• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch bereik (in reeksen) grafiek

• Onderwerp starter Onderwerp starter 2WW
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

2WW

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2012
Ik heb al zitten zoeken op het forum, maar kom er niet uit. Ik wil een grafiek met dynamisch bereik, maar dan in reeksen. 'Normaal' dynamisch lukt met 'VERSCHUIVEN', maar met reeksen erbij niet.

In de bijlage het testdocument. Rood en Groen zitten altijd in de vergelijking en dus in de grafiek, soms komt daar Geel bij en soms ook nog eens Blauw. Dus in feite is reeks Geel en Blauw het dynamische deel.

Sturing voor de grafiek heb ik nu met de '1-en' opgelost. Alleen als ik Groen (1) erbij doe, dan wordt het niet een nieuwe reeks. Dito voor Geel en Blauw.

Bijlagen

Gebruik dynamische naambereiken in je grafiek.

Hoi Cobbe,

Ik kom er toch nog niet helemaal uit. Je hebt mij goed geholpen met de naambereiken (aantalarg). Heb deze ook aangemaakt voor groen/geel/blauw. Maar:

1) Sturing met getallen in regel 7 gaat niet echt (mag ook anders, kan bijvoorbeeld geen data automatisch in laten zetten als niet voorhanden)
2) Niet alle gegevens komen in de grafiek (rood loopt maar tot rij 20, de rest tot 18)

Zou je er nog een keer je gedachten over willen laten gaan?

Wouter

Bijlagen

Hoi VenA,

Dank. In die richting heb ik ook al zitten zoeken (kwam nog niet zover als jij), maar als bijvoorbeeld Geel en Blauw er niet in zitten, dan passen de 'reeksen' en daarmee de breedte van de balken van Rood en Groen in de grafiek zich niet aan. Visueel is dat minder mooi (je ziet dat er een paar balken missen) en ik weet dat dit bij gebruikers vragen gaat oproepen van "Ik mis data in de grafiek".

Wouter

Ik heb overigens wel een voorbeeld gevonden waar gebruik wordt gemaakt van een macro en het werkt, maar van macro's blijf ik liever af (nooit gedaan en mijn sheets zijn zonder macro al complex genoeg).

Hoi snb, voor jouw oplossing geldt hetzelfde als mijn opmerking bij VenA. Als Geel en Blauw geen waardes hebben, dan 'halveert' alles.

Zou een oplossing met INDEX VERGELIJKEN kunnen werken? Ik probeer eens die richting op te gaan.

Bij mij 'halveert' er niets.
Gebruik het verbergen van een kolom van de tabel om de grafiek te beïnvloeden.

Maar dat is een handmatige actie, toch? Er gaat redelijk wat data doorheen, waarbij ik bijvoorkeur niet kolommen verberg als geel/groen/blauw wel/niet in de vergelijking zitten.

Dubbelklik in de bijlage op het gele/blauwe vak om geel/blauw wel/niet mee te nemen in de vergelijking.

Bijlagen

@snb: mooie oplossing, maar dan moet ik wel steeds klikken. Is dat klikken ook nog te voorkomen? Alles moet automatisch gaan. Het per rapport/grafiek klikken gaat mij net iets te ver. Heb het nu namelijk zo ingericht dat op basis van drie inputgegevens alles vanzelf gaat. Ik laat namelijk liever Excel het werk doen.

@snb: dat wat onder Rood, Groen, Geel, Blauw staat. Die getallen zijn er nu 'hard' in gekopieerd. Kwam bijgaande oplossing ook tegen (op Helpmij door Cow18) die lijkt te werken, maar kan het tot nu toe niet ombouwen (verwijzingen + macro) naar mijn sheets.

Bijlagen

Invoeren van getallen lijkt mij omslachtiger dan dubbelklikken in een cel.

@snb: misschien druk ik mij niet goed uit, maar de getallen onder rood, groen etc. zijn de resultaten van formules. Voor het document op dit forum heb ik de formules eruit gehaald en de waardes gekopieerd. Ikzelf voer geen enkel getal in.

Waarvan is de waarde in de formule dan afhankelijk ?
Toon die formules eens (want halve informatie leidt tot halve antwoorden).

@snb: de formules zelf staan elders; hier zal voornamelijk een =celverwijzing staan naar die resultaten om uit verschillende sheets dat data te verzamelen en te presenteren in een grafiek.

Bijlagen

Heb ik niet veel aan: een wijziging van een formule triggert nl. geen gebeurteniscode.
Als je niet bereid bent zinvolle informatie te verstrekken kun je beter geen vragen stellen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan