DVD brander werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frank1968

Gebruiker
Lid geworden
10 aug 2005
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwe pc gekocht met een Asus P7H55-M moederbord. Standaard zat daar een dvd-rom speler in met een sata-aansluiting.

Ik heb er een DVD brander bij geplaatst die een ide-aansluiting heeft. Het aansluiten op de voeding leverde geen problemen op.
Vervolgens heb ik de DVD-brander aangesloten op het moederbord met de bijgeleverde ide-kabel. Op het moederbord zit één ide-aansluiting.

Probleem is nu dat de pc de dvd-brander niet herkent. Toch lijkt het me dat ik hem goed heb aangesloten (op de voeding en met een ide-kabel in de ide-aansluiting op het moederbord). Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt.

Gaat het DVD laatje wel open en dicht?

- Misschien staan de IDE poorten uitgeschakeld in het BIOS

Laatst bewerkt:
Dat klinkt inderdaad logisch.

Ik heb even in de bios gekeken, maar ik weet niet hoe ik het moet aanpassen.
Als je dat weet hoor ik het graag.

Dat ligt eraan wat voor bios het is, als je een schermfoto kan sturen kan ik je misschien verder helpen.

Onder intergrated perhiphials kun je daar iets over vinden.
kies daar de optie die zowel sata als pata aanzetten, en verander het dan zo dat sata als primary staat.

Kijk in het bios onder tabblad MAIN
Hier zie je iets staan over Primaire Master en Slave
Wat staat hier bij jou precies achter?

Onder main in de bios zie ik 6 Sata poorten staan (Sata 1 t/m 6)

Bij de eerste staat: HL-DT-ST DVD Rom DH (dat is dus de dvd-rom die wel werkt)
Bij de tweede staat: WDC WD 5001AAIS-00L (de harde schijf)

De poorten 3 t/m 6 staan op not detected. De woorden primary en slave zie ik niet staan.

Misschien staat ie uit onder Windows>>apparaatbeheer
(met rechtermuisknoop aanklikken)

Misschien handig om even te checken of ik de brander wel goed heb aangesloten:

Ik heb één kabel lopen van de brander naar de voeding. Dat lijkt goed, want de lade van de brander gaat open en dicht.
Vervolgens heb ik een ide-kabel (zo'n platte brede kabel) getrokken van de ide-aansluiting achter op de brander tot de ide-aansluiting op het moederbord.

Volgens mij is hij op deze manier op de juiste manier aangesloten. Of ben ik toch nog een kabel vergeten?

Lijkt mij goed, misschien is je IDE kabel niet goed, sommige IDE kabels kun je ook ondersteboven in het slot doen maar meestal is er een connectorgaatje dichtgemaakt.

Ik heb het met 2 verschillende ide-kabels geprobeerd, die allebei maar op één manier in de ide-aansluiting op het moederbord gestoken kunnen worden (er is inderdaad een gaatje dicht gemaakt). Dus aan de aansluiting ligt het waarschijnlijk niet, maar aan een instelling in de Bios.

Blijft dus de vraag: wat moet er in de Bios aangepast worden en hoe?

Geen idee eigenlijk. Hoe moet ik dat doen?

Probleem is dat de dvd-brander helemaal niet herkend wordt door de pc. Hij is nergens te zien, niet in de Bios en ook niet als ik in Windows kijk bij deze computer.
Dus ik kan op dit moment geen instellingen van de dvd-brander aanpassen.

Heeft iemand enig idee wat ik concreet moet aanpassen in de Bios?

Laatst bewerkt:
Wanneer ik alle screenshots van je bios kan zien kan ik je misschien verder helpen.

@Bertus
Is het bij Sata niet zo dat je geen Master/Slave instelling meer hebt?

Groeten Marcel

Helaas weet ik niet hoe ik screenshots van de Bios zou moeten maken.

Ik heb een Asus P7H55-M moederbord met een Bios van april 2010

Helaas weet ik niet hoe ik screenshots van de Bios zou moeten maken.
Foto's maken van je beeldscherm met een digitale camera.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan