DVD+RW schijfjes niet meer leesbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik vind het voor mezelf een beetje beschamende vraag omdat ik het niet opgelost krijg (en ik zit doorgaans toch niet voor een gat gevangen), maar ik erger me wild aan dit probleem...

Ik heb nogal eens wat videomateriaal, dat ik op een DVD+RW schijfje brand om éénmalig te bekijken, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Na veelvuldig gebruik sneuvelt er wel eens een schijfje, maar ach...

Ik heb nu een paar splinternieuwe schijfjes (Philips) die al na 1x gebruiken niet meer leesbaar zijn, de schijven blijven maar draaien n de drive, zowel in de pc als in een stand-alone speler. Even opnieuw formatteren ofzo is er dus niet bij, want daarvoor moet de schijf wel eerst toegankelijk zijn.

Zowel Windowds verkenner als Nero (9) verslikken zich in die schijfjes en kunnen er niks mee. Op deze manier zijn ze dus totaal onbruikbaar. Waarom lukt het niet om die schijf te benaderen?
Hoe komt dit, wat doe ik eraan en hoe voorkom ik het?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrepen heb, heb je dus nooit iets kunnen uitlezen van wat je gebrand hebt? Hoe bizar ook, het kan zijn dat je brander niet overeen komt met het merk schijfjes. Je zou de firmware van je brander hiervoor eens kunnen bekijken en controleren of er een nieuwere versie beschikbaar is.

Verder kan een identificatie-tool zoals DVD Identifier misschien zeggen wat er precies fout gaat als de computer aan het uitleesproces begint.

Ik breng maar wat ideetjes aan. Ik kan spijtiggenoeg ook niet op het schijfje kijken. :p
 
Jawel, ik heb ze wel kunnen uitlezen, maar alleen na de eerste brandsessie. Toen ik er voor de tweede keer wat op brandde, was het niet meer leesbaar.

Dat van die compatabiliteit van de brander kan zijn, maar in dit geval geloof ik dat niet. Ik gebruik deze branden er dezelfde soort schijfjes al 3 jaar. Misschien moet ik eens proberen een firmware-update te krijgen.

Ik zal dat programmaatje eens bekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan