DVDbrander herkent geen DVD schijven meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

silentpc

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2012
Berichten
7
Hoi iedereen,

Al enige tijd heb ik de volgende brander thuis: LG GSA H55L.

Hij herkent wel CD-R schijven (het lukte me net ook om een film erop te zetten), maar helaas herkent hij geen DVD+R.

Enige oplossing?

Misschien overbodig maar ik gebruik XP.
 
Welkom op helpmij.nl:thumb:

Heb je ook andere merken schijfjes geprobeerd?
Heeft de brander het daarvoor wel gedaan?
Je kan proberen de lens schoon te maken met pure alcohol.

Er is een firmwareupdate van lg, weet niet of je die versie al hebt, anders kan je dat nog proberen, weliswaar op eigen risico.
 
Bedankt voor je enthousiasme :d

Lege schijf zoals CD-Recordable van merk Imation worden gewoon herkend.
Een schijf met data zoals CD-Recordable van merk Memorex wordt ook herkend.

Maar DVD schrijven zoals een lege DVD+Recordable van merk Verbatim of een schijf met data zoals DVD+Recordable worden nog steeds niet herkend.

De firmwareupdate die je aangaf werkt helaas niet (is ook een andere model lg-GSA-H55N). Ik heb de LG GSA H55L, met versie 1.06 als firmware gebruikt http://www.firmwarehq.com/LG/GSA-H55L/files.html

De DVD Brander werkt gewoon, ik kan de CD schijfjes branden, maar het werkt niet met de DVD schijfjes.
 
In DVD-branders bevinden zich twee lasers, een voor CD en een voor DVD. Het zou (in het ergste geval) kunnen dat een van de lasers niet meer werkt.
Ik had een dergelijk probleem met een oudere DVD-brander van mij.
 
He tobiastheebe.

Wie heeft jou wijs gemaakt dat er in een dvd brander 2 lasers in zitten.
Klopt niet hoor zit er maar een in.

Groet Cees.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand dan wel wat het probleem wellicht zou kunnen zijn?

Aangezien CD schijfjes wel herkend worden en ook gebrand kunnen worden, denk ik dat het aan de DVD schijfjes ligt. Wat denken jullie? Of is het een software probleem?
 
@japie57, je hebt gelijk, er zitten inderdaad geen twee lasers in maar een laser en een infrarood-LED.

Dit was overigens bij een oudere Philips DVD-brander uit 2005. Ik heb nu een ander model (DVDR1640P), iets nieuwer en sneller, deze werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
Hoi silentpc,

Ik weet meschien wel iets, dat zit hem hoe je DVD brander heb aangesloten op je computer.
Alleen heb je daar nog niks over verteld en hoe dat nou precies bij jou computer weet zo nog niet.

Een DVD brander die geen DVD kan zien dat schiet net zo hard op als bij een DVD brander die ik ooit eens had die niet goed branden kon en de DVD's een CRC fout hadden.
Daar was ik dus natuurlijk wel vlot achter of simpel gezegd een DVD brander die niet presteren kan heeft een prestatie probleem.

De LG GSA H55L heeft een IDE interface.
Op veel van die IDE kabels heb je 2 aansluitingen voor primary en secondary op een IDE controler.
Als er 2 apparaten op de zelfde kabel zijn aangesloten en ze gelijktijdig worden gebruikt b.v een harde schijf en de DVD brander dan is er waarschijnlijk een prestatie probleem, met name als de DVD brander de secondary is.
En als het kan geef ieder apparaat een eigen kabel dus alleen de DVD brander op de IDE kabel.
Dan heb ook nog de primary en secondary IDE controller en sluit de DVD brander op de primary IDE controller aan.

In windows bij apparaten beheer zie je staan IDE ATA/ATAPI Controlers als je daar in gaat zie je ATA channel 0 en controleer of je DMA heb aangevinkt.

(P.S: Wat ik onder andere denk, moederbord chipset en windows hebben een probleem om je LG GSA-H55L als een DVD apparaat van hoge snelheid te herkennen op de secondary IDE, en zo kan er een buffering probleem worden opgelost voor het lezen en schrijven van een DVD-rom naar DVD brander enz.)

Voor als je dit gaat proberen wens ik je in ieder geval veel succes toe.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de volgende moederbord: MS 7255

Zie volgende plaatje: Bekijk bijlage 162887

Bij IDE1 heb ik harddisk schijven aangesloten
Bij IDE2 heb ik alleen 1 zwarte kabel gebruikt, en van de 2 aansluitingen heb ik alleen de brander GSA-H55L erop aangesloten.

Bij apparatenbeheer ga ik naar advance settings bedoel je? daarin lees ik bij Transfer Mode: DMA if available.

Of ligt het aan de jumper probleem? Bekijk bijlage 162889 Bij mij staat ie helemaal rechts, als master neem ik aan.
 
@japie57, je hebt gelijk, er zitten inderdaad geen twee lasers in maar een laser en een infrarood-LED.

Dit was overigens bij een oudere Philips DVD-brander uit 2005. Ik heb nu een ander model (DVDR1640P), iets nieuwer en sneller, deze werkt perfect.

Sorry maar er zzit ook geen infrarood led in hoor alleen maar een laser.
weet niet hoe je daar bij komt.

groet Cees.
 
Sorry maar er zzit ook geen infrarood led in hoor alleen maar een laser.
weet niet hoe je daar bij komt.

groet Cees.

De twee 'LED's' (noem ik ze maar even) die ik uit mijn brander heb gehaald zagen er hetzelfde uit. Heb ze toen met behulp van een klein aansluitingsdiagram aangesloten op 1,5 V. Een van de LED's gaf duidelijk zichtbaar licht, dat moest dus de laser zijn. De andere gaf geen (zichtbaar) licht, dus ik veronderstel dat dit een infrarood-LED is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan