• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

dynamisch bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maurice40

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
Beste mensen,
met de functie vert.zoeken() kan ik in een bereik zoeken naar een waarde en dan van een andere kolom binnen dat bereik een waarde teruggeven uit dezelfde rij.
Mijn bereik:
  1. wordt telkens ververst
  2. bevat allerlei zoekwaarden die meerdere malen voorkomen en deze zoekwaarden staan niet steeds op dezelfde plek
  3. bevat zoekwaarden die na elke verversing weer terugkomen
Met de functie vert.zoeken() lukt het me niet de juiste waarden uit mijn bereik te halen en in een tabel te zetten. Ik heb wat geprobeerd met een dynamisch bereik, echter het lukt me niet een dynamisch bereik te maken.
Ik heb twee voorbeelden van een mogelijk bereik bijgevoegd. Kan iemand me aan een oplossing helpen?

Bijlagen

Misschien kan het nog wat simpeler, maar hier 2 oplossingen die bij mij werken:

voor 1e tabel:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E$2;INDIRECT("$A$"&RIJ($A$1)+VERGELIJKEN($D3;$A$2:$A$17;0)&":$B$"&ALS($D4<>"";VERGELIJKEN($D4;$A$2:$A$17;0);RIJ($A$17)));2;ONWAAR);"")

voor 2e tabel (matrix-formule, dus afsluiten met control-shift-enter)
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E$20;INDIRECT("$A$"&RIJ($A$19)+VERGELIJKEN(LINKS($D21;5);LINKS($A$20:$A$45;5);0)&":$B$"&ALS($D22<>"";RIJ($A$19)+VERGELIJKEN(LINKS($D22;5);LINKS($A$20:$A$45;5);0);RIJ($A$45)));2;ONWAAR);"")

In je voorbeeldje ingevuld: Bekijk bijlage dynamisch bereik v2.0.xlsx

Laatst bewerkt:
bedankt voor je snelle reactie. In de tabel moet een formule komen die voor beide bereiken geldt. Je moet het zo zien: Het bereik wordt steeds ververst met nieuwe gegevens en daardoor wordt de tabel ook steeds ververst. De gegevens uit de tabel kopieer ik en plak ik ergens anders en daarna wordt het bereik met nieuwe gegevens gevuld enz.

Het is mij nog niet geheel duidelijk.

"Het bereik wordt steeds ververst met nieuwe gegevens en daardoor wordt de tabel ook steeds ververst."
Welk bereik hebben we over? (A1 t/m ...)

"De gegevens uit de tabel kopieer ik en plak ik ergens anders..."
Ik neem aan dat je alleen de gegevens kopieert, niet de formules, anders wordt het lastig omdat je telkens verwijzingen aan moet passen.
Waar plak je de gegevens?
Wat wil je met deze gegevens doen?

het bereik is A1:B17(het einde van het bereik is flexibel, afhankelijk van de hoeveelheid gegevens) .
Voor jou beeld: Ik krijg een pdf met daarin oa klantgegevens.Die pdf kan veel gegevens bevatten, maar ook weinig gegevens, dat verschilt steeds. De gegevens uit de pdf kopieer ik in het bereik (Ctr A, ctr C, ctr V). Ik kopieer de waarden die daarna in de tabel komen te staan in een ander excel document. De waarden zijn klantgegevens. Deze gegevens gebruik ik om in dat andere excel document emails te versturen.

Prima. Maar ik snap dan nog niet waarom de oplossing uit post #2 niet voldoet.

Bekijk bijlage dynamisch bereik.xlsmAls ik in jou voorbeeld het volgende doe zou het ook moeten werken, maar dat doet het niet:
Kopieer bereik 2 (A17:B39) en knip deze in cel A1. De gegevens van bereik 2 komen nu niet in de tabel te staan.
Ik heb een nieuw bestandje bijgevoegd. Deze simuleert het plakken van een aanvraag in het bereik en de juiste waardes in de tabel.
Klik eerst op de knop "Reset" en daarna op de knop "Aanvraag 1" en ten slotte op de knop "Aanvraag 2". Zodra een nieuwe aanvraag in het bereik geplakt wordt, moet de tabel gevuld worden met de juiste gegevens uit die aanvraag.

Ok, nu wordt het me duidelijk wat je wilt!

De matrixformule uit post #2 werkt voor beide bereiken zoals jij ze noemt:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(E$2;INDIRECT("$A$"&RIJ($A$1)+VERGELIJKEN(LINKS($D3;5);LINKS($A$2:$A$27;5);0)&":$B$"&ALS($D4<>"";RIJ($A$1)+VERGELIJKEN(LINKS($D4;5);LINKS($A$2:$A$27;5);0);RIJ($A$27)));2;ONWAAR);"")

Echter, je had in de VBA code staan dat elke keer bij drukken op een knop het bereik E3:I5 wordt overschreven, en dat bij een reset dit bereik helemaal leeggemaakt wordt. Ik beide gevallen worden de formules dus ook gewist. Ik ben dus aardig aan het strepen geweest in de code. Een VBA purist zal ook nog wel wat extra opmerkingen hebben, maar dat ben ik niet.

Resultaat: Bekijk bijlage dynamisch bereik v3.1.xlsm

Laatst bewerkt:
je hebt helemaal gelijk. Het werkte niet vanwege het niet toepassen van control-shift-enter door mij. Nu werkt het perfect. Sorrie voor het onnodige oponthoud en bedankt voor je hulp

Uiteindelijk toch gelukt geloof ik.

Als je tevreden bent en verder kunt, kun je de vraag op opgelost zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan