duplicaten zoeken en weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

zodiak

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2008
Hallo,

ik heb een database waar bepaalde gegevens worden bijgehouden:

- product serienummer
- datum binnen to be repaird
- error message

het is nu zo dat 1 product meermaals kan binnen komen op verschillende data met de zelfde error boodschap.
met count kan ik hier gaan kijken hoeveel keer een bepaald product is binnen gekomen ter reparatie voor de zelfde error maar wat ik wou doen was dat dan ook het volgende werd weergegeven in een rapport via query:

product x is op datum x en datum y en datum c binnengeweest voor error x
ik wil niet zoeken per terminal maar een output van al de gevallen voor die bepaalde error en dit wel gesorteerd op product serienummer.

heb al hier door de site gezocht en gezocht met google maar vind alleen maar dingen om duplicaten te verwijderen en vermijden. maar wij hebben deze duplicaten dus nodig om statistieken op te stellen (wat we voorheen met excell deden en nogal omslachtig was.

alvast bedankt als er iemand kan helpen.

Je hebt ook niet te maken met duplicaten, dus in die hoek zou ik het al helemaal niet zoeken. Een duplicaat is: je hebt een tabel met producten, en product A12 staat er twee keer in. Of je hebt en tabel klanten, en je hebt deze twee records:

Naam Adres Poscode Plaats
Piet Jansen Dorpstraaat 21 1234 AA Knudde
P. Jansen Dorpsstraaat 21 1234 AA Knudde
Product A12 kan niet voorkomen in een Producten tabel als ProductID de sleutel is, maar het tweede voorbeeld komt wel voor als medewerkers niet goed controleren of een bepaalde persoon al bestaat in een tabel, of een typfout maken, of beide.

In jou geval heb je dus een normale data tabel, waaruit je overzichten wilt maken van de geregistreerde records. En dat doe je inderdaad met queries. En op basis daarvan kun je weer rapporten maken.
Volgens mij moet je die query zo kunnen maken, want je hebt zelf al aangegeven wat er in moet komen te staan...

als ik een gewone query opmaak dan geeft hij alles weer dat in de db zit , terwijl ik enkel de data wil hebben waar een bepaalde error code meermaals voorkomt , ik denk dat ik die query toestanden niet zo goed begrijp .

Je hebt niet goed uitgelegd wat je bedoeling is; ik begreep dat je in je rapport per Error wilt zien hoeveel reparaties er zijn. En dat doe je door in je rapport een Groeperingsniveau aan te geven (ErrorID in dit geval) en daar je rapport verder op te baseren. Nu wek je de indruk dat je een Filtering wilt maken op basis van een ErrorID.

Ik heb nu mijn db bijgevoegd, is wel leeg gemaakt.

de structuur van de twee tabellen die ik gebruik is als volgt:

table terminals
--------------
terminal id
type id
sn

table rma
---------
rma id
contact id
klant id
term id
datum rma
datum retour
omschrijving

in de query gebruik ik dus van de table terminals , terminal SN en van de table rma, datum rma en omschrijving
bij omschrijving zet ik als criteria en bepaalde foutmelding bv Like "boot niet", nu geeft deze query dus alle SN's, datums die de error boot niet hebben ongeacht of de SN maar 1 keer voor komt of meermaals. ik zou nu willen laten zien dat voor de error boot niet SN x binnen geweest is op datum x en datum y (of meerdere) wanneer een SN maar 1 keer is binnen geweest voor deze probleem melding dan moet deze niet weergegeven worden.

voor dat laatste stuk weet ik dus niet welk criteria of filter ik kan gebruiken omdat ik op internet ook enkel dingen vind zoals between of is null , is not null , etc...

hopelijk heb je hier iets aan om me te begrijpen?Bekijk bijlage RMA_DB_empty.rar

... Waar je dus niet zoveel aan hebt, want je wilt alleen de records zien waarvoor de Count >1. En dat is je criterium: >1. En dat zet je dan uiteraard in je query bij het veld waar je de functie Aantal op gebruikt. Op dezelfde regel als waar je het tekst criterium hebt, want anders hoeft er maar één criterium tegelijk geldig te zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan