• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek, variabele kolommen met koppen en rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pliegerjp

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
27
Ik heb al een aantal dagen verknoeid met het opzetten van een dynamische grafiek. Ondanks de discussies op en buiten het forum, die ik volgens mij allemaal bekeken heb, kan ik geen oplossing vinden voor mijn probleem.

Ik wil een dynamische grafiek maken, waar het aantal rijen en aantal kolommen variabel is. Het bereik met gegevens is netjes aaneen gesloten. Het heeft de volgende structuur:
cel K1 "datum"
K2, K3 etc: de datums. K2 geeft de eerste relevante datum aan, maar deze kan variëren.
cellen L1 t/m S1: de titels van de reeksen (max 8)
L2:S200: de gegevens van de reeksen
Zoals gezegd, kan het databereik minder rijen hebben dan de maximale 200, en minder kolommen hebben dan de maximale acht.

Als ik het bereik statisch opgeef, dan heb ik een prachtige grafiek. Als ik de datum aanpas of een reeks verwijder, past de grafiek zich aan, maar in de legenda staan wel 8 reeksen genoemd (sommige leeg) en houdt de grafiek altijd dezelfde breedte (ongeachte de gekozen periode).

Ik weet dat ik moet werken met de functie verschuiving, vervolgens namen definiëren en deze als gegevensbereik opgeven in de grafiek.
Ik kom een heel eind, maar krijg niet de goede namen van de reeksen in de legenda en de X-as past zich rechts niet aan als ik de einddatum verander.

Ik heb nu de volgende namen gedefinieerd:

Datum=VERSCHUIVING('Commodity Graph Data'!$K$1;1;0;AANTAL('Commodity Graph Data'!$K:$K);1)
GrafiekData=VERSCHUIVING(Datum;0;1;aantal(datum);8)

Deze laatste "8" is fout, maar een gewone functie die het aantal kopjes telt volstaat niet.
Het is mij ook niet helemaal duidelijk wat ik als gegevens bereik In de grafiek moet invullen. Volstaan de namen, of moet ik met =reeks() werken? Zo ja, hoe dan. Ik snap er niets van.

Is er iemand die mij kan verlossen?

JPP
 
Als ik in mijn excel 2007 als gegevensbereik ='Blad1'!$K$1:$S$200 opgeef dan krijg ik een nette (dynamische) grafiek. Het enige nadeel is de legenda. Daar kunnen enkele streekjes staan zonder naam. De breedte van de grafiek wordt dus automatisch goed aangepast.
 

Bijlagen

  • dynamische grafiek.xlsx
    12,7 KB · Weergaven: 298
Paul, enorm bedankt dat je meedenkt.
Jouw oplossing werkt bij mij niet. Dat komt omdat het gegevensbereik gevuld is met formules. Cellen zonder waardes geven #verw! of #N/B!. Zelfs als ik dit probleem oplos, en de cellen zonder waardes vul met 0, "" of met niets, dan nog blijft de grafiek 200 breed.
Daarnaast wil ik echt een legenda hebben die alleen die reeksen laat zien die daadwerkelijk in de grafiek staan.
Ik denk dat de oplossing echt ligt in een grafiekbereik dat zich exact aanpast aan het gebied met waardes, inclusief koppen.

Weet je nog andere oplossingen?

JPP
 

Bijlagen

  • InteractiveChartCreation.xls
    45 KB · Weergaven: 186
WHER, ook jij bedankt voor je moeite.
Ik heb de grafiek bekeken, maar het verwijderen van een kolom of rij leidt tot een VB foutmelding; er zit namelijk een macro in.
Het bestand moet elke maand aan een grote groep digibeten verstuurd worden en ik zou het gebruik van macro's willen vermijden (niet in de laatste plaats omdat ik zelf ook weinig verstand van VB heb).

JPP
 
zonder macros is moeilijk, zoniet onmogelijk.
Hierbij is het gebruik van macros tot het elementairste beperkt. Alleen als je een kolom in het midden van het bereik verwijderd staat daar nog een streepje. Dat kan mits enkele regels extra ook verdwijnen.
Die digibeten moeten toch niets meer aan de grafiek wijzigen ? Desnoods kan de macro enkel werken op jouw computer en niet op andere.
ik had even wat problemen met het uploaden ...
 

Bijlagen

  • dyn grafiek.xls
    79 KB · Weergaven: 208
Laatst bewerkt:
Cow18, het ziet er zo simpel uit, maar ik krijg het bij mij niet aan de praat. Ik vrees dat ik de modules niet goed gecopieerd heb. Volgens mij doet het er toe aan welke pagina ze hangen. Geen idee hoe je dat bepaalt. Ik krijg een foutmelding als ik de pagina met gegevens aanklik.

Mag ik je vragen naar mijn bestand te kijken?
Probleem is dat het bestand te groot is om te uploaden, ook als ik alles uit de kast haal om het te reduceren. Zou ik het direct naar je mogen sturen?

Het gaat om de rode tab bladen:
- op de 1e de grafiek. (commodity graph). Daar wordt bepaald welke grondstoffen je wilt zien, voor welke periode en in welke valuta.
- op de 2e (commodity management) wordt er gerekend met de keuzes die op het vorige blad gemaakt zijn.
- op de 3e (commodity graph data) worden de gegevens in kolom L t/m S klaargezet voor de grafiek.
- op de 4e staat alle basis data (commodity data).

Ik weet dat het veel gevraagd is, maar ik kom er echt niet uit.

BVD

JPP
 
mijn emailadres is bart punt strubbe at scarlet punt be (alles aan elkaar met de juiste tekens)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan