alvast hartelijk dank en groet,
Johan

Volgens de Duitse Mediamarkt word dan op die manier voor 90% inderdaad de taal omgezet maar niet volledig................ Dat gaf ik ook al aan. Ik wil geen rare vertalingen of andere eigenaardigheden. Voor mij is het geen moeite om W10 eventueel opnieuw te installeren, kan ik het ook direct naar eigen inzicht configureren. Weet je het echt heel zeker dat het zo ook kan?

Volgens mij moet je zelf de taal etc. instellen bij het eerste gebruik van Windows 10 als je de configuratie moet doorlopen.
Een andere manier is de laptop aanzetten, configuratie afronden en verbinding maken met je WiFi netwerk.
Windows wordt dan geactiveerd.
Na activatie kun je gewoon een nieuwe installatie uitvoeren, activatie gebeurd daarna automatisch als de internetverbinding weer is ingesteld.

Een Duits keybord ipv een "normaal VS" is geen probleem...?
Is het een QWERTY of QWERTZ type?

Afhankelijk van welke laptop, kun je een qwerty toetsenbord krijgen voor een euro of 40 op ebay.
En rare vertalingen? Wat is raar? Je begrijpt zowel Duits als Nederlands. Dus zou ik zeggen niets aan de hand. Als het nu echt gaat irriteren dan kun je alsnog een andere windows installeren.

Laatst bewerkt:
@kostenzer:
Laat de TS dan maar zeggen of het nog steeds een goede prijs is die er over blijft.
Ik kan bij Mediamarkt Duitsland, ik woon vlak aan de grens, een mooie laptop kopen voor een goede prijs ...........

Een qwerty toetsenbord kopen voor een laptop? Geef nu eens antwoord op mijn vraag :rolleyes: En ja, natuurlijk versta en begrijp ik goed Duits, daar gaat het niet om. Mijn oorspronkelijke vraag : kan ik Windows10 altijd onafhankelijk van de licentie op welke taal dan ook instellen vanaf installatie? Dat wist ik nagenoeg zeker maar wilde dit even voor alle zekerheid weten ;) That's all. Er is volgens mij een verschil tussen achteraf de taal veranderen, dus op Windows zelf en direct vanaf de installatie. Ik heb een hekel aan die rare a la google translate vertalingen, dus mijn voorkeur voor een herinstallatie. Het voordeel van een herinstallatie is dat ook allerlei troep van de fabrikant eraf is plus je kan Windows10 helemaal naar je eigen believen installeren.

Laatst bewerkt:
Ik heb een hekel aan die rare a la google translate vertalingen

Dat is in de gegeven link in bericht #2 niet het geval, dit zijn taalbestanden die normaliter ook gebruikt worden bij de normale complete windows uitgifte in de gewenste taal.
Van google translate achtige zou geen sprake mogen zijn.

En voor de voorgeinstalleerde bloatware zijn goede tooltjes voor die dat kunnen deinstalleren.

Dat iemand begint over de toetsenbord indeling is ook begrijpelijke gedachte. Duitsland heeft standaard de qwertz indeling.
Jammer dat je op dat vlak dan met een wat minder plezierige toonaard reageerd.

Afhankelijk van welke laptop, kun je een qwerty toetsenbord krijgen voor een euro of 40 op ebay.
En rare vertalingen? Wat is raar? Je begrijpt zowel Duits als Nederlands. Dus zou ik zeggen niets aan de hand. Als het nu echt gaat irriteren dan kun je alsnog een andere windows installeren.

Mijn "minder plezierige toonaard" ging hierover. Een toetsenbord kopen voor € 40 op ebay en dan de reactie van @route99 "of het nog steeds een goede prijs is die er over blijft". Waar gaat dit allemaal over?

Een Nederlandse Windows met Duits toetsenbord is raar. Je wilt geen rare dingen, #3, Dus de tip.

Een andere taal op een pc zetten is tegenwoordig haast geen probleem meer, zelfs de meeste Linux systemen gaan best goed in het NL qua taal als je dat zou willen...
Maar waar ik een echte hekel aan heb dan er een QWERTZ toetsenbord op zit en je vaak bij een taal keuze als NL .... wel de QWERTY indeling aangeboden krijgt....
En als je eenmaal 10-tallen jaren QWERTY gebruikt hebt, dan wil je echt niet meer switchen naar bijv QWERTZ .... en wat er nog bij komt aan ongemakken...

Tuurlijk je kunt hem ook kopen.... en dan kom je er achter wat je exact gaat krijgen, niet mijn ding, maar das een keuze, die ligt niet bij mij.
Mss heb je nu een beter overzicht dat er meer bij kan komen kijken dan alleen een taalverandering.
We hebben nog geen verhaal gelezen dat de opmerkingen totaal niet zouden kloppen.
Sterkte er mee.

Hoi, ik moet met mijn billen bloot man, je hebt helemaal gelijk..... ik maakte een gedachtefout omtrent dat toetsenbord........... Op de laptop zit natuurlijk zelf een fysiek toetsenbord met die qwertz indeling en dat wil je inderdaad niet.... Mijn excuses..... en dank voor de tip. Deze laptop gaat het dan ook niet worden en ik ben niet zo gek op een AMD Ryzen processor, heb liever een Intel i5 of i7. Ik wil een refurbished laptop kopen met het liefst minimaal een i7 prcessor van de 4e generatie, liever 6 of anders een i5 processor, minimaal 8Gb RAM, minimaal een 128Gb SSD, 17 inch monitor, eventueel een 15,6 en het liefst een interne DVD brander. Ik lees een hoop goede reviews op Asbas maar ook een paar slechte en die doen me dan weer twijfelen.

Laatst bewerkt:
Het QWERTY is gevallen.... :thumb:

Maak nu ook mij blij :d... en haal die quote weg...nu staat mijn antwoord er 2x achter elkaar... das veel te veel van het goede....:o

PS: Refurbished. Mijn voorkeur is Dell, degelijk, onderdelen goed te krijgen. Latitude en Precision: degelijk spul
Ik heb goede ervaringen met deze shops, altijd wel een of andere vorm van garantie minimaal 1 maand bij sommigen bij te kopen.

Ipsumcomputerservice . Op dit moment weinig 15 /17 " Heb pas daar voor mijn zwager een zware Dell M4800 gekocht, 24 GB 400 euro. hij is super tevreden. Mail of ie nog wat binnen krijgt. Hij zit ook op Tweakers met zeer goede reviews.

Laptopcentrale. Zelf 4 normale laptops gekocht (2012 al) en mijn collega een zware high end refurbished (ca 1.5 jaar oud van ~3000 voor ~1200 euro), en een andere collega een kleintje.

Remarkt.nl Daar heb ik 2 laptops gekocht, prima ervaring, standaard 90 dagen garantie, is bij te kopen. Is gemiddeld iets duurder dan Ipsum bij toevallig dezelfde laptops. Ze hebben vaak veel aanbod, in de grotere types wat minder.

Bij alle firma's heb ik wel eens een onderdeeltje stuk gehad, maar alles werd keurig afgehandeld. Kan het me voorstellen: Ze krijgen die laptops in stapels binnen.... dan ga je niet individueel van elke laptop testen of de DVD speler het nog doet... en zo... Tis wrs goedkoper om een klant die pech heeft meteen de DVD speler op te sturen als ie hem zelf er in kan zetten en anders is retour v/d laptop ook nooit een probleem is mijn ervaring bij deze 3.

Qua prijs kan het echt uit, ben super tevreden met mijn Dell-etjes voor het doel dat ik heb. Mijn zwager gebruikt de zware M4800 als desktop vervanger en is er ook heel blij mee. Mijn ega heeft de E4430 uit 2010 nog steeds en Windows 10 draait er met 4GB RAM echt nog steeds soepel op, goed genoeg vindt ze. Eigenlijk zijn de meeste aankopen duurzame aankopen geweest.

De echt zware jongens en zeker 17" scherm (niet zo vaak, 15" zie je vaker ): Mail ze dus of ze een seintje willen geven als er wat binnen komt

Laatst bewerkt:
Ik zweer op AMD. Nooit problemen gehad. Wel 2x met een intel. Is dan wel jaren geleden, maar toch.
En reviews, tja....
Als je een zak met 1000 erwten of met 990 erwten koopt, dan is die van 1000 beter..... als de prijs het zelfde is. Als je dan gaat natellen, dan kom je waarschijnlijk niet op die aantallen uit omdat je je heel gemakkelijk kunt vertellen.:o

Laatst bewerkt:
Ja, je moet van je eigen praktijkervaring uitgaan. Ik heb geen ervaring met AMD en idd, reviews zeggen lang niet alles, eigenlijk bar weinig. Maar, ik ben zeer happy met Intel, als ook met HP desktops en laptops. Ik koop in ieder geval nooit meer iets anders dan een merk PC, dat weet ik wel. Vroeger wilde ik nog wel eens zelf een PC samenstellen maar dat gaf vaak eerder frustraties dan dat ik er blij mee was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk is het heel simpel,

ik werk al jaren met een Duitse laptop, met name de extra toetsen ü-ß-ä en ö zijn erg praktisch.
Ik heb een NL windows 10 64bit welke ik toch wel regelmatig opnieuw installeer, gewoon omdat ik
daar meer vertrouwen in heb dan in cleaners :-)

Na installeren is een password ingeven soms een probleem omdat de toestenbord indeling anders is,
hier zijn makkelijke oplossingen voor te bedenken. Na installatie download ik (andersom dus) direct
het Duitse taalpakket en installeer deze. Dit werkt 100%

Andersom mag dus ook totaal geen probleem zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan