• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch Datavalidatie + Lege cellen verbergen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tikkellll

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
Berichten
14
Hallo,

Ik heb een probleem met dynamische datavalidatie en vervolgens het verbergen van lege cellen in deze validatie. Ik heb al meerdere posts op deze website doorgenomen en uitgeprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen.

Bijgevoegd heb ik de opzet van mijn bestand toegevoegd. (Fictieve gegevens) Ik heb de Datavalidatie en formules zoals verschuiving erbuiten gelaten, omdat deze alleen maar foutmeldingen geeft.

Opzet bestand:

Blad 1: Structuur van de data (Dit kan je zien als een soort Boom van elementen) Deze is dynamisch, dus het kan per werkblad verschillen waar de gegevens staan.

Blad 2: In dit werkblad moeten de validatie cellen komen, corresponderend aan de velden uit BLAD 1. Dus bij Niveau 1 kan de keuze gemaakt worden uit Vlees en Groente. Niveau 2: Vleeswaren, Bloemkool en Spruiten.

Heeft iemand een oplossing om er voor te zorgen dat de Validatie dynamisch is en dat de lege cellen verwijderd worden?

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_Datavalidatie.xls
    15,5 KB · Weergaven: 83
Kijk eens op de Excel-pagina van mijn site voor het bestand getrapte validatie. Ik denk dat dat je op weg helpt.
 
Rob,

Bedankt voor je reactie. Ik zie het bestand echter niet meer staan, zoals je al in de bijgevoegde tekst op je site aangeeft, zal deze waarschijnlijk verwijderd zijn.
 
Ik heb het bestand bekeken, maar dit is niet de oplossing voor mijn probleem.

De kolommen hebben geen relatie met elkaar. Het gaat puur om het dynamisch maken van de validatie en het niet tonen van de lege cellen in de validatiekeuze. Volgens mij is het ook weer lastiger dat ik 2 werkbladen moet gebruiken, maar daar kan ik op dit moment niet omheen.
Verder is het ook nog van belang dat hier geen macro achter zit, zodat een gebruiker hier niks van merkt.

Zijn er nog mensen met andere oplossingen?
 
Jouw opzet op blad1 is niet handig gekozen. Op deze manier wordt het er niet makkelijker op en zakl je gebruik moeten maken van hulpcellen/kolommen.
 
Ik denk dat je zoiets bedoeld.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld_Datavalidatie_Ad.xls
    17 KB · Weergaven: 134
Hierbij een mogelijkheid.
De groene kolommen kun je verbergen, of ergens anders plaatsen.
 

Bijlagen

  • 24-09-09 Voorbeeld_Datavalidatie(1).xls
    42 KB · Weergaven: 122
Ad en Harry,

Bedankt voor jullie reactie!
@ Ad, dit is helaas niet de oplossing. In jou opzet is het gedeelte vanaf kolom M er hard ingezet. Het moet juist zo zijn dat die gegevens dynamisch worden.

@Harry, Dit is wel de oplossing waar ik naar zoek, maar deze is het nog net niet. Het groene gedeelte moet ik inderdaad ergens anders plaatsen, maar dan krijg ik hem niet werkend.
Het zou het efficienste zijn als dat gedeelte in blad 2 vanaf regel 100 zou staan of dat het in blad 1 vanaf regel 100 begint.
Het probleem zit hem volgens mij in het 1e gedeelte bij Rij(). Weet je hier toevallig ook nog een oplossing voor? Want ik kom er zelf niet uit.

=ALS(RIJ()-1>SOM(--(C$4:C$50<>""));"";(INDEX(C$4:C$50;KLEINSTE(ALS(C$4:C$50<>"";RIJ(C$4:C$50)-3);RIJ(C5)))))


Ik zie trouwens ook dat de bovenstaande formule tussen { } staat als ik mijn cursor in de cel zet, heeft dit nog een bepaalde reden?
 
Laatst bewerkt:
Jouw opzet op blad1 is niet handig gekozen. Op deze manier wordt het er niet makkelijker op en zakl je gebruik moeten maken van hulpcellen/kolommen.

Bob,

Ik weet dat het niet ideaal is, maar ik kan niks veranderen aan deze opzet!
 
Ad en Harry,

Bedankt voor jullie reactie!
@ Ad, dit is helaas niet de oplossing. In jou opzet is het gedeelte vanaf kolom M er hard ingezet. Het moet juist zo zijn dat die gegevens dynamisch worden.

@Harry, Dit is wel de oplossing waar ik naar zoek, maar deze is het nog net niet. Het groene gedeelte moet ik inderdaad ergens anders plaatsen, maar dan krijg ik hem niet werkend.
Het zou het efficienste zijn als dat gedeelte in blad 2 vanaf regel 100 zou staan of dat het in blad 1 vanaf regel 100 begint.
Het probleem zit hem volgens mij in het 1e gedeelte bij Rij(). Weet je hier toevallig ook nog een oplossing voor? Want ik kom er zelf niet uit.

=ALS(RIJ()-1>SOM(--(C$4:C$50<>""));"";(INDEX(C$4:C$50;KLEINSTE(ALS(C$4:C$50<>"";RIJ(C$4:C$50)-3);RIJ(C5)))))


Ik zie trouwens ook dat de bovenstaande formule tussen { } staat als ik mijn cursor in de cel zet, heeft dit nog een bepaalde reden?
Om de formule van Harry van K2 in cel K101 te plaatsen moet je de rij()-1 veranderen in rij()-100. Dus dan krijg je deze formule voor cel K101:
Code:
=ALS(RIJ()-100>SOM(--(C$4:C$50<>""));"";(INDEX(C$4:C$50;KLEINSTE(ALS(C$4:C$50<>"";RIJ(C$4:C$50)-3);RIJ(C5)))))
Let op!! Dit is een matrix formule (vandaar de {}), deze moet je bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER. Dan verschijnen de {} om de formule.

Vervolgens kan je deze formule doortrekken naar beneden en rechts.

Vervolgens moet je nog even naar benoemde naam bereiken gaan. Daar staat een bereik aangegeven met de naam niveau. Hier staat een formule: =verschuiving(Blad1!..$1;
verander die 1 achter de $ in 99.

Dan denk ik dta ie werkt.
 
Om de formule van Harry van K2 in cel K101 te plaatsen moet je de rij()-1 veranderen in rij()-100. Dus dan krijg je deze formule voor cel K101:
Code:
=ALS(RIJ()-100>SOM(--(C$4:C$50<>""));"";(INDEX(C$4:C$50;KLEINSTE(ALS(C$4:C$50<>"";RIJ(C$4:C$50)-3);RIJ([COLOR="Red"]C5[/COLOR])))))

Dan denk ik dta ie werkt.

Bedankt Paul, ik was aan het werk.

Maar hierop even een correctie Tikkellll.
C5 aan het eind veranderen in C1, en dan doorvoeren.
Met de rest van het hele schrijven van Paul.

Succes.
 
Bedankt Paul, ik was aan het werk.

Maar hierop even een correctie Tikkellll.
C5 aan het eind veranderen in C1, en dan doorvoeren.
Met de rest van het hele schrijven van Paul.

Succes.

Heren, het bovenstaande heb ik toegepast en werkt nu!!! Super bedankt!

Ik heb nu alleen nog een probleem met de validatie van deze gegevens. Ik krijg het niet voor elkaar om er voor te zorgen dat deze dynamisch wordt. Of ik krijg de keuze uit niks, of de lijst wordt wel weergeven, maar hierin staan nu ook blanke velden die onder de lijst staat.
Na het weekend kan ik hier wel een voorbeeld van plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan