dvd rom speler leest geen dvd's meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Hoi, ik heb een vraagje over de dvd rom speler / brander in mijn pc, deze wil geen cd's met dvd gegevens aflezen. voor die tijd deed hij het prima, maar nu dus niet meer.

Ik wilde bijvoorbeeld een spel installeren ( origineel spel, tijd terug gekocht; mirrors edge ), wat een pc-dvd is. laat zich niet installeren, terwijl hij het een jaar geleden wel gewoon deed. Maar als ik een ander spel pak ( origineel, oude versie van need for speed underground 2 ), wat een pc cdrom ( dus geen dvd cd ) is, die pakt ie dan weer wel zonder problemen. ook gebrande cd's met vakantie foto's leest ie zonder problemen af. Ook dvd films leest ie niet af. dus kort gezegt leest ie bijna alle cd's, behalve degene met een dvd inhoud. kan het zijn dat hij langzamerhand op zijn einde loopt ? of is er een ander probleem ? deze zat in mijn pc toen ik hem kocht..

het gaat om een DVD-Rom Station :LITE-ON DVDRW SHW-160P6S ( gekopieerd vanuit het programma pc-wizard ).

Dit is een gekend probleem. Je speler gebruikt twee verschillende lasers voor DVD en CD. Je kan proberen de lens schoon te maken. Dat werkt soms. In ieder geval op te lossen met een nieuw DVD speler/brander.

@ mrmusic: tooltje gedownload en uitgevoerd. na herstart ging windows ( vista in mijn geval ) niet naar stuurprogramma's zoeken zoals in de link vermeld stond. echter de cd / dvd rom staat gewoon in verkenner, ook in apparaatbeheer staat hij nog steeds, zonder geel uitroepteken.

@ lutz: kijk dat wist ik dan weer niet, dacht dat het gewoon 1 laser was ( heb nog nooit zo'n dvd station geopend ). ik heb geen schoonmaak cd, dus neem aan voorzichtig de behuizing eraf halen ? ik heb wel schoonmaak alcohol ( 2 flesjes, 1 van 70% en 1 van 96%, overgehouden toen ik nog videorecorder koppen e.d. schoonmaakte ).

misschien bijkomende informatie, het lampje op het dvd station knipperd langzaam 3 keer.. dan pauze, en dan weer langzaam 3 keer. is dit misschien iets van een foutcode ? het is geen traditioneel geknipper zoals ie doet met zoeken of aflezen, dat gaat sneller.

@ lutz: kijk dat wist ik dan weer niet, dacht dat het gewoon 1 laser was ( heb nog nooit zo'n dvd station geopend ). ik heb geen schoonmaak cd, dus neem aan voorzichtig de behuizing eraf halen ? ik heb wel schoonmaak alcohol ( 2 flesjes, 1 van 70% en 1 van 96%, overgehouden toen ik nog videorecorder koppen e.d. schoonmaakte ).

misschien bijkomende informatie, het lampje op het dvd station knipperd langzaam 3 keer.. dan pauze, en dan weer langzaam 3 keer. is dit misschien iets van een foutcode ? het is geen traditioneel geknipper zoals ie doet met zoeken of aflezen, dat gaat sneller.

DVDs en CD worden met verschillend "licht" gelezen. Alkohol en wattenstafjes kunnen goed werken. Of stof met perslucht uit een busje wegblazen. Of vervangen, zo duur zijn DVD branders ook niet meer.:thumb:

weer wat geleerd :d

Vervangen was mijn laatste optie inderdaad. Maar ga hem proberen eerst voorzichtig schoon te maken. als dat niet lukt, dan word het inderdaad tijd voor een nieuwe. Heb al hier en daar rond gekeken en ze zijn inderdaad zo duur nog niet. Ik zal later vandaag een poging wagen, en laten weten wat het resultaat is ;)

Beetje laat, maargoed even een update :d

Net heb ik de speler voorzichtig open gemaakt, en de lens schoongemaakt met puur alcohol en met een wattestaafje. Daarna voorzichtig weer in mekaar gezet en terug in de computer gedaan.

toen de pc aangezet en natuurlijk gelijk getest. dvd films worden nog steeds niet gepakt. een cd met een spel, met dvd inhoud, word met veel pijn. traagheid en moeite afgelezen. ik kreeg opeens een installatie scherm van het spel, maar later kreeg ik de nodige errors met de vraag om de desbetreffende cd erin te doen, terwijl hij er al in zit, op de cd zelf zit geen krasje of iets dergelijks, die is practisch nieuw. we praten hier nog steeds over legale software en films :). muziek cd's ( gebrande en normale ) en cd rom discs worden nog steeds wel zonder problemen afgespeeld.

Dus ik gok dat deze cd/dvd station langzamerhand op zn einde loopt. mag misschien ook wel na bijna 4 jaar , maar toch jammer :). 1 deze dagen dus kijken voor iets nieuws :D.

Jullie heel erg bedankt voor de adviezen ;) mocht helaas niet baten, maar was het proberen waard :d

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan