DVD/CD writer slechtziend geworden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mol
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Mol

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2000
Hallo,
Mijn DVD/CD writer van MSI (2 jaar oud) werkt niet meer.
Het apparaat ziet geen ingevoerde lege CD- of DVD schijf (er wordt gevraagd om invoering van een lege schijf) en het ziet ook geen zelf gebrandde CD- of DVD schijf meer.
Een originele CD-schijf wordt ook niet meer gezien, maar een originele DVD-schijf weer wel en die wordt gewoon afgespeeld.
Nero ziet wel het apparaat maar geen lege schijf al is die wel ingevoerd, vraagt ook om plaatsing van een schijf.
Twee verschillende merken schijven geprobeerd: Mmore en Imation.
In windows verkenner wordt het station van de writer niet meer geaktiveerd !!
In BIOS staat het aparaat wel vermeld.
Een firmware update heb ik al uitgevoerd, maar geen positief resultaat.
Er hebben de laatste weken geen installaties en/of verwijderingen plaats gevonden
Wat kan het zijn, heeft iemand een oplossing? Bij voorbaat dank.
Gr. Mol.

Je hebt al een heleboel gedaan en de oorzaak kan desondanks nog vrij divers zijn (al is het feit dat 'ie wel DVD's wil lezen of branden, ietwat vreemd) :

- idd. een (bijna) overleden brander,
- een vuil laser "oog",
- virus,
- tijdelijke "ongesteldheid" (ik hoop dat je die firmware update hebt uitgevoerd nadat het probleem zich voordeed en niet ervoor?)

wat je in ieder geval nog kan proberen is het volgende:

verwijder binnen apparaatbeheer de drive en zet de pc daarna uit. Wacht heel even en zet de pc opnieuw aan. Nu wordt de drive opnieuw herkend en geinstalleerd.
Wie weet..............

Laatst bewerkt:
Ja, stom, stom (van mij) ik had dat natuurlijk moeten vermelden dat ik ook het writer stuurprogramma uit apparaatbeheer heb verwijderd, PC uitgezet, daarna weer opgestart.
De writer werd herkend en geïnstalleerd, maar met hetzelfde resultaat als daarvoor.
En over de firmware update: ja, dat heb ik gedaan nádat de writer zo vreemd ging doen.
Wat ik echter ook niet genoemd heb (en misschien is daar een verband) is dat ik enkele dagen ervoor een schijfje gebrand heb met gebruikmaking van de interne brandmogelijkheid van WinXP SP2.
Dit is naar mijn mening een geïntegreerd programma van Roxio. Dat branden is toen goed gelukt, maar dat gaat nu ook niet meer ... , vraagt ook om invoering van een schijf als die er al in zit.
Maar ala, de writer zal wel aan vervanging toe zijn.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
m.gr. Mol.

Wat je oppert is zeer zeker ook een mogelijke oorzaak : "Roxio".

Van oudsher is min of meer bekend dat sommige brandprogjes elkaar een beetje "bijten" als ze op een hdd zijn geinstalleerd. Nu is het zo dat vele miljoenen de interne Roxio brandsoftware middels SP2 hebben meegekregen dus per saldo kan dat niet alleen de oorzaak zijn. Echter, je weet nooit hoe jouw systeem geconfigureerd is hardware / softwarematig en dat in enkele typische gevallen die interne software WEL vervelend doet in samenhang met Nero.

Wat je nog kunt proberen:
Nero op de nette manier verwijderden, pc opnieuw opstarten en dan eerst eens met die buildin software proberen te branden. Daarna Nero weer installeren.

Nee heb je...................

Hallo Pasja,
Branden met geïntegreerde Roxio (zonder Nero op PC) hielp ook niet.
De twee jaar oude MSI DVD/CD-writer maar meegenomen naar dealer en het probleem voorgelegd: veel ongeloof maar na test: begrip en dealtje.
Nu een nieuwe (dual layer) writer voor weinig, geïnstalleerd en werkt prima, verder maar hopen dat ik er wat langer mee doe.
Wat nou eigenlijk de oorzaak was? Geen idee ...
m.gr. Mol.

Tja, 't blijven apparaten en die gaan soms kaduuk. In ieder geval ben je weer "online" :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan