duplicaten verwijderen uit meerdere tabellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter scw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

scw

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2009
Goedendag,

Ik zit meer dan eens met het probleem dat de gebruikers in de database duplicaten invoeren.
Dit wil ik voor mijzelf zo snel mogelijk kunnen verwijderen en vervangen en dacht daarvoor een query te gebruiken met een formpje (zie voorbeeld).

Mijn obstakel is nu hoe kan ik de waarde (ID) van de keuzelijst doorgeven naar de WHERE statement in de query? En is het mogelijk meerdere tabellen (tabel A+B) bij te werken in één query of moet ik verschillende queries daarvoor gebruiken?

Dezelfde vraag ook voor de verwijderquery: hoe geef ik de waarde door?

Ik ben benieuwd,
:thumb:scw

Bijlagen

Om te beginnen: het zou uiteraard niet mogelijk moeten zijn dat een gebruiker een record dubbel invoert. Als dat wel mogelijk is, moet je iets doen aan het ontwerp van je db, of van je formulieren. Meerdere tabellen in één query verwijderen gaat niet, dus dat idee kan je gelijk vergeten. Maak voor elke tabel dus een eigen verwijderquery. Bijwerken zou mogelijk moeten zijn, mits de query dat niet tegenhoudt; niet elke query kun je gebruiken om records bij te werken. Een open deur voorbeeldje: als de query op Group by staat, kun je hem niet bijwerken. Maar er zijn meer obstakels.
Maar wat wil je eigenlijk doen op het formulier?

Ja de database gebruikers zijn nog al eens gemakzuchtig: dan zoeken ze bijv. bij de K van Kuip, terwijl deze er in staat met de officiële naam Stadion De Kuip, of De Kuip. Wat ze dan doen is gewoon een nieuwe invullen, maar ja dan print je uiteindelijk rapporten uit welke niet volledig zijn.

Het bezorgt mij onnodig werk en daarom dacht ik het me eens gemakkelijk te maken, vandaar dat ik met dit formulier in één keer de handelingen wil doen die ik anders handmatig doe.

Dit heeft eigenlijk betrekking op een andere issue welke ik heb, maar kun je zoals ik hier tracht:

Code:
UPDATE tblEmail SET tblEmail.[E-mailadres] = Forms!frmInstellingen!txtOfferteEmail, tblEmail.[E-mailadres] = Forms!frmInstellingen!txtVerbeterpuntEmail
WHERE (([EmailID]="2") AND ([EmailID]="1"));

ook niet twee velden in één query bijwerken? Moet je daar zeker ook twee aparte queries voor maken?

Begrijpen jullie wat ik bedoel? :rolleyes: Of behoeft dit verdere uitleg?

Jouw voorbeeldje snap ik inderdaad niet... dit veld: tblEmail.[E-mailadres]= Forms!frmInstellingen!txtOfferteEmail lijkt mij hetzelfde veld als dit:tblEmail.[E-mailadres]= Forms!frmInstellingen!txtVerbeterpuntEmail. Dus je wilt één veld bijwerken. Maar daar wil je dan twee verschillende waarden in stoppen? Het is het een of het ander.... En dan je criterium: [EmailID]="2" AND [EmailID]="1"; Dat kan natuurlijk niet: een record heeft één ID waarde, dus 1 of 2. Je kunt dus ofwel record 1 bijwerken, ofwel record 2. En die krijgt dan één emailadres.

Nee het zijn twee velden 1) txtVerbeterpuntEmail en 2) txtOfferteEmail. Deze zou ik graag in één query willen bijwerken met twee verschillende waarden; ID waarde 1 en ID waarde 2. Mijn verwachting is echter dat het niet mogelijk is en dat ik twee verschillende queries er voor zal aan moeten maken... :)

Dat zie je prima! Ik zou een hele lijst aan voorbeelden kunnen geven waarbij het niet verstandig is om twee objecten tegelijk in één object te stoppen, maar ik hou het forum graag netjes ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan