• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische grafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomener

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2014
Hi,

In de bijlage een werkblad met een dynamische grafiek.

Ik heb de data, en 2 verschillende prijzen in de kolommen staan. In de grafiek wil ik de trend van de laatste 100 dagen weergeven. Ik heb dynamische bereiken aangemaakt, maar het werkt nog niet goed. Zo laat de grafiek wel honderd dagen zien, maar niet vanaf vandaag tot 100 dagen terug. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Ik wil in de grafiek dus de prijzen van vandaag tot 100 dagen terug laten zien. Ik maak de lijsten (met de datums) van tevoren, maar in de grafiek wil ik niet de dagen die nog komen laten zien op de x as., maar ik wil ze wel in de tabel hebben.

Is dit mogelijk?

Bekijk bijlage 225635

om te beginnen al een goed voorbeeld plaatsen

Edit : zal wel iets anders zijn
krijg geen enkel bestand meer open

mvg
Leo

Laatst bewerkt:
Hier al sinds gisteren niet meer.

zelf ben ik nog niet met grafieken bezig geweest maar als alles werkt op 100 dagen vooruit
kan je dan niet laten starten op vandaag -100 ? ipv vandaag

mvg
Leo

Als je die honderd dagen dynamisch wilt maken... dus volgende week moet het automatisch opschuiven.... dan moet je eigenlijk werken met een soort lookup functie uitgaande van DATUM=vandaag en dan DATUM-terug=-100.
Anders moet je de selectie telkens aanpassen. In een database is dat een eitje (je maakt een simpele query die dat voor je opzoekt) ... in excel heb ik het nooit geprobeerd, het zal vast kunnen...

Met google vond ik dit nog, met "verschuiven".
http://www.zowerktexcel.nl/grafieken/automatisch-aanpassen-van-de-periodereeks-voor-een-grafiek/
Dat lijkt me prima te doen. de help van excel en query ..... dat verwijst toch al snel naar Access, preices zoals ik verwacht had.

Zo gezocht
https://www.google.nl/search?q=dyna...l4.4600j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

Kijk eens of dit in de buurt komt.

Ja, dit lijkt er heel erg op. Als ik de prijzen van vandaag er bij zet dan verschijnen ze in de grafiek, dat is een eerste vereiste. Nou hoop ik alleen dat als we een dag verder zijn, dat het startpunt van de grafiek ook een dag opgeschoven is.

Komt omdat de grafiek vernieuwd moet worden, dit kan met een macro, bij het opnieuw openen staat hij er wel bij.

Niels

Nou hoop ik alleen dat als we een dag verder zijn, dat het startpunt van de grafiek ook een dag opgeschoven is.

Dat kom je morgen te weten....:)
Let ook op: de formules in kolom A zijn in het voorbeeld maar tot 6 februari doorgetrokken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan