• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek horizontaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wampie Beukies

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Hoi,

In bijgaand bestand heb ik een voorbeeld van tabellen in mijn bestand. De weeknrs. staan horizontaal en dit kunnen meer of minder weken zijn. De stadia van de vlinders zijn een vaste lijst. Dit hoeft dus niet dynamisch te zijn.

Is het mogelijk de grafiek een horizontaal dynamisch gebied te laten weergeven en de lege waarden aan het eind dus niet in de grafiek te tonen?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor die tip, maar soms zij het zo. Heb je wellicht ook een antwoord op mijn vraag om het bereik dynamisch te maken? Of staat dat ergens waar ik het niet zoek?

Mijn bestand is al dynamisch, want gebaseerd op intelligente tabellen.

Ik heb het nog enigszins verbeterd en dus vervangen.

Ik zie alleen maar harde waarden in de tabel en een vast bereik in de grafiek. De tabel intelligent maken is het probleem niet. Dat heb ik er alleen uitgehaald voor de export. Het gaat om het dynamisch maken van het grafiekbereik.

Sjonge,

Blijkbaar heb ik mijn vraag niet duidelijk genoeg geformuleerd.
De tabellen worden gevuld vanuit andere tabbladen en het aantal gevulde kolommen per tabel kan dus variëren, binnen het vooraf gestelde maximum aantal.
De grafiek wil ik gevuld hebben met slechts alle waarden tussen en met de kleinste en de grootste uit de tabel.

De tabel moet dus niet worden aangepast, maar het bereik waar de grafiek mee gevuld wordt.

Ik zie in het bestand in #1 alleen maar 1 tabje met de naam 'Totaal Generaal'. Hierin zie ik geen enkele formule waaruit ik kan opmaken hoe je dit:
De tabellen worden gevuld vanuit andere tabbladen en het aantal gevulde kolommen per tabel kan dus variëren, binnen het vooraf gestelde maximum aantal.
voor elkaar krijgt.
Van tabellen is in dit bestand ook niets te vinden. Los van of het om een intelligente of een als tabel gedefinieerde opzet gaat. Een tabel heeft kolomkoppen, onder deze meestal logisch gekozen kopnamen staan eenduidige gegevens. Jouw opzet is een draaitabel. Het dynamisch maken van grafiek zal het probleem niet zijn. De halve informatie die je in het bestandje hebt staan waarschijnlijk wel.

Ik zie in het bestand in #1 alleen maar 1 tabje met de naam 'Totaal Generaal'. Hierin zie ik geen enkele formule waaruit ik kan opmaken hoe je dit:

voor elkaar krijgt.

Hoe de tabel tot stand komt is ook niet relevant voor mijn vraag, daarom heb ik alle formules daar uit gehaald.

Het dynamisch maken van grafiek zal het probleem niet zijn.

Dat is mijn enige vraag op dit moment.
Het aantal weken dat er waarnemingen gedaan worden, kan variëren van 5 tot 45. Ik wil in de grafiek alleen die periode laten weergeven waarbinnen er waarnemingen gedaan zijn.

Geef eens 2 relevante voorbeelden van hoe het er uit kan zien want volgens mij is er misverstand tussen wat je vraagt en wat wij begrijpen.

Ok,

Ik heb er nu 2 grafieken naast staan die betrekking hebben op de tabel 'waterkant'. In de 1e de huidige situatie, in de 2e de gewenste situatie. Nu heb ik dus het bereik handmatig aangepast, dit wil ik graag automatisch laten gebeuren.

Bijlagen

Heb je goed gekeken naar reactie #2 van SNB
En dan specifiek naar de grafiek 'Landkant'.
Als je daar in de tabel een week met waarden toevoegt wordt de grafiek automatisch aan gepast.

Ja en daar zijn we dus benieuwd naar. Hoe steekt het bestand in elkaar? In bijna alle versies van Excel werkt het dynamisch maken van grafieken het meest eenvoudig als je gebruik maakt van echte tabellen en draaitabellen.

In de bijlage een oud voorbeeld van een dynamische grafiek die gebruik maakt van gedefinieerde namen.

Bijlagen

Wil je dat de assen automatisch aangepast worden?

Ik vroeg om relevante voorbeelden.
Die heb je dus niet gegeven.
Met als gevolg dat je nu nog geen adequaat antwoord hebt gekregen.

Plaats dus een bestandje MET die andere gegevens

Als ik het hele bestand plaats, krijg ik alleen maar meer opmerkingen en irrelevante vragen. Ik zal proberen de vraag anders te stellen:

Ik heb een tabel met verticaal een vast aantal types en horizontaal een variabel aantal datums binnen een bepaalde periode.
Op het werkblad heeft deze tabel ruimte voor 40 datums, maar deze worden lang niet allemaal gebruikt.
Ik wil van deze tabel het bereik benoemen dat niet verder gaat dan tot de laatste datum.
Dus als er maar drie datums zijn genoteerd is het bereik A1 : D9 en als er 15 dagen zijn ingevuld dan is het bereik A1 : P9.
Zou verticaal variabel zijn, kon ik dit bereiken met 'Verschuiving', maar is daar een variant op voor horizontaal?

Als het bestand qua opzet niet goed is in de ogen van de helpers dan krijg je er inderdaad opmerkingen en relevante vragen over. Het doel is toch om op een eenvoudige manier dynamische grafieken te krijgen? Als het daarvoor beter is om een andere werkwijze te gebruiken kan je beter de suggesties tot je nemen.
Verschuiving kan ook horizontaal.

Voor grafieken kan je hier eens kijken: https://peltiertech.com/

Ik sta altijd open voor suggesties en weet dat er nog veel te leren valt. In de praktijk heb ik echter ervaren, dat ik zowel goede als slechte adviezen krijg en dat in veel situaties het ook van belang is hoe en waarom dingen op een bepaalde manier gedaan zijn en daar geen begrip voor is. Vandaar dat ik graag in eerste instantie gewoon antwoord wil op mijn vraag. Als er iemand met een open mind mee wil kijken naar het hele bestand, altijd leuk!

Maar nu eerst en vooral: Hoe zou zo'n formule voor horizontale verschuiving er dan uitzien?

Interessant, maar daar gaat de verschuiving toch ook alleen maar verticaal? Of zie ik nou iets over het hoofd?

Nee, dat klopt maar door de gegevens een plek te verplaatsen in de formules is dit horizontaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan