DVD drive onder W7 draait oudere CD-ROM schijfjes niet ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

steed

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Hallo allemaal,

M'n D-drive doet dus gek: bepaalde software CD-roms wil of kan-ie gewoon niet uitvoeren. De CD wordt wel herkend en weergegeven in de browser met alle erop aanwezige bestanden en mappen, maar uitvoeren of mappen openen is er niet bij. Het gaat hierbij om software die is (was) bedoeld voor Windows 98SE, 2000, XP en Vista. Alle software draaide vlekkeloos op m'n vorige (XP) laptop.

Ik heb alles proberen installeren in compatibiliteitsmodus maar dit is dus niet gelukt; klikken op "programma opstarten" doet letterlijk niks. Ook Windows Virtual PC brengt geen soelaas; er wil gewoon niks opstarten vanaf de D-drive.

Bij ��n schijfje krijg ik de melding "vanwege uw internetbeveiligingsinstellingen kunnen ��n of meer bestanden niet worden geopend.". Dit terwijl alle beveiligingen zijn uitgeschakeld! Ook de melding "schijf beschadigd" kwam al eens op. Bij de andere schijfjes komt er gewoon niks...

Ik word er echt gek van:mad:. Help help help!

M'n laptop specs zijn:

Systeemmodel HP Compaq 6510b
Systeemtype Op x64-gebaseerde PC
Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T7500 @ 2.20GHz, 2201 MHz, 2 core('s), 2 logische processor(s)
Naam van besturingssysteem Microsoft Windows 7 Ultimate
Versie 6.1.7601 Service Pack 1 Build 7601
Ge�nstalleerd fysiek geheugen (RAM) 2,00 GB
Totaal fysiek geheugen 1,99 GB
Beschikbaar fysiek geheugen 922 MB
Totaal virtueel geheugen 3,98 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 2,28 GB
Ruimte voor wisselbestand 1,99 GB

En het Cd-rom-station:

Naam HL-DT-ST DVDRAM GSA-T20N ATA Device

Alvast hartelijk bedankt !

probleem is dat je oude (32bit) software wil laten draaien op een 64bit systeem met een 64bit besturingssysteem. In theorie zou dat allemaal moeten kunnen, maar in de praktijk valt het nogal eens tegen. Zeker als die software eigen drivers gebruikt.

Je zal zien dat gewone documenten (tekst, foto's etc) wel gewoon te benaderen en te openen zijn.

Klopt, ik kom flink wat compatibiliteitsproblemen tussen 32bit software op 64bit OS tegen in mijn zoektocht. Ik vermoed evenwel dat mijn probleem elders ligt; 1 software pakket heb ik ondertussen - via andere PC en USB stick - kunnen installeren maar doordat de softwarebeveiligingssleutel zich op de CD-rom bevindt (legaal exemplaar) moet de drive het schijfje kunnen lezen, wat dus niet lukt.

In dit draadje wordt dezelfde foutmelding besproken:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/574231-Kan-sommige-programma-s-niet-openen-door-internetbeveiliging

Wat wordt er precies bedoeld in post #11 met: "Ik moest bij elke de instelling van "Programma's en onveilige bestanden starten" op bewerken drukken en dan inschakelen en nu doet alles het weer!" ?
Ik kan nergens die instelling terugvinden:(.

Hoi,
lees #13 uit hetzelfde topic. Sommige bestanden worden door Windows geblokkeerd uit veiligheidsoverwegingen (dit bestand wordt geblokkeerd enz.)
Ga naar het uitvoerbaar bestand, klik rechts>eigenschappen, daar kun je de blokkering opheffen.

Hey, dank voor het meedenken!

Ik heb gezocht naar hoe ik die blokkering kan opheffen waarvan sprake in post #13 maar ik vind niks. Als ik rechts-klik op de toepassing > eigenschappen krijg ik gewoon "Eigenschappen van Setup" met 3 tabs:

Algemeen (waarop je enkel "Kenmerken: Alleen-lezen, verborgen of archief" kan aanvinken),

Compatibiliteit (heb alle comp. modi uitgeprobeerd, ook "dit prog. als admin. uitvoeren")

Details (hier kan ik niks aanvinken).

Dus dat bracht me niks verder. Of zie ik iets over het hoofd?

Kun je een screenshot maken v.d. eigenschappen van zo'n bestand?

Eigenschappen.jpgDisc read failure.jpg

Dit zijn de 3 tabs bij eigenschappen. De 2e afbeelding is de foutmelding die ik iedere keer krijg, met op de achtergrond de mappen op de CD-rom. De eigenschappen van deze mappen geven allemaal 0 bytes aan, alsof er niks in zit dus.

Nu, dit programma heb ik ondertussen kunnen installeren (zie mijn 2e post) maar het kan niet bij de beveiligingssleutel op de CD-rom. Na opstarten vraagt het programma de disc in de drive te doen maar na enkele seconden wordt het schijfje alweer uitgeworpen zonder andere melding dan "please insert CD in the drive", waarna ik eindeloos kan herhalen zonder resultaat. Ik krijg er het apezuur van....

Welke beveiliging heb je dan die dat tegenhoudt? Zoals ik het zie probeert de set-up contact te maken met het internet, dat blijkbaar niet wil lukken.
Schakel de firewall of internetsecurity eens uit zou ik zeggen. Het kan ook zijn dat DEP de uitvoering van bepaalde bestanden/programma's tegenhoudt, alhoewel ik dat in eerste instantie niet denk.
How To (Eng) (op eigen risico).
Nog een link, uitgebreider met waarschuwingen (Eng).

Laatst bewerkt:
Ik vind die foutmelding ook absurd omdat het programma helemaal geen verbinding met internet hoeft te maken. Daarom vermoed ik dat het probleem in een heel andere hoek ligt. Mijn beveiligingen zijn gewone standaard dingen: AVG, Windows firewall en Windows defender. Stonden alle 3 uitgeschakeld.

Wat zijn de risico's van rommelen met DEP? Kan het dat je een 2e link wou toevoegen die als tutorial misschien iets veiliger te volgen is ?

Alvast nog 's bedankt !

Als ik zo eens rond zoek, kom ik relatief veel meldingen tegen van computers die niet meer opstarten na het uitschakelen van DEP. Hierdoor twijfel ik of ik het commando wel zou uitvoeren. Ik kan er wel het nut van inzien, het is de enige beveiliging die moeilijk kan doen die nog overblijft en bij het ontwikkelen van - nu oudere - software werd er geen rekening mee gehouden, maar ik zou denken dat de compatibiliteitsmodus van W7 hier toch raad mee weet.

En ik blijf vermoeden dat het probleem niet bij de software compatibiliteit ligt (het programma zelf is immers ge�nstalleerd). De DVD drive wil gewoon niet meewerken...:(

Als ik zo eens rond zoek, kom ik relatief veel meldingen tegen van computers die niet meer opstarten na het uitschakelen van DEP.
Dat stond in de link die om e.o.a. reden niet in het vorige berich staat. Waar het mis is gegaan weet ik ook niet meer.
Momenteel zou ik alleen niet weten waar je het anders moet gaan zoeken. :o

Kan er iets hardwarematig mis zijn met het drive station waardoor het "selectief" wordt ?

Het enige andere domein waar ik nog aan kan denken is het 32bit vs. 64bit verhaal... Hoewel Windows virtual pc dit probleem dan toch zou kunnen omzeilen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan