DVD speler niet zichtbaar in bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Killerpinquin

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2006
Ik heb onlangs eennieuwe computer in elkaar gezet, met: MSI P965 platinum moederbord; Hitachi deskstar SATA 200 GB, HDD (aangesloten op SATA1)
NEC DVD-branden AD-7173 (aangesloten op IDE poort als master)

Nu heb ik sterk het vermoeden dat mijn DVD brander niet wordt gezien omdat tijdens de boot-sequence bij primary master alleen de harde schijf staat vermeld en nergens mijn dvd-brander. wellicht komt dit door een verkeerde bios instelling ; hoe kan ik dit oplossen??

Bijvoorbaad dank,:thumb:

Wil je de opstartvolgorde veranderen?

Nou in de Bios zomaar veranderen gaat denk niet, hij moet eerst herkend worden.
Doet de brander het wel? Wordt ie wel goed herkend in Windows?

je haal 2 dingen door elkaar hij wil de boot volgorde veranderen.

maar het maakt hem denk ik niet uit welke er bovenaan staat in het rijtje met devices herkening.

ik neem aan dat je op wil starten van af de cd om windows te instaleren.

probeer eerst ff in de bios te komen kan je kijken of je dvdspeler wel wordt herkent.

probeer onder het opstarten iest van del f9 f10 f11 of what ever.

Wil je de opstartvolgorde veranderen?

Nou in de Bios zomaar veranderen gaat denk niet, hij moet eerst herkend worden.
Doet de brander het wel? Wordt ie wel goed herkend in Windows?

Nee de DVD speler wordt helemaal niet herkend, er gaat geen windows opt systeem draaien maar mandriva, en dat valt niet na tezien aangezien de brander niet reageert, terwijl wel alles goed op mekaar is aangesloten.

Nu heb ik sterk het vermoeden dat mijn DVD brander niet wordt gezien omdat tijdens de boot-sequence bij primary master alleen de harde schijf staat vermeld en nergens mijn dvd-brander. wellicht komt dit door een verkeerde bios instelling ; hoe kan ik dit oplossen??

je verschillende soorten bios's jij hebt er waarschijnlijk 1 die er van uitgaat dat je standaard boot van af je HD. valt te verandern.

kies voor primary boot iets van geen (none)
kies als second boot (of een ander) je nec DVD speler.

plaats een cd en onder het opstarten vraagt hij of je wil opstarten van af de cd. na de instalatie moet je deze instelling wel weer terrug zetten.

(ik ben er van uitgegaan dat je windwos wil instaleren omdat je hem zelf hebt gebouwt en ik nog niks las over besturingsysteem of iets dergelijks)

Nee de DVD speler wordt helemaal niet herkend, er gaat geen windows opt systeem draaien maar mandriva, en dat valt niet na tezien aangezien de brander niet reageert, terwijl wel alles goed op mekaar is aangesloten.

gaat hij ook niet open?

dan is er iets mis met de voedings aansluiting hoogst waarschijnlijk.

je verschillende soorten bios's jij hebt er waarschijnlijk 1 die er van uitgaat dat je standaard boot van af je HD. valt te verandern.

kies voor primary boot iets van geen (none)
kies als second boot (of een ander) je nec DVD speler.

plaats een cd en onder het opstarten vraagt hij of je wil opstarten van af de cd. na de instalatie moet je deze instelling wel weer terrug zetten.

(ik ben er van uitgegaan dat je windwos wil instaleren omdat je hem zelf hebt gebouwt en ik nog niks las over besturingsysteem of iets dergelijks)

srry was dit bericht al aan het typen vandaar dat het niet helemaal aansloot

kan je wel in je bios komen? en wat zegt hij daar bij ide devices? staat daar helemaal niks?

ja linux zegt mij voor de rest niks maar de bios is gewoon universieel.

wat bedoel je met nee?

heb je al wel eens eerdere een pc gebouwt? geen belediging maar ik bedoel omdat je zo zeker wist dat hij goed is aan gesloten?

staat er nu helemaal niks geen besturing nog op?

heb je de cmos al een keer gereset? (=op fabrieksinstellingen zetten)

Dat kan bijvoorbeeld door batterijtje van moederbord er een halfuurtje uit te halen.

halfuurtje?

als je de steker eruit haalt en dan het batarijtje er even uit is het ook al gefikst.

maar dat zou ik pas doen als ik de daarvoor bestemde jumper niet kan vinden.
nieuwe moederborden hebbern er nu zo'n handvatje aan zitten of gewoon een knopje het valt wel op en kijk anders in het boekje van je moederbord

halfuurtje?

als je de steker eruit haalt en dan het batarijtje er even uit is het ook al gefikst.

Even eruit halen?
Heb ik wel eens gedaan, en niet gelukt. Oke halfuurtje is mischien een beetje overdreven maar eventjes lijkt me iets te kort.
Maar kijk inderdaad even in de handleiding van je moederbord, handleidingen ook allemaal op site fabrikatn te vinden.

ok als jij het zegt. maar ik hou het maar gewoon simpel bij me knoppie op me msi bordje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan