• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"dynamisch rekenen" in excell aan de hand van een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

KristelP

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 jan 2023
Berichten
3
Goede namiddag,

Ik ben op zoek naar een manier om per verschillend “type”, in de kolom stock, de som te maken van de stock van de voorgaande rij + aantal IN of – aantal OUT. Zodoende je als je filtert op het type, je het verloop van de stock kan zien over de voorbij en komende periode

Weet iemand hoe ik hieraan kan beginnen? Hoop dat het een beetje duidelijk is.

type
datum
IN
OUT
STOCK
1
16/jan
10
2
16/jan
5
3
16/jan
25
4
16/jan
30
5
16/jan
45
6
16/jan
5
7
16/jan
1
8
16/jan
20
1
18/jan
20
1
20/jan
5
4
23/jan
50
8
19/jan
10
9
25/jan
60
9
17/jan
30
1
23/jan
5
3
5/feb
3
5
1/feb
35
7
18/feb
1
1
1/mrt
5
5/mrt
7
17/mrt
5
 
Begin eens met een voorbeeldbestand waarin je duidelijk aangeeft wat het gewenste resultaat is.
 
Goede namiddag,

In bijlage het gewenste resultaat.

De groene cellen zijn de cellen waarvan ik wil dat deze automatisch berekend worden

Bijvoorbeeld voor type 1, is de startstock 10.
Vanaf regel 10, komen er op 18/01 30 binnen, dus zou Excell aan de hand van de unieke benaming "1", de vorige stock van 10 te vermeerderen met 20, dus moet er 30 komen te staan.
Op regel 11, worden er op 19/01 5 verbruikt, dus moet er 25 komen te staan.
Indien mogelijk, de "telling" berekenen volgens datum, dus ook al staan de datums door elkaar - dat hij toch volgens de oudste naar de nieuwste datum "uitrekend"

Sorry als het niet duidelijk is en toch bedankt.
 

Bijlagen

  • test.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 11
zoiets?
 

Bijlagen

  • test (81).xlsx
    20 KB · Weergaven: 13

Ziet er al heel goed uit, bedankt.

Heb je eventueel nog een oplossing om de formule rekening te laten houden met de datum? Als ik bijvoorbeeld nog een "out" afboeking heb voor morgen, maar er staan reeds IN en OUTs op datums in de toekomst, hij rekening houdt met de nieuw ingezette "OUT" boeking voor morgen en de andere lijnen dan ook aanpast?
 
als het met een macro mag.

datums sorteren na het invullen van IN of OUT
 

Bijlagen

  • test (81).xlsm
    27,2 KB · Weergaven: 12
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan