dvd groter dan 4,7gb?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rapaljera

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
123
hoi,
ik wilde een film branden, maar die was te groot voor op een normale dvd van 4,7gb.
als ik dan op internet zoek, zie ik verder alleen maar dvd's van 4,7gb...dus ik vroeg me af
of er ook 'grotere' dvd's bestaan, en zo ja hoe duur en en waar, of is er een andere manier waardoor ik wel een 4,7gb dvd kan gebruiken...

'bij voorbaat' Dank :)
 
Precies.
Je hebt dus een Dual Layer, oftewel dubbel zoveel data als 1 layer, nodig.
Een dual layer brander is echt niet zo duur als je denkt dat het is. Maar jah, als het maar 1malig is dan is het zonde van je geld om er daarvoor 1 te kopen.

Je moet dan DVD-Shrink gebruiken die DVD's kleiner maakt zodat het er wel op past.

Een SuperWriteMaster 22x DL kost ongeveer 30 euro bij je lokale computerbedrijf.
 
hoi,
ik wilde een film branden, maar die was te groot voor op een normale dvd van 4,7gb.
als ik dan op internet zoek, zie ik verder alleen maar dvd's van 4,7gb...dus ik vroeg me af
of er ook 'grotere' dvd's bestaan, en zo ja hoe duur en en waar, of is er een andere manier waardoor ik wel een 4,7gb dvd kan gebruiken...

'bij voorbaat' Dank :)
Veelal zijn die films de dure double layerschijfjes niet waard omdat de hoofdfilm zelf vaak 4,5 tot 6 gig is en de rest onnodige "meuk" betreft : menu's, vele talen, vele audiosporen, extra's waar je niet op zit te wachten etc. etc.

Áls dat zo is, kun je beter gebruik maken van een progje als Shrink en de film comprimeren. Dat levert dan ongeveer 10 tot 20% compressie op om de film op een DVD5 te laten passen. Tot 20% is de kwaliteit nog steeds optimaal. Vanaf 20% compressie holt de kwaliteit achteruit -> de kleuren worden flets en het geheel is als verzamelobject waardeloos geworden. (Ging het je erom alleen maar die allernieuwste film te zien en verder niets, dan is compressie tot 70% nog wel te doen, maar dan moet je de film daarna weer gauw wissen. Nogmaals: een film als verzamelobject bewaren is pas acceptabel met compressie tót 80%)
Shrink laat je vóór het branden zien hoeveel procent "geknepen" gaat worden om de film passend te maken en als je ziet dat Shrink meer dan 20% moet "knijpen" kun je altijd nog besluiten om een DVD9 schijfje te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker nuttige informatie die ik ook nog niet wist. Dankuwel Pasja
 
hoi,
ik wilde een film branden, maar die was te groot voor op een normale dvd van 4,7gb.
als ik dan op internet zoek, zie ik verder alleen maar dvd's van 4,7gb...dus ik vroeg me af
of er ook 'grotere' dvd's bestaan, en zo ja hoe duur en en waar, of is er een andere manier waardoor ik wel een 4,7gb dvd kan gebruiken...

'bij voorbaat' Dank :)

Uitleg van Shrink : Klik

Er zijn echter vele, vele sites die Shrink beschrijven / uitleggen. Typ in Google

uitleg Shrink

en je komt vele "hits" tegen.
 
Dat shrink ken ik wel en heb ik wel vaker gedaan, alleen over die 20% etc. Dat was wel nuttige informatie Pasja, thank u!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan