dynamische fan-speed

Status
Niet open voor verdere reacties.

freebutterflyx

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2002
Berichten
83
Bij mijn PC draaien de 2 case-fans op een constante snelheid. Misschien draaien ze wel iets variabel maar ik hoor er in ieder geval niks van.

Ik was dit weekend bij een kennis en bij hem draaien deze 2 fans volgens de belasting. Bij simpele zaken als surfen of mailen dan hoor je de PC praktisch niet. Bij gaming of videobewerking gaat het toerental van deze fans de hoogte is.
Hij heeft zijn PC bij een lokale winkel (intussen gesloten) laten samenstellen: standaard apparaat wat laten aanpassen. (zijn Pc is een goeie 4 jaar oud)

Nu vraag ik me af hoe dit werkt? Hij weet het eigenlijk zelf niet.
Is dit hardwarematig via het bios en moederbord of softwarematig? (Moederbord is Asus met AMD Athlon X2 en OS is windows XP)
Als gebruiker moet je in ieder geval niks doen, alles gaat automatisch.
 
De fans draaien hoog of laag volgens de temperatuur die gemeten word a.d.h. van sensoren die ingebouwd zitten in je case of eventueel op je moederbord.

Met dit printje kan je zelf een controller inbouwen en draaien ze ook variabel volgens de temperatuur in je case.


Indien de link niet werkt zoek op www.conrad.be naar Temperatuur Afhankelijke Luchtregeling
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan