Duizel en cinnamon

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
Berichten
248
Ls,
Krijg bij de snelle overstap ( gisteren) van xp naar Linux mint 16 de foutmelding dat cinnamon niet werkt. Is dat erg?. Geen flauw idee waar cinnamon voorstaat. Is er wellicht na het downloaden van mint en het branden op een opstart dvd iets misgegaan. Ben sinds gisteren zoveel mogelijk aan het lezen over mint 16, maar ben er ook nog niet achter hoe de pc af te sluiten. Zie nergens een menu opduiken met afsluiten. Heb dus de stekker er maar uitgetrokken, wat niet de manier lijkt te zijn. Kan ook zo snel nergens vinden hoe de draadloze printer aan te sturen en imap instellingen in te voeren voor het ophalen van mail. Kortom het duizelt als je kennis maakt met Linux, maar wie kan wat advies geven.
Grt Tom
 
Dank voor de link satshow. Bij een eerste blik zag ik al dat mint 16 een verkeerde keus zou zijn . En ik zie nergens wat cinnamon is. Weet j e daar een nog iets over te zeggen?
 
Dat is een desktop interface om het zomaar te noemen net zoals je voor linux ook oa KDE hebt. Hier kun je meer info vinden over wat cinnamon is http://nl.wikipedia.org/wiki/Cinnamon
 
Aha, het begint te dagen. Anders gezegd: als die foutmelding , dat cinnamon niet goed kan worden opgestart, blijft, dan kan ik beter terugschakelen naar een eerdere versie die als stabiel wordt omschreven. Ik ga me verder inlezen, want het zal duidelijk zijn dat ik geen kaas heb gegeten van Linux en een sprong in het diepe heb gewaagd.
 
Daar leer je wel het meeste van. Maar je hebt gelijk, je kan beter goed lezen want er is enorm veel mogelijk. Via de link die ik als eerste hebt geplaatst kun je veel nuttige informatie vinden.
 
Satshow, ik heb geweldig veel aan die link. Ben er nu al achter dat ie foutmelding met Linux 16 te maken heeft met de te oude pc uit 2005. Zit nu alleen met hamvraag:. Hoe krijg ik de 16 van de harde schijf gedeinstalleerd en de mint 13 Maya lts erin?
 
Als het goed is kan je tijdens de installatie de installatie overschrijven. Heb je de harde schijf ingedeeld in partities met windows en linux of staat er alleen maar linux op?
 
Xp staat er nog. Ik herinner me wel dat gevraagd werd een dual boot te maken en ik kon de partijtje voor Linux vergroten of verkleinen. Ik heb wat zitten schuiven. Het complicerende was wel dat het eigenlijk een 80 gb ide schijf was die uiteindelijk is verdeeld in twee partijtjes. Een als systeem deel en het andere deel voor data opslag. Wat je daar aan hebt als de zaak crasht, is mij een raadsel. Met dat schuiven tussen xp en mint heb ik geen flauw idee of dat beperkt bleef tot het domein van de systeempartititie of dat er ook een data deel ( helemaal) in betrokken werd. Vroeger zag je wat je deed. Nu is het allemaal niet wat het lijkt, heb ik het gevoel
 
Je kan de partitie formateren en overschrijven met de installatie waar nu andere mint versie op staat, je moet wel goed opletten dat je de goede partitie pakt. Dit kun je doen tijdens de nieuwe installatie. Voor het geval er wat mis mocht gaan zorg dat je een backup hebt gemaakt van je gegevens.
 
Dank voor de waarschuwing. Zal er scherp opletten dat er geen brokken komen. Hierna heb ik ook nog mijn notebook te voorzien van Linux. Had er natuurlijk veel eerder in moeten duiken.
 
Graag gedaan, ben benieuwd of het allemaal lukt.
 
Welnu, bij het sluiten van de vraag nog even de stand van zaken. sS far , so good. De installatie ging goed. Het vele lezen in de manual, over het hoe en wat, heeft echter nog geen oplossingen gebracht voor onder meer het volgende: nergens is te vinden hoe de draadloze printer van Epson aan te sturen, Er komen voortdurend meldingen over disconnect van een wired netwerk dat nooit bij de installatie is geactiveerd. Die pop ups blijven maar komen, terwijl het draadloze wifi netwerk wel actief lijkt te zijn. Geprobeerd is om spotify of iets andere te benaderen, maar dan lijkt de verbinding niet te werken. Kortom nog een hoop te puzzelen. Zoals: een enkel spel is binnengehaald, maar is nergens terug te vinden. Zou dus niet weten of het werkt. Een radiozender is binnengehaald, maar er komt geen geluid uit de speakers. Ik ga daar nog mee verder mee , want ergens intrigeert het ( bijv ,geen last van hackers), anderzijds sluit ik niet uit dat er zoveel tijd in gaat zitten, waardoor het dilemma komt: eraf halen en iets anders proberen als windows 7. In ieder geval dank ik satshow voor de bijstand. grt tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan