• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dynamisch bereik grafiek lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
vandaag overlag gehad met collega's
deze willen graag dat ook de gegevens in tabel zichtbaar zijn van de laatse dertien periodes
dus een tabel met de rijen waarde en maanden.
de waarden die in de grafiek zichtbaar zijn dus ook in tabel weergeven.
ik loop hier qua kennis vast
w

Ik heb hem aangepast voor je, alleen vraag ik me af waarom je I111 t/m IV112 laat sorteren? Kan je niet beter de datum (1e van de maand en jaar) nemen van de eerste invoer, en hier steeds een maand bij optellen?

Als dit handiger is dan pas ik hem voordat ik hem bijhang wel gelijk zo aan.

hallo bandito

in de eerte kolommen c6-c110 worden de waarden automatisch weggeschreven.De ene maand wordt er vier keer een waarde ingegeven, de andere keer twee of vijf enz.
in de regels e111:e112 worden van de invoerwaarden de gemiddelden voor de desbetreffende maande gegeven.
deze maandgemiddelden worden weergegeven in de grafiek en in de tabel.

jou laatste op optie voldoet hier volgens mij niet aan.

hallo bandito

in de eerte kolommen c6-c110 worden de waarden automatisch weggeschreven.De ene maand wordt er vier keer een waarde ingegeven, de andere keer twee of vijf enz.
in de regels e111:e112 worden van de invoerwaarden de gemiddelden voor de desbetreffende maande gegeven.
deze maandgemiddelden worden weergegeven in de grafiek en in de tabel.

jou laatste op optie voldoet hier volgens mij niet aan.
Bedoel je misschien C106 t/m C109 ipv c6-c110??

Even mijn uitleg:
Elke invoer die je ingeeft met de knop opslaan wordt weggeschreven in de eerst lege cel van rij 106 en 107. Alleen als de invoer dag gelijk is aan de laatste invoer dag, dan wordt alleen de waarde aangepast.
Uit deze invoer lijst worden in rij 111 de gemiddelde per maand berekend.
Het gemiddelde van de laatste 13 maanden zie je in de cellen F102 t/m R103, alsmede in de grafiek.
Dit werkt bij mij prima.

paul fantastisch wat je allemaal voor me doet
jou versie werkt inderdaad goed.
ik wil je langs deze weg bedanken.
alle functies werken naar behoren
ik heb ondertussen de formules uitgebreid naar 4 grafieken op 1 pagina, die allemaal automatisch bijgewerkt worden. dit werkt allemaal goed,

paul ik dacht dat alles goed werkte echter nog 1 probleem
indien er 1 maand, bv door vakantie, geen waarde wordt ingevuld, werkt de tabel en de grafiek niet meer goed.
dit wordt veroorzaakt door :
=DATUM(ALS(MAAND(D152)=12;JAAR(D152)+1;JAAR(D152));ALS(MAAND(D152)=12;1;MAAND(D152)+1);1)
probleem is echter ik weet wel waar het probleem door wordt veroorzaakt, maar weet geen oplossing.
ik heb het bestand toegevoegd. pagina 1 is gedelete omdat ik niet alle gegevens op internet wil publiceren.

Bijlagen

Ik heb het momenteel nogal druk op het werk, binnenkort zal ik naar het probleem kijken.
p.s. het probleem als er een maand wordt overgeslagen zag ik ook al, ik ging er vanuit dat dit niet zou voorkomen. Anders kan je altijd op een dag in die maand een waarde "nul" ingeven, dan heb je het probleem ook niet meer.
Netter is natuurlijk als het met formules wordt opgelost. Binnenkort kom ik wel met een oplossing.

Zo, ik ben er even een uurtje voor gaan zitten:)

Ik heb de formule voor de maanden en jaren (cel D152) aangepast. De nieuwe (matrix)formule kijkt in de opgeslagen datums naar de maanden en jaren, en ze die op volorde weg in rij 152. Dus in cel D152 de eerste maand eerst, gevolgd in cel E152 met de volgende maand die voorkomt in de datums, enz...
Dit zijn matrix formule's, deze zijn bevestigd met SHIFT-CTRL-ENTER ipv ENTER.
Als je in de formule gaat zitten dan zal je opnieuw op die manier moeten bevestigen, er komen dan {} om de formule heen.
De ALS criteria van alle SOMPRODUCT formules heb ik veranderd/vereenvoudigd, zo is er minder rekenwerk nodig (is misschien wel nodig door de extra lange matrix formule's).

Je moet wel even zelf kijken naar de grafiek voel melk ratio, volgens mij klopt die zo niet.
p.s. grafiek type heb ik gewijzigd, zodat de gevonden waarden zo zichtbaar zijn.

Ik hoop dat het er een beetje op gaat lijken zo;)

Bijlagen

jeetje paul begin mij bijna schuldig te voelen voor het geen je voor me doet.
echter, in de tabel worden nu niet meer de maand gemiddelden weergegeven, maar alle ingevoerde waarden.
het vreemde (voor mij in ieder geval is dat de grafiek dit niet doet)
in voorgaande tabellen werkte dit wel.
het voordeel is nu dat er niet meer met de datum vandaag() hoeft worden gewerkt.
mijn kennis qua excel is niet goed genoeg om uitgebreide matrix formules aan te passen.
ik hoop dat je me nog een keer verder wilt helpen

jeetje paul begin mij bijna schuldig te voelen voor het geen je voor me doet.
echter, in de tabel worden nu niet meer de maand gemiddelden weergegeven, maar alle ingevoerde waarden.
het vreemde (voor mij in ieder geval is dat de grafiek dit niet doet)
in voorgaande tabellen werkte dit wel.
het voordeel is nu dat er niet meer met de datum vandaag() hoeft worden gewerkt.
mijn kennis qua excel is niet goed genoeg om uitgebreide matrix formules aan te passen.
ik hoop dat je me nog een keer verder wilt helpen

Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor, ik doe het graag.
:o Ik kom er net achter dat ik een oude versie heb bijgesloten:o

Maar ik hoop dat ik het goed heb gemaakt met een nieuwe versie.
De maanden goed krijgen was een hele taak. Eerst geprobeert met moeilijke matrix formules, maar uiteindelijk heb ik 4 hulp rijen gebruikt (154 t/m 157), met de functies rang(), kleinste() aantal.als(). De een gebruikt de ander om uiteindelijk het resultaat te krijgen.

En nu ff lekker ontspannen:)

Bijlagen

ik was bezig alle formules te begrijpen.
mijn inzicht zegt dat het nu mogelijk is om te laten controleren of de ingevoerde datum al eerder is ingevoerd. Deze controle dmv de macro vindt nu plaats op basis van de laatst ingevoerde waarde.
volgens mij moet er een mogelijk zijn om dit uit te breiden naar een controle naar alle datums die al eerder zijn ingevoerd, waain hij deze datum overschrijft.
Handmatig lukt dit wel. Alle formules en verwijzingen blijven dan werken.

Je kan in VBA met FIND laten zoeken in de rij met datums. Als de datum voorkomt moet je de waardes in die kolom overschrijven, als de datum niet voorkomt moet hij de datum en waardes wegschrijven in de eerste lege kolom.

Dit heb ik even geprobeert, maar ik kom er niet uit. Dit moet voor een ervaren VBA kenner echt een makkie zijn.
Misschien kom je er zelf met wat zoeken, F1, proberen, schelden e.d. wel uit.

Anders is het misschien het makkelijkst om dit te vragen in een nieuwe vraag. dan heb je meer kans op reacties van VBA kenners.

Veel succes er mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan