• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamisch verticaal zoeken op zoekwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

candymen00

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2019
Hallo mensen,

Volgens mij is de titel niet correct. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het moet benoemen.
Ik krijg wekelijks een dump vanuit een crm systeem waarmee ik automatische incasso's genereer. Zie de bijlage voor de dump. De dump bestaat uit kolom A tm AH. Echter komt er wekelijks een kolom erbij of gaat er wat weg. Plus dit wordt natuurlijk niet rechts van de bestaande kolommen toegevoegd, maar tussenin ergens geplaatst. Hierdoor werken mijn formules niet meer en soms ben ik langer bezig met het aanpassen van deze formules dan het aanmelden voor auto.incasso an sich.
Mijn berekeningen zitten in kolom AM tm AQ. De gegevens in tabblad Permanent veranderen niet.

Mijn vraag is: hoe kan ik de formule het beste formuleren?
Ik dacht zelf aan verticaal.zoeken met de functie vergelijking erin. bijvoorbeeld =VERT.ZOEKEN(AE2;Permanent!$A$2:$C$26;3)/12. Alleen ik kan nu de functie Vergelijking niet toevoegen omdat die dan "zoekt" in de permanente map. Ik wil dat de aantal panelen kolom (kolom AE) flexibel (dus de zoekwaarde van vert.zoeken) is en niet kolomindex_getal.
Het hoeft niet persé de 'verticaal zoeken' functie te zijn, het is dat ik niet beter weet!

Gr.
CB

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de kolomkoppen op rij 1 in tabblad 'Data plakken' niet veranderen van tekst kun je er een echte intelligente tabel van maken.
In de formule verwijs je naar de kolomkop; en waar die staat maakt dan niet uit.

Waarom verschilt de dump wekelijks? Hoe verwerk je deze dan in jouw rekenmodel. Zijn de kolomkoppen in de dump wel altijd gelijk? Waarom maak je van de gegevens in de tab 'Permanent' geen tabel waarin je in kolom j en K het artikel en sub artikel laat terug komen?

Dit soort nodeloos ingewikkelde formules
PHP:
=IF(OR($AF2=Permanent!$J$2;$AF2=Permanent!$J$3);IF(LOOKUP($AE2;Permanent!$A$3:$A$27;Permanent!$A$3:$A$27)=$AE2;LOOKUP($AE2;Permanent!$A$3:$A$27;Permanent!$C$3:$C$27);"!!!")/12;IF(OR($AF2=Permanent!$J$30;$AF2=Permanent!$J$31);IF(LOOKUP($AE2;Permanent!$A$31:$A$55;Permanent!$A$31:$A$55)=$AE2;LOOKUP($AE2;Permanent!$A$31:$A$55;Permanent!$C$31:$C$55);"!!!")/12))

Kan je dan waarschijnlijk reduceren met bv sumproduct tot iets leesbaars.

Dus geen antwoord op de vraag, maar een idee om het eerst anders op te zetten.;)

Hi Harry,
De benamingen zullen niet veranderen, enkel komen er dus verschillende kolommen continu bij. Enige tips voor een intelligente tabel?
Bedoel je hier een draaitabel mee? Daar wil ik het liefst van afwijken namelijk.
gr

@VenA

Omdat verschillende afdelingen met deze dump werken en we krijgen het maar niet optimaal. Uiteindelijk zal het dan ook wel final zijn, echter dat ziet er nog zo ver uit.
De koppen veranderen niet (nog niet gemerkt).
Ik snap je tweede waarom vraag niet helemaal. Het is nu toch een tabel? Bedoel je draaitabel? Probeer ik van af te blijven.

Een intelligente tabel maak je door in een cel te gaan staan en op de knop bij Menu Invoegen op Tabel te klikken.
Daarna wordt gevraagd of je de tabel wilt uitbreiden en of het kopteksten bevat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan