• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamic Range Chart

Status
Niet open voor verdere reacties.

BennyBr

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2021
Hoi Excellers,

Ik heb het beheer van grote databases.
Vaak worden er XY grafieken (Scatter) trends gevraagd tussen enkele data, tussen enkele tijdstippen.

In bijlage vind je een heel klein fragmentje van deze database met:
Tab1: kolom A: Datum; Kolom B: Variable 1; Kolom C; Variabele 2
Tab2: Formules

Het is uiteraard eenvoudig om een XY grafiek te maken met Variable 1 en Variabele 2 tussen 2 tijdstippen.
Maar ik wil begin- en eindatum variable maken mbv 2 celwaarde (datums).

Bij het intikken van de datums in 'Tab 2' en met gebruik van XLookup ben ik wel in staat om de juiste ranges te genereren.
Na veel opzoeken, slaag ik er echter niet in om deze ranges in de chart serie data te plaatsen.

Het uiteindelijke doel is:
Een grafiek updaten obv van een variabele begin en einddatum.

Hopelijk kan dit zonder VBA.
Wie kan er mij wegwijs helpen?

Bijlagen

Gebruik een echte tabel. Vervolgens kun je gewoon met de ingebouwde filterfunctie filteren op datums en de grafiek verandert vanzelf mee.

Bijlagen

Erg bedankt voor de snelle reactie.

Echter is de gegeven oplossing niet wat ik zoek.
Vaak moet ik ook verschillende periodes naast mekaar plaatsen om te vergelijken.

Ik wil dus echt via 2 celwaarden (datums), de range van een specifieke chart dynamisch kunnen aanpassen.

Hier een vb met named ranges.
Ik zag dat je office 365 gebruikte dus heb het opgelost met de filter functie. Je zult zien dat je een melding krijgt als de startdatum groter is dan de einddatum. Dat is normaal.

Edit: heb de bijlage aangepast. Betere versie

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Ik was eigenlijk ver gekomen.
Ik had in de Name Manager ranges ingegeven en een naam gegeven.
Ik had daar wel de XLookup functie voor gebruikt, wat niet uitmaakt.

Bij het ingeven van de naam in de source data van de chart, had ik de naam van de sheet niet ingetypt voor de range-naam.
Blijkbaar moet dat dus, anders geeft excel een vervelende error.

Nogmaals dank voor de snelle reactie!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan